Hur plugga förgasarvärme?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

K50
Elmoped
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 augusti 2016, 14:10

Hur plugga förgasarvärme?

Inlägg av K50 »

Monterat ett Airsal 73cc Sport på min Derbi nu och på sidan av topplocket så sitter det en nippel(?). Har googlat runt lite och antar att det är förgasarvärme, men hur ska jag plugga den? Det finns ju bara en ventil så jag kan inte dra runt slangen, har provat med en slang på nippeln och en skruv i änden men det slutade inte lyckligt...

Några idéer?
Lucasosterberg
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 25 juli 2015, 20:50
Ort: Götene

Inlägg av Lucasosterberg »

Förstår inte varför du ska köra utan förgasarvärme men en svetsloppa i hålet på nippeln gör nog susen
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Lucasosterberg skrev:Förstår inte varför du ska köra utan förgasarvärme men en svetsloppa i hålet på nippeln gör nog susen
Nippeln brukar vara i mässing så de blir lite svårt att svetsa

Däremot går det att löda, men det är ganska svårt och det finns en del risker inblandade.

Annars gör som du har gjort, sätt på en kort slang med en skruv i. Se bara till att skruven passar bra i slangen. Du kan köpa en skruv som bara är del-gängad och såga bort den gängade delen och sätta i den ogängade biten. Sen får du sätta dit en slangklämma, annars kommer det inte bli tätt. Hittar du ingen tillräckligt liten kan det funka med en kraftig stripe/ kattstrypare.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Phyxius
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 4 september 2016, 12:52

Inlägg av Phyxius »

bensinskalle skrev:
Lucasosterberg skrev:Förstår inte varför du ska köra utan förgasarvärme men en svetsloppa i hålet på nippeln gör nog susen
Nippeln brukar vara i mässing så de blir lite svårt att svetsa

Däremot går det att löda, men det är ganska svårt och det finns en del risker inblandade.

Annars gör som du har gjort, sätt på en kort slang med en skruv i. Se bara till att skruven passar bra i slangen. Du kan köpa en skruv som bara är del-gängad och såga bort den gängade delen och sätta i den ogängade biten. Sen får du sätta dit en slangklämma, annars kommer det inte bli tätt. Hittar du ingen tillräckligt liten kan det funka med en kraftig stripe/ kattstrypare.
Har min pluggad med slang och skruv, o såklart lite tejp på det :D

"har provat med en slang på nippeln och en skruv i änden men det slutade inte lyckligt... "
Hur slutade det inte lyckligt, du ska ha en slangbit på kanske 2cm, tillräckligt för nippeln och skruv endast, flyger den av så sätt på slangklämmor.
Annars kanske silikon skulle räcka för att plugga.
K50
Elmoped
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 augusti 2016, 14:10

Inlägg av K50 »

Kan inte köra med förgasarvärme då min förgasare inte har nån anslutning för det.

Förra gången jag provade så flög skruven av när jag körde och fick kylarvatten överallt :p

Ska prova med skruv o slang igen fast med en slangklämma istället. Tack!
dcp416
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 4 maj 2016, 07:17

Inlägg av dcp416 »

K50 skrev:Kan inte köra med förgasarvärme då min förgasare inte har nån anslutning för det.

Förra gången jag provade så flög skruven av när jag körde och fick kylarvatten överallt :p

Ska prova med skruv o slang igen fast med en slangklämma istället. Tack!
brukar det inte var 2 st kopplingar för en förvärmare?? isåfal loopar du bara slangen
MH ryz enduro 50cc,
TGB 50x jetfighter 50cc,
peugeot Speedfight 2 X-race,95 KMH
peugeot Jetforce tsdi 65 KMH
peugeot Ludix one
peugeot elystar 125cc
Rieju drac
sprint 50cc
Skriv svar