Yamaha Aerox

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Retaz
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 november 2015, 20:11
Ort: Stockholm

Yamaha Aerox

Inlägg av Retaz »

Tjenare, jag har bestämt mig för att trimma min aerox.
Jag som inte har pillat så mycket med scootrar innan undrar vad man skall beställa osv.

Jag har läst på om variatorn så den undrar jag inget speciellt om.

Jag undrar vad veven pallar?
Jag vill ha en så lågvarvig setup som möjligt och jag tänker mig en Polini Sport 70cc, ett lågvarvigt rör och ny förgasare om det behövs.

Tack på förhand
Rieju RRX 07:a
Trimmad :)
--------------------------------------------------------------
Yamaha Aerox 10:a
Original för tillfället.
--------------------------------------------------------------
Retaz
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 november 2015, 20:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Retaz »

Bump
Rieju RRX 07:a
Trimmad :)
--------------------------------------------------------------
Yamaha Aerox 10:a
Original för tillfället.
--------------------------------------------------------------
Lucasosterberg
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 25 juli 2015, 20:50
Ort: Götene

Inlägg av Lucasosterberg »

Polini 70cc sport, leovince Zx-r rör och 17,5mm förgasare. Orginalveven borde klara det. Sen om du vill hålla varvet nere ännu mer så kan du ju sätta i en tyngre slutväxel
Retaz
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 november 2015, 20:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Retaz »

Okej tack så mycket. Vet du var man kan hitta ett zx-r rör då? Det verkar som det slutat tillverkas och finns inte längre på twostroke.

Hittade bara "pånyttfödelsen" av zx röret från Top Performances kallat Scarico HP2.

Tack igen!
Rieju RRX 07:a
Trimmad :)
--------------------------------------------------------------
Yamaha Aerox 10:a
Original för tillfället.
--------------------------------------------------------------
K50
Elmoped
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 augusti 2016, 14:10

Inlägg av K50 »

Retaz skrev:Okej tack så mycket. Vet du var man kan hitta ett zx-r rör då? Det verkar som det slutat tillverkas och finns inte längre på twostroke.

Hittade bara "pånyttfödelsen" av zx röret från Top Performances kallat Scarico HP2.

Tack igen!
Scario HP2 är exakt samma som ZX fast under ett annat namn, fast det är ett extremt lågvarvigt rör. Är du mer ute efter topphastighet hade jag satsat på ett Yasuni.
Retaz
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 november 2015, 20:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Retaz »

Tack för info! Yasuni verkar bra men jag är somsagt ute efter en lågvarvig setup. Men du menar på att de skulle bli alldeles för lågvarvigt och tråkigt på resten av registret?
Jag tar gärna emot tips på vilket rör jag ska välja! Skall funka till 50cc-70cc sport. Motivera gärna varför jag ska välja just det röret, spelar ingen roll om det är lågvarvigt eller högvarvigt.

Tack ännu en gång!
Rieju RRX 07:a
Trimmad :)
--------------------------------------------------------------
Yamaha Aerox 10:a
Original för tillfället.
--------------------------------------------------------------
K50
Elmoped
Inlägg: 42
Blev medlem: 27 augusti 2016, 14:10

Inlägg av K50 »

Retaz skrev:Tack för info! Yasuni verkar bra men jag är somsagt ute efter en lågvarvig setup. Men du menar på att de skulle bli alldeles för lågvarvigt och tråkigt på resten av registret?
Jag tar gärna emot tips på vilket rör jag ska välja! Skall funka till 50cc-70cc sport. Motivera gärna varför jag ska välja just det röret, spelar ingen roll om det är lågvarvigt eller högvarvigt.

Tack ännu en gång!
Är du ute efter en lågvarvig setup så funkar HP2/ZX absolut, funkar bra till både 70 sport och 50. Tråkigt på resten av registret lär det inte bli.

Däremot skulle jag rekommendera ett Yasuni R overall, har en kompis som stuntar galet med Yasuni R på slider och Polini 70cc Sport, gasres så de räcker o blir över. :)

Rexxy har sagt att du max når 80 blås med ett ZX då det är så lågvarvigt.
Lucasosterberg
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 25 juli 2015, 20:50
Ort: Götene

Inlägg av Lucasosterberg »

K50 skrev:
Retaz skrev:Tack för info! Yasuni verkar bra men jag är somsagt ute efter en lågvarvig setup. Men du menar på att de skulle bli alldeles för lågvarvigt och tråkigt på resten av registret?
Jag tar gärna emot tips på vilket rör jag ska välja! Skall funka till 50cc-70cc sport. Motivera gärna varför jag ska välja just det röret, spelar ingen roll om det är lågvarvigt eller högvarvigt.

Tack ännu en gång!
Är du ute efter en lågvarvig setup så funkar HP2/ZX absolut, funkar bra till både 70 sport och 50. Tråkigt på resten av registret lär det inte bli.

Däremot skulle jag rekommendera ett Yasuni R overall, har en kompis som stuntar galet med Yasuni R på slider och Polini 70cc Sport, gasres så de räcker o blir över. :)

Rexxy har sagt att du max når 80 blås med ett ZX då det är så lågvarvigt.
Min aerox med zx-r gjorde ärliga 80+ med orginalcylle och sportluft, det är typ samma rör som gamla zx fast med några små ändringar och en större ljuddämpare. Här är länken http://www.twostroke.se/product.asp?product=21120 Du behöver bara såga/fila av den runda flänsen som sitter mot cylindern vid avgasfästet för att den ska passa på aerox, skitenkelt :wink:
Retaz
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 november 2015, 20:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Retaz »

Hej igen, tack för snabba svar!

Skulle du/någon kunna förklara hur man tar bort flänsen?
Rieju RRX 07:a
Trimmad :)
--------------------------------------------------------------
Yamaha Aerox 10:a
Original för tillfället.
--------------------------------------------------------------
Lucasosterberg
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 25 juli 2015, 20:50
Ort: Götene

Inlägg av Lucasosterberg »

Jag tog bara tigersågen med ett metallblad men en bågfil funkar också och sen så slipar du med en vanlig fil tills det är platt :) Det tog typ 15 min för mig
Retaz
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 29 november 2015, 20:11
Ort: Stockholm

Inlägg av Retaz »

Tack ännu en gång för svar!

En sista fråga innan jag är nöjd: Hur många strypningar sitter i zx-r röret?
Rieju RRX 07:a
Trimmad :)
--------------------------------------------------------------
Yamaha Aerox 10:a
Original för tillfället.
--------------------------------------------------------------
Lucasosterberg
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 25 juli 2015, 20:50
Ort: Götene

Inlägg av Lucasosterberg »

I mitt satt det bara en i mynningen
Skriv svar