Skuren? Värmenypt? Derbi Senda

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

kamelåså
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 28 augusti 2016, 20:29

Skuren? Värmenypt? Derbi Senda

Inlägg av kamelåså »

Bytte kylarvätska förut idag, skulle ut o åka och efter nån kilometer så dör mopeden, kicken är väldigt hård men inte helt fast. Går hem med den och cylinder är otroligt varm väldigt länge. Misstänker att det inte kommit nån kylarvätska till cylindern och när jag tar av toppen så är det minsann helt torrt där. Ryker som bara fan.

Mopeden startar och går, men om man chokear så dör den?

Nu till frågan, är den skuren, värmenypt? Och varför får inte cylindern någon kylarvätska? Den fick det häromdagen och vattenpumpen går runt.

Det är en ganska märkvärdig repa i loppet, känns med nageln. Är cylindern skrot?

Det är en Airsal 70cc Sport till piaggiomotorn det handlar om, vet ej om alu eller gjutjärn men tror gjutjärn?
[spoiler]BildBild
Bild[/spoiler]
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Du har antagligen inte lyckats lufta ordentligt, så du har haft en luftficka i cylindern vilket har lett till att cylindern blivit överhettad.

Egentligen ska det fylla upp ganska bra ändå, men om din termostat är tät (ska sitta ett lufthål i den) kan det bli så.

Är det en grov repa i cylindern är det bäst att byta ja. Du kan alltid testa att hona, men om repan känns tydligen räcker det inte. Det går att köra med en repa men då kommer det läcka komp och det är inte bra i längden.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
kamelåså
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 28 augusti 2016, 20:29

Inlägg av kamelåså »

bensinskalle skrev:Du har antagligen inte lyckats lufta ordentligt, så du har haft en luftficka i cylindern vilket har lett till att cylindern blivit överhettad.

Egentligen ska det fylla upp ganska bra ändå, men om din termostat är tät (ska sitta ett lufthål i den) kan det bli så.

Är det en grov repa i cylindern är det bäst att byta ja. Du kan alltid testa att hona, men om repan känns tydligen räcker det inte. Det går att köra med en repa men då kommer det läcka komp och det är inte bra i längden.
Hur lyfta kylsystem?

Förresten så får jag fan inte ut kolvbulten, har provat att banka lite lätt men vill inte slå veven sne så vet inte hur jag ska göra. Den går till spåren där kolvclipsen ska sitta men fan inte längre. Och ja clipsen är ute.
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Ha du försökt trycka ut bulten åt andra hållet?
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
kamelåså
Elmoped
Inlägg: 38
Blev medlem: 28 augusti 2016, 20:29

Inlägg av kamelåså »

TheAndersson skrev:Ha du försökt trycka ut bulten åt andra hållet?
Ja, den fastnar på båda hållen
500cc
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 september 2015, 09:41
Ort: Nästan på bonnlande

Inlägg av 500cc »

Värmt kolven först?
Använd kolvbultutdragare så riskerar man inget..
Skriv svar