Ljudsystem

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Fredde150ccHonda
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 6 september 2015, 19:25
Ort: Berga

Ljudsystem

Inlägg av Fredde150ccHonda »

Hej jag ska sätta in 2st 12"basar och 1st 18"bas i min A traktor.
Jag har redan köpt dom och undrar nu vad för slutsteg jag behöver för att driva detta hur många watt det ska ligga på och så ni får gärna länka några helst inte så dyra.

Tacksam för svar
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Jag vet inte ifall dina två "tolvor" sitter i samma låda men ifall det nu gör det så borde det stå vilken watt det är på hela lådan, vi säger att den är på 500w, och sen så har du en 18" bas på tex 800w så måste du ha ett slutsteg på ca 1300w.

Till 2 lådor behöver du bara ha 2 kanaler till ditt slutsteg.

Tror att du förstår saken, slutsteget ska ha ungefär samma watt som basarna o allt vad du nu kopplar har för watt tillsammans.

Men ifall du nu har 3 olika basar så måste du ha ett slutsteg med minst 3 kanaler (brukar va 4)

Vad är det för watt på basarna och vad är det för basar?
Cpi sm 06- SÅLD
Fredde150ccHonda
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 6 september 2015, 19:25
Ort: Berga

Inlägg av Fredde150ccHonda »

Ok men gör det något om slutsteget är på mer watt typ 2000w eller behöver man extra batteri och sånt då???

Det va visst 2st skytech 15" på 800w styck och och en reloop vet inte hur det stavas men tror det stavas så den va 18" men stog inte hur många watt det va vad är det då tror du vad hade du kört på för slutsteg om du ska ha vanliga högtalare i dörren med?

Tacksam för svar
Solobaric
Varnad
Inlägg: 59
Blev medlem: 12 mars 2013, 19:40

Inlägg av Solobaric »

Vad har du för traktor ? hur stor låda får du rum med då 15" och 18" basar gillar ju oftast lite större lådor kanske bäst att satsa på en som spelar bra en 3 som låter skit.
Sen om du har ett 2000w-steg vilket är det ? så kommer ju det att suga lite ström när du väl ska pumpa på...
Skriv ner lite hur du tänkt dej och vad du har för utrymme mm så är det lättare att titta på det.
Sen att det står typ 500w på nån låda så behöver man inte ha ett 500watts steg,,,
Fredde150ccHonda
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 6 september 2015, 19:25
Ort: Berga

Inlägg av Fredde150ccHonda »

Ok jag har 2st 2000w slutsteg och plats finns men vill ha bäst ljud i kommunen men blir det bra om jag sätter in alla 3 och sen dom 2st slutstegen eller ska jag köra på bara dom 2st 15" eller 1st 18"
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Solobaric skrev:Vad har du för traktor ? hur stor låda får du rum med då 15" och 18" basar gillar ju oftast lite större lådor kanske bäst att satsa på en som spelar bra en 3 som låter skit.
Sen om du har ett 2000w-steg vilket är det ? så kommer ju det att suga lite ström när du väl ska pumpa på...
Skriv ner lite hur du tänkt dej och vad du har för utrymme mm så är det lättare att titta på det.
Sen att det står typ 500w på nån låda så behöver man inte ha ett 500watts steg,,,

Så det är inte så att man ska ha samma watt på slutsteget som det man kopplat till den?

Vet att jag hört det någon stans men kan ha fel.
Cpi sm 06- SÅLD
Solobaric
Varnad
Inlägg: 59
Blev medlem: 12 mars 2013, 19:40

Inlägg av Solobaric »

Nope det behövs inte sen är det ju skillnad på kalle-anka watt o riktigt watt
Fredde150ccHonda
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 6 september 2015, 19:25
Ort: Berga

Inlägg av Fredde150ccHonda »

Vadå Kalle anka watt??? Men om jag skulle ha allt det skulle jag behöva extra batteri då tror du? Det är pioneer slutsteg jag har
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Effektangivelsen på högtalare är hur mycket dom tål. Effektangivelsen på slutsteg är hur mycket dom kan ge. Det går utmärkt att ha en 1000W högtalare till en förstärkare som bara ger 10W, men man får bara ut en bråkdel av den ljudnivå högtalaren egentligen skulle kunna ge. Det går även ha en 10W högtalare till ett 1000W slutsteg, men högtalaren kommer börja slå igenom och låta illa när man ger den allt den tål, och pressar man på ännu mer kan man förstöra den.


Glöm inte att du behöver tänka på hur många kanaler slutsteget behöver ha (beroende på hur högtalarna är kopplade), och att högtalarimpedansen med den kopplingen ska funka med det slutsteget också.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Fredde150ccHonda
Elmoped
Inlägg: 34
Blev medlem: 6 september 2015, 19:25
Ort: Berga

Inlägg av Fredde150ccHonda »

Ok skulle du kunna länka några bra toppar eller vad dom heter typ sånna där 6,9or och sen ett eller fler slutsteg som skulle passa ihop till dom basarna för slutstegen är inte mina men jag får låna dom om jag vill men har gärna egna men behöver jag extra batteri då?

Tack i förskott
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Fredde150ccHonda skrev:Vadå Kalle anka watt???
Det finns massor av olika "standardmetoder"att mäta effekt när det kommer till ljudanläggningar.

Watt RMS (root mean square) är "äkta" watt, det är i mina ögon den enda effektangivelse som är något att bry sig om. Sedan finns det t.ex. så kallad "musikeffekt" som om jag minns rätt påstår sig vara WRMS * 2, alltså dubbelt så högt som den verkliga effekten. Ett slutsteg kan ha många helt olika effektangivelser, de flesta rena fantasisiffror...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Solobaric
Varnad
Inlägg: 59
Blev medlem: 12 mars 2013, 19:40

Inlägg av Solobaric »

Typ såg något MChammer steg på 3000w med 2x30amp säkringar för 1895kr om man jämför med samma effekt på mitt DD steg som låg på 18-19000Kr när det kom, man får vad man betalar för har ju tävlat i ett antal år så man har ju sett en del...
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Solobaric skrev:...på 3000w med 2x30amp säkringar...
Redan här börjar det ju lukta rätt illa, om man kan lite om el. Effekt räknas ut genom att ta spänning gånger ström. Med två 30A säkringar tillåts slutsteget få max 60A ström, och spänningen i bilelsystem är 12V.
12V x 60A = 720W
Det slutsteget kan alltså inte få mer än 720W effekt (RMS) från bilens elsystem, och sedan får man förluster i elektroniken (det är därför slutsteget blir varmt), så av dessa 720W kan kanske 400W matas ut till högtalarna, om jag ska göra en riktigt grov gissning. 400 riktiga watt när texten på slutsteget säger 3000W... :lol:
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar