Dra pluggen på Yamaha dt50

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

susi
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 augusti 2016, 21:23

Dra pluggen på Yamaha dt50

Inlägg av susi »

Hej. Jag vill dra pluggen på min yamaha dt50r 07 men jag vet inte om det e något mer jag måste göra efter som typ byta munstycke för jag läste det något stans... måste jag byta något om jag drar den?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Ja du kommer behöva gå upp ett par storlekar i huvudmunstycke.
Det räcker inte med att köpa endast ett och tro att det är klart utan man får ställa in förgasaren så bästa är om man köper sig en sats eller ett par som är runt 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14 storlekar större än original munstycket och provar sig fram, man börjar med det största och arbetar sig nedåt tills den går bäst.
Går den inte riktigt så bra den kan med t.ex ett som är 6 storlekar större eller med en 8 och liksom är lite mellan där så får du nog nöja dig med den som är 8 storlekar större.
Hellre något för stort än för litet så slipper man värmenyp! :p
susi
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 augusti 2016, 21:23

Inlägg av susi »

Raggarn1337 skrev:Ja du kommer behöva gå upp ett par storlekar i huvudmunstycke.
Det räcker inte med att köpa endast ett och tro att det är klart utan man får ställa in förgasaren så bästa är om man köper sig en sats eller ett par som är runt 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14 storlekar större än original munstycket och provar sig fram, man börjar med det största och arbetar sig nedåt tills den går bäst.
Går den inte riktigt så bra den kan med t.ex ett som är 6 storlekar större eller med en 8 och liksom är lite mellan där så får du nog nöja dig med den som är 8 storlekar större.
Hellre något för stort än för litet så slipper man värmenyp! :p
Tack! Men vad kan hända om man inte gör det?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Ptja det är ju att "dra pluggen" eller att dreva lite om den nu klarar av det dvs som gäller.
Känner du att det finns mer kraft så kan du sätta på ett mindre bakdrev eller ett större framdrev.
Nackdelen är dock att med ett mindre bakdrev så går den fortare men den blir svagare, och så är det tvärtom med framdrev att ju mindre desto segare går den fast den får mer kraft.
1 kugg på bakdrevet brukar i runda slängar ge runt +/- 2 km/h och 1 kugg på framdrevet motsvarar ungefär 2-4 kuggar på bakdrevet. :)
susi
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 augusti 2016, 21:23

Inlägg av susi »

Raggarn1337 skrev:Ptja det är ju att "dra pluggen" eller att dreva lite om den nu klarar av det dvs som gäller.
Känner du att det finns mer kraft så kan du sätta på ett mindre bakdrev eller ett större framdrev.
Nackdelen är dock att med ett mindre bakdrev så går den fortare men den blir svagare, och så är det tvärtom med framdrev att ju mindre desto segare går den fast den får mer kraft.
1 kugg på bakdrevet brukar i runda slängar ge runt +/- 2 km/h och 1 kugg på framdrevet motsvarar ungefär 2-4 kuggar på bakdrevet. :)
Om man byter hela röret måste man byta munstyck då också! (tack för din hjälp)
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Jajamän!
Att byta ut avgassystem, ta bort plugg i avgasrör samt ställa in förgasare är relativt enkelt ändå även om man inte kan ett smack då det finns massvis med guider! Men du gör ju självklart som du vill! :)
susi
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 augusti 2016, 21:23

Inlägg av susi »

Raggarn1337 skrev:Jajamän!
Att byta ut avgassystem, ta bort plugg i avgasrör samt ställa in förgasare är relativt enkelt ändå även om man inte kan ett smack då det finns massvis med guider! Men du gör ju självklart som du vill! :)
Tack så mycket för din hjälp ska få lite hjälp av en kompis med att ändra mitt munstycke!! Tack!
susi
Elmoped
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 augusti 2016, 21:23

Inlägg av susi »

Raggarn1337 skrev:Jajamän!
Att byta ut avgassystem, ta bort plugg i avgasrör samt ställa in förgasare är relativt enkelt ändå även om man inte kan ett smack då det finns massvis med guider! Men du gör ju självklart som du vill! :)
Tack så mycket för din hjälp ska få lite hjälp av en kompis med att ändra mitt munstycke!! Tack!
Skriv svar