Derbi Senda Racing 2015

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

FlaxXx
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 augusti 2016, 17:02

Derbi Senda Racing 2015

Inlägg av FlaxXx »

Hej !

Köpte denna EU mopeden till grabben .

Den gorde med 11/53. 54 km/h.
(Bra acceleration,korta växlar)
Sedan ville grabben få bättre fart 😏

Provade 14/53. Då blev farten 66-68km/h
(Bra acceleration)
Provad 15/53 då gör den ca 70-74 km/h

Ta bort kjedje rullen i gummi om du ska köra på 14-15 Drev.
Sitter under kjedjan ,lite bakom stödet typ .
Kjellan rullalättare blir tystare gång !

Jag tyckte det var märkligt,och även försäljare av drev .
Att moppen orkade med 15 T.
Han sa att pluggen måste vara borta,och jag sa att moppen var ny och jag har inget rört.

Idag tog jag tag i det hela kollade .
Det finns ingen plugg att ta bort på Derbi Senda racing i böjen in till cylindern !
Inte konstigt moppe gick bra :)

Jag har köpt moppen helt ny!

Så gissar att de strypt den lite på annat sätt,för kollar jag youtub där går samma moppe i 85 km/h
Kollade även bakre ljuddämpare där sat ingen plugg.
Provade släppa in mera luft till förgasare men då gick den sämre.

Undra om det är cdi boxen som begränsar denna moppen fullt ut.
Jag kan inte höra att de skulle vara någon varvtals begränsare.
Men jag tycker jag märke att likt en el cykel så släpper den fart.
Vill bara varva till en punkt .


Jag kollade plattan efter förgasare
Där sitter två vanliga skruvar,och två gjorda så de ska vara svåra få bort !
Kan de ha gjort något med membranen ,eller strypning i plattan .

Vad tror ni ?

Hur snabbt brukar en Derbi gå med orginal system pluggen ur
14/53

Derbi Senda Racing 2015
Har i alla fall ingen plugg!
Tyst moppe,för att göra bra fart !
Senast redigerad av FlaxXx den 22 augusti 2016, 15:52, redigerad totalt 8 gång.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Förvånar mig att det inte satt en plugg i. I DRD:er brukar det i regel sitta en plugg i mynningen, men det kanske dom har slutat med på nyare versioner.

Men ja, det finns andra strypningar. I kröken sitter en katalysator och massa ljuddämpande krafs. Sen har du blindröret. Det agerar egentligen som en pulsförstärkare, iom att katten dödar all puls i kröken. Det ska vara en av anledningarna till att derbin har bättre vrid än andra originalmopeder. Har jag fattat rätt stör den dock på högre varv, så vill man trimma bör man plocka bort både katten och blindröret samtidigt. Enklast, och mest ekonomiskt, är förstås att peta dit ett trimrör istället.

Din moped har antagligen 17,5 mm förgasare (mot 14mm hos icke-drd. eller 12mm(?) på AM6:orna) Det bidrar en del också. Återigen, så var det förr i tiden men jag är osäker på hur det är på dom senaste årsmodellerna. Är det 17,5mm brukar det sitta en bricka som stryper luftflödet i ingången på förgasaren. Bara kränga av luftslangen och kolla, ser du en gul-pläterad bricka med lite hål i är det bara att pilla bort den.

Alla ändringar du gör kräver givetvis att förgasaren justeras in därefter. Annars är det bara att vänta på en skuren kolv.

cdi:n ska inte heller vara strypt på drd:er. Det kan man dock enkelt testa. Spärren ska ligga på 10.000 isf, men om motorn går att frivarva högre stillastående så är den inte strypt. Huruvida cdi:n är strypt eller ej brukar itne spela någon roll på en original moppe, eftersom den ändå inte orkar varva högre p.g.a. alla strypningar i avgassystemet.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
FlaxXx
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 augusti 2016, 17:02

Inlägg av FlaxXx »

Det sitter en 17,5 mm förgasare!

Jag ska kolla om de blockerar insug till förgasare .

Jag provade ta bort Luft insug kåpa på
Luft intaget men då gick den bara 60km/h
Den dog på full gas !
(Det var dåligt med soppa på tank,så ta detta med en nypa salt)
Vill man ha lite mera ljud i moppen tar man bort snorklen under sadlen.
Jag tror många upplever att den går snabbare när der låter mera.

Jag såg även den där lilla slangen komma upp från avgas röret i burken.
Satte ner en bult i täppte till för att se vad den gjorde.
Den gick inget vidare .

Verka som att det är något som styr regleringen
förhållande i moppen.

Det märkliga var att moppen gick inte riktigt bra igen när jag satte till baka grejer.
För än jag kört ett tag med de på,märkligt !

På orginal ljuddämpare märker man att den är tyngre en bit in i burken.
För att komma åt där får man skära upp hela röret svetsa igen inte helt lätt .
Det är då bättre köpa annan ljuddämpare!


Säljaren sa till mig drar du pluggen måste du gå upp i munstycke i förgasare .
För att inte sätta kolven !

Men då denna inte har plugg,måste rätt munstycke sitta i förgasare tycker man.

Kanske har de satt en plug i insugningsluften röret som de gjorde på Yamaha Dt förr.
De gjorde exakt samma sak med konstiga skruvar för att inte kunna på bort pluggen i insuget till cylindern.

Kan man inte lägga in bilder i forum
Tråden ?
Så man kan visa att där inte är någon plugg
m.m

Man undrar ju om de gjort någon
Styrning med cdi,varvtal avgaser .
Men de har ju inget som läser av det .
Det är ju enbart varvtal. Km/h

Jag läste på annat forum att det är blindtarmen som är problemet att
Den dör vid 8000 varv

Killen skrev ..

Ett "öppet" filter ger inte heller någon effekt, det bara låter mer.

Det finns de som envisas med att kalla avgasreningen som går mellan avgas och luftburk på de nyare Sendorna (från ca 05/06) för EGR ventil och som tror att delar av avgaserna går tillbaka till luftburken för att förbrännas på nytt, detta är såklart också fel, avgaserna går inte tillbaka till luftburken, det fungerar helt tvärtom, sugpulsen från avgaserna öppnar ventilen (fungerar ungefär som en reedventil) och suger in friskluft som blandar ut avgaserna för att få bättre avgasvärden vid EU-godkännandet. De som tror att det skulle ge effekt att plugga denna måste i så fall svetsa igen hålet nere vid kröken om det överhuvudtaget skulle ge någon teoretisk effekt, men i praktiken så ger det ingen effekt alls, vi har testat.

Det finns lite olika originalavgassystem med några olika strypningar till dessa och vill man köra otrimmat så är den absolut bästa strypningen de med blindrör ("blindtarm"). Avgassystemen med blindrör ger bäst effekt upp tills blindröret börjar motverka avgaserna d.v.s vid ca 8.000 varv.


Det kan stämma för jag kan känna att det motar dör ut vid 8000 varv.


Det måste vara en anledning att de satt special skruv till insugningplattan (redventilen )

Någon annan som tittar varför ?



Får se om jag får bort skruvar med tång !
Man är ju nyfiken av sig 😏
Lika så vilket munstycke de är bestyckade med orginal !
FlaxXx
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 augusti 2016, 17:02

Inlägg av FlaxXx »

Special skruvar på insuget är
T30 Torx med hål i

Jag pillade bort gummit kollade sitter
En guld bruka där med 6st hål
5mm.. typ,
Denna sitter i bak kannor på förgasare.

En del pillar bort denna så man ger moppe mera luft!

Behöver man gå upp i munstycke också,eller man kan köra utan brickan ???
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Ja det var den brickan jag menade

Som sagt, så fort du gör någon ändring som påverkar flödet i motorn måste förgasaren justeras. Låter du bli är risken stor att kolven nyper, har du tur går moppen bara dåligt.

Vart har du läst att EGR:en skulle vara bakvänd? Jag skulle verkligen vilja veta mer om det, för det låter som totalt bullshit. Man kan inte späda avgaser med luft och tro att det ska bli bättre avgasvärden. Funkar inte riktigt så. Möjligtvis att det hjälper sekundär förbränning, men de låter väldigt långsökt.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
FlaxXx
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 augusti 2016, 17:02

Inlägg av FlaxXx »

Jag tror killen har helt rätt !

Slang från avgas system går upp innan för filtret i burken.
Hur skulle det se ut om avgaser skulle
Gå upp in i luft burken efter ett tag !
Du kan ju bara se i böjen vilket klägg av tvåtakts avgaser !
Förgasare skulle säkert också sätta igen ,eller membran in i cylindern.

Länk

http://www.moppenet.nu/showthread.php/2 ... pningar-mm
FlaxXx
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 augusti 2016, 17:02

Inlägg av FlaxXx »

Idag provade jag att ta bort guld pluggen i förgasar insuget.
Den sitter jätte löst,bara peta till den går den bort.
Den är lätt att sätta dit igen:)

Jag märkte ingenting mer än att moppen gick lika bra
Om man slog av lite på gasen.
Så den är totalt menings lös ta bort om man inte gör någon annan förändring.

Jag tror man behöver gå upp i munstycke typ 10 nr,till 80
Det sägs att det sitter 70 på denna 17,5 mm förgasare.
Eller något land den går ostrypt.
Jag vet de gör lätt 85 km/h från start!

Man skulle kontaktat fabrik kolla vad den sitter på den innan den säljs till
Sverige,så man slipper hålla på med olika munstycken.

Det är så trångt kring förgasare,och man får vänta en timme mellan byterna .
För man måste plocka bort avgasröret för att komma till👎
Tur på racing att man kan dela avgasröret i böjen bara hänga ner det!
Men det är ändå meck !


Det kan vara så att det sitter en plugg i insuget till cylindern.
Där av har de satt T30 torx ,på två av de fyra bultarna.
(Man måste ha en T30 torx med hål i för att lossa.(
Säker bara för man inte lätt ska kunna ta bort eller byta insug.

Det är ingen med en Derbi racing som kollat detta ?
Hur ser det ut på andra Derbi ,tex pro ?

Moppen är helt under bar med ett 14-15 drev,ta bort rullen under Kjedjan.
Fart 68-72km/t
Bra drag ,och tyst man slipper mecka med plugg !
Senast redigerad av FlaxXx den 22 augusti 2016, 16:26, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Finns en anledning till att luftfiltret och luftslangen blir ganska sörjigt efter ett tag.

Men jag ska kolla upp det. Jag är trots allt kontorsgranne med några av sveriges främsta förbränningsexperter.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
FlaxXx
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 augusti 2016, 17:02

Inlägg av FlaxXx »

Det kan ju vara så att det läcker upp lite på tomgång
Sedan när der blir fart med avgaser blir den sugande
Som han skriver!
Skriv svar