Orginal rör stryper 70cc högvarv?

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Liiind
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 mars 2016, 19:19

Orginal rör stryper 70cc högvarv?

Inlägg av Liiind »

Tjena! Är lite inne på att köpa en 70cc cylinder till min slider, det enda problemet är att jag inte har bytt vev och jag har varken tid eller kunskap till det. Min första tanke var att skaffa 70cv polini men sen kände jag att jag ville ha mer tryck. Min fråga är då, kan jag köra med t.ex. Stage 6 MKII racing med orginal vev om jag har orginal rör? Jag tänker då att orginal röret måste ju som strypa cylinderns höga varvningar och då hålla sig till en hastighet på typ 75-80km/h? Jag maxvarvar ofta och relativt länge.
Om detta funkar (vet inte om jag måste göra ny tråd för det här) så skulle jag vara jätte tacksam för en gradering ac dessa cylindrar, vilken som ger mest kraft och varför man inte ska ha den osv osv, tack på förhand!
:D
Liiind
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 mars 2016, 19:19

Inlägg av Liiind »

Ingen som vet?
Albin923
Elmoped
Inlägg: 65
Blev medlem: 12 juli 2016, 11:19

Inlägg av Albin923 »

Orginal veven funkar och orginal rör funkar också. Men du tappar effekt med orginal rör.
Har för lite pengar så de blir en Masaru Classic
Ben Dover
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 maj 2013, 19:44

Inlägg av Ben Dover »

Skriver ur synvinkel Aerox, borde vara ungefär samma svar:
Avstrypt originalrör funkar skit bra. Jag har 70cc stage6 sport pro mk2 (rätt högvarvig). Jag har stage6-vev. Jag har 2st sprillans nya rör - leovince zx-r och stage6 pro replica. Trots detta gillar jag bäst avstrypt originalrör. Polini sport är mest lågvarviga 70cc (ej att förväxla med polini corsa). Jag hade ändå köpt stage6 sport pro mk2 om jag var dig, nästan samma effekt, billigare och mkt mer kraft på högre varv om du nånsin byter vev.
Ben Dover
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 10 maj 2013, 19:44

Inlägg av Ben Dover »

Ben Dover skrev:Skriver ur synvinkel Aerox, borde vara ungefär samma svar:
Avstrypt originalrör funkar skit bra. Jag har 70cc stage6 sport pro mk2 (rätt högvarvig). Jag har stage6-vev. Jag har 2st sprillans nya rör - leovince zx-r och stage6 pro replica. Trots detta gillar jag bäst avstrypt originalrör. Polini sport är mest lågvarviga 70cc (ej att förväxla med polini corsa). Jag hade ändå köpt stage6 sport pro mk2 om jag var dig, nästan samma effekt, billigare och mkt mer kraft på högre varv om du nånsin byter vev.
Missade att svara på en del av frågan: Orkar inte moppen varva lika mkt med originalrör som med trimrör? Svar: Korrekt! Fortfarande ca 80 kph på 9000 rpm (uppskattad fart) sen orkar den inte mkt mer. Med mitt zxr är den piggare på högre varv och ger ite högre toppfart. Men seriöst, kör inte 80+, går jävligt illa om du välter. Chilla lite ist, cruise :)
Skriv svar