Växelgafflar

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Växelgafflar

Inlägg av PåDal »

Hej, vad händer ifall växelgafflarna är slitna?

Har även en annan fråga...

När jag ligger och kör på 4an så blir det att det hackar till ibland, kan det bero på att gafflarna är slitna eller något annat? för dreven ser ut att vara bra.
Cpi sm 06- SÅLD
Papphammar
Elmoped
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2016, 17:58

Inlägg av Papphammar »

Om gafflarna är slitna borde det vara svårare att lägga i och ur växlarna, när växeln ligger i ska väl inte gafflarnas skick spela någon roll?
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Papphammar skrev:Om gafflarna är slitna borde det vara svårare att lägga i och ur växlarna, när växeln ligger i ska väl inte gafflarnas skick spela någon roll?
Det är inte svårt att få i växlarna, det var det jag undrade ;)
Cpi sm 06- SÅLD
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

På gafflarna sitter det glidskor som löper i medbringaren.

Om glidskorna är slitna kan medbringaren glappa mer fram och tillbaka. På en vanlig h-låda märks det inte så tydligt, eftersom man bara för spaken lite längre när man lägger i växel. På en sekventiell låda däremot styra gafflarna av trumman, som har fasta spår. Där man man inte trycka gaffeln längre genom att vrida trumman mer. Resultatet blir att medbringaren i teorin kan glappa och släppa från drevet. Det måste dock glappa ganska mycket för att det ska hända, och när den väl släpper så skorrar det antagligen rätt härligt i lådan
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Vad är det som händer när det hackar egentligen?

Edit: Kan ju vara så att något är vajsing på mekanismen till trumman som gör att den inte vrider sig ordentligt när du lägger i fyran, så att fyran hoppar ur läge. Men återigen, den hoppar inte bara ur hursomhelt, och det skorrar antagligen till rätt friskt då om du lägger på lite belastning, och den ska inte hoppa i växeln igen heller
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

bensinskalle skrev:Vad är det som händer när det hackar egentligen?

Edit: Kan ju vara så att något är vajsing på mekanismen till trumman som gör att den inte vrider sig ordentligt när du lägger i fyran, så att fyran hoppar ur läge. Men återigen, den hoppar inte bara ur hursomhelt, och det skorrar antagligen till rätt friskt då om du lägger på lite belastning, och den ska inte hoppa i växeln igen heller

Ifall man ligger och kör på 4;an så händer det ibland, att det bara hackar till ett hack, alltså det hackar bara till en gång, inget rassel. Nästan som om man drar in kopplingen en halv sekund. Men den hoppar inte ur 4an till 3an eller liknande


Sen så har jag även problem med 1;an som rasslar när man lägger i den, händer ibland att växeln riktigt går i och man kan köra några meter men sen så rasslar det till igen
Cpi sm 06- SÅLD
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

https://www.youtube.com/watch?v=R0t_XesFZtQ (inte min video)

Är är en video som visar hur min 1 ans växel är ungefär, förutom att min växel hoppar i och funkar dåd och då.
Cpi sm 06- SÅLD
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Växellådan är redan nere men jag kan fixa fram lite kort på gafflarna eller om det är något annat, ifall det skulle hjälpa'

(ändrat)
Kolla mitt galleri för bilder på 2 av de 3 växelgafflarna. Den tredje såg inte sleten ut alls.
Cpi sm 06- SÅLD
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

De tjockare ändarna på gafflarna ska glida mot drevet för att hålla det på rätt plats. Det syns att drevet glidit emot i "botten" av gaffeln också, och det kan hända om gaffeln är sliten, eller ännu värre, har blivit skev. Kan bli svårväxlat, hoppande växlar och liknande problem om gafflarna inte är friska. Om den gaffeln hör till växeln du har problem med hade jag övervägt att byta den - och naturligtvis, kolla allt annat i lådan noga så det inte finns fler problem.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

G-son skrev:De tjockare ändarna på gafflarna ska glida mot drevet för att hålla det på rätt plats. Det syns att drevet glidit emot i "botten" av gaffeln också, och det kan hända om gaffeln är sliten, eller ännu värre, har blivit skev. Kan bli svårväxlat, hoppande växlar och liknande problem om gafflarna inte är friska. Om den gaffeln hör till växeln du har problem med hade jag övervägt att byta den - och naturligtvis, kolla allt annat i lådan noga så det inte finns fler problem.
Okej tack, jag ska ta med båda axlarna med dreven på, trumman och gafflarna till en moppeverkstad och låta honom kolla skicket på dem, mestadels dreven och det, för bet blir väll o byta gafflarna ändå.
Cpi sm 06- SÅLD
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Någon som vet vart man kan köpa skiftgafflar till cpi, hittar bara en sida och det är på jofrab, men det borde ju finnas ngn annan stans med...??

Eller passar AM6 skiftgafflarna? de ser inte lika dana ut.
Cpi sm 06- SÅLD
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Om jag minns rätt är det Jofrab (eller vad det företaget nu heter idag) som importerar alla CPI-moppar till Sverige, därmed är det även dom som har tillgång till alla originaldelar. Du hittar nog inget annat svenskt företag med alla såna delar (förutom dom som köper från Jofrab naturligtvis).
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

G-son skrev:Om jag minns rätt är det Jofrab (eller vad det företaget nu heter idag) som importerar alla CPI-moppar till Sverige, därmed är det även dom som har tillgång till alla originaldelar. Du hittar nog inget annat svenskt företag med alla såna delar (förutom dom som köper från Jofrab naturligtvis).
Okej tack :) Kanske finns någon utländsk sida men hittar inget där heller men det får bli o kolla vidare, kostar 600kr styck på jofrab :?
Cpi sm 06- SÅLD
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Var iväg på en moppeverkstad som kollade igenom allt som har med växellådan att göra men det enda felet som han hittade var växelgafflarna som är slitna, vilket jag visste men nu vet jag ju att det inte är något med dreven.

Problemet är att det är svårt att hitta växelgafflarna som jag söker eftersom cpi har gått i KONKURS............

Får se ifall jag hittar växelgafflarna som kostar minst 600 kr styck, behöver 2.
Sen behöver jag ramlager o nya packningar o allt som man behöver när man klyver.

Men det får vänta eftersom utan gafflarna är motorn värdelös.

Kommer att uppdatera den här tråden sen när eller ifall jag hittar växelgafflar och fått igång motorn ifall någon med cpi får detta problemet i framtiden.

Om någon vet ifall växelgafflarna till AM6 passar till cpi sm skriv gärna! Växellådan har jag hört är samma och växeltrumman är ju samma, men jag vet inte om stängerna som växelgafflarna sitter på har samma diameter. Ngn som vet?
Cpi sm 06- SÅLD
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Har du övervägt att byta till en "riktig" AM6-motor? Inte säker på hur mycket som skiljer, men den ska väl åtminstone passa rakt i ramen. Inte kul att lägga 1200kr på delar som normalt sett aldrig ska behöva bytas, särskilt inte utan att vara säker på att det löser problemet.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

G-son skrev:Har du övervägt att byta till en "riktig" AM6-motor? Inte säker på hur mycket som skiljer, men den ska väl åtminstone passa rakt i ramen. Inte kul att lägga 1200kr på delar som normalt sett aldrig ska behöva bytas, särskilt inte utan att vara säker på att det löser problemet.
Glömde att skriva med det men precis, har tänk på det, men just nu finns det inte några AM6 ute på blocket.
Och nej jag vet ju inte 100% om det löser det.

Det ät samma förutom koppling, och det jag nämnt tidigare.
Cpi sm 06- SÅLD
Skriv svar