Yamaha DT 50 MX frågor

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Yamaha DT 50 MX frågor

Inlägg av Raggarn1337 »

Nyligen köpt en gammal Yamaha dt50mx i lite halvtaskigt skick som ska fixas i ordning.
Så här kommer jag att posta alla frågor jag kan tänkas ha om den så slipper det bli flera olika trådar hela tiden... :P

Första frågan jag har nu är: Hur i h*lvete ska jag få av avgasmuttern? Jag både och vred med polygrip tills jag vart alldeles gul och blå. Är rostlösare det lättaste sättet tro? :p
Andra jag kan komma på är, är det någon här som vet hur man kan fixa ett vint (snett) bakdäck? Tyckte jag läste något om att använda sig av en gummiklubba och dra åt ekrarna lite vartefter.
Vore oerhört tacksam om någon skulle kunna länka någon guide/video på hur man gör :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Avgasmuttern brukar man få knacka loss med hammare och drivdorn (eller motsvarande).

Rikta skeva ekerhjul är i teorin inte så svårt - det handlar bara om att dra åt eller släppa ekrar för att få fälgen att röra sig i önskad riktning. Problemet med gamla mopedhjul, och då särskilt bakhjul, är att nipplarna oftast har rostat fast på ekrarna, så när man börjar (försöka) skruva drar man av ett gäng ekrar. Man kan börja med att ha på rostlösningsolja mellan eker och nippel en gång om dagen under några dagar innan man ens försöker rubba nipplarna för att förbättra chanserna.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
DerbiLegenden
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 11 april 2016, 17:04
Ort: Lund

Inlägg av DerbiLegenden »

Hade själv ett helvete med avgasmuttern.
Men det löste sig tack vare haknyckeln som finns på biltema :)

Länk:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000037357/
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Tack så mycket för ditt svar G-son!
Har bankat med hammare innan men den rörde sig inte en millimeter så jag får ha på lite rostlösare innan jag försöker igen :P
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Någon som har koll på vad för växellådsolja man ska ha i dessa motorer? Har fått fram att bägge 10w30 samt 10w40 funkar. Vad tycker ni?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Bägge funkar, så länge det är olja avsedd för våtkoppling.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Är det någon här som har har någon som helst aning om hur långa pinnbultarna ska vara på dessa motorer?
Hittade dessa på Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fasteleme ... 000018302/
De är endast 76mm och jag vill minnas att bultarna som sitter i är runt 11 cm, någon som vet? :P
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Inte tillräckligt långa. Och snåla inte på såna grejer, SÅ roligt är det inte att stå med sönderdragna gängor.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Hehe precis det som hade hänt, personen som hade mopeden innan har gjort en himla massa "bondeknep" med den.
Tydligen uppborrat för m7 gänga tidigare så vanlig m6 pinnbult sket sig, fick bli att sätta dit en m8 insats och pinnbult istället.
Ser för jävligt ut men planen är ändå att sätta dit en AM6/Derbi motor så fort pengarna finns till för det hehe :D
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Någon som har koll på lite förgasarinställningar på originalförgasaren?
Tror det sitter en "5.5 cylinder" på och Malossis högkomps topplock och originalrör och så ett huvudmunstycke på storlek 142.
Känns som att det är lite för stort för denna slöa cylinder och topplock.
Så är det någon som vet vad för huvudmunstycke som sitter i original samt hur många varv luft/bensin skruven ska vara inskruvad?
Tacksam för svar! :)
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Standardinställning för luftskruven är oftast ca 1½ varv ut.

Original munstycksstorlek är 88, men det har alltid varit svårt att få fram "rätt" munstycken till den förgasaren. Därför är det ganska troligt att du har ett annat munstycke, graderat efter en annan skala, det råkade bara passa i förgasaren, och i så fall säger siffrorna ingenting.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

G-son skrev:Standardinställning för luftskruven är oftast ca 1½ varv ut.

Original munstycksstorlek är 88, men det har alltid varit svårt att få fram "rätt" munstycken till den förgasaren. Därför är det ganska troligt att du har ett annat munstycke, graderat efter en annan skala, det råkade bara passa i förgasaren, och i så fall säger siffrorna ingenting.
Tack så mycket!
Jaha, då förstår jag.
Har hört att munstycken som passar ska vara lite svåra att hitta till originalförgasaren. Du råkar möjligtvis inte veta något speciellt märke som passar?
Har för mig att jag hört att Mikunis munstycken med 5mm gänga ska passa?
DerbiLegenden
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 11 april 2016, 17:04
Ort: Lund

Inlägg av DerbiLegenden »

Dessa passade för mig, Har Mikunis originalförgasare 12mm http://www.twostroke.se/product.asp?product=23021
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

12mm originalförgasaren är en Teikei, inte Mikuni, och Mikunimunstycken passar inte rakt i den. Genom att byta till emulsionsröret (den del munstycket skruvas fast i) från en 16,5mm Mikuniförgasare kan man dock använda mikunimunstycken.

Om jag minns rätt ska de små runda Keihinmunstyckena till originalförgasaren på Honda MT5/MB5 passa i teikeiförgasaren.

Mikunis munstycken har faktiskt inte 5mm gänga, dom har M5,2 - nästan M5 men inte riktigt rätt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Fast original förgasaren är väl ändå inte Mikuni? Den heter väl Teikei eller något annat konstigt :o
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Jaha så var det, tack så mycket! :D
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Får inte motorn att gå som den ska.
Testat ett par olika munstycken, både de som är för stora och de som är för små. Ställt in luftskruven som den ska vara, rent luftfilter osv...
Den går inte igång utan choke och så rinner det en himla massa avgaser eller skit ur avgasröret då muttern inte sitter åt ordentligt.
Den ryker en himla massa så då kan man konstatera att huvudmunstycket är för stort, visst det köper jag.
Varmkör man den på tomgång med choken i så den blir varm så startar den inte utan choken i.
Den varvar knappt upp heller men sen kom jag på att personen jag köpte den av nämnde att kondensatorn skulle behöva bytas ut och då tänker jag, kan en dålig kondensator / tändstift eller något annat tändningsrelaterat påverka den på detta sätt?

Kortfattat: Går inte igång utan choke, rinner avgaser, olja eller något svart skit iallafall ur avgasporten när man startar, den varvar knappt upp oavsett med för stort eller för litet munstycke, ryker en hel del.

Kan det vara tändningsrelaterat?
Kan lägga upp en video ifall någon vill se eller höra. :)
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

DT50MX har inte brytartändning med utbytbar kondensator, så så länge ingen modifierat dit ett äldre tändsystem från en FS1 kan du sluta fundera på kondensator i alla fall.

Att den kräver choke för att starta kan vara ett tecken på att den får för lite soppa på tomgång. Kolla så lågfartsmunstycket verkligen är rent, och testa att skruva in luftskruven (1½ varv ut från botten är en normal grundinställning, längre in ger mer soppa).

Svårt att säga så mycket mer utan att ha moppen framför sig och pilla själv...
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar