Peugot speedfight 2

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Oskarbosten
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 juli 2016, 08:30

Peugot speedfight 2

Inlägg av Oskarbosten »

Hejsan! Jag är ny här på TSR :), jag skulle behöva hjälp med min peugot speedfight 2, innan jag satte på kompisens trimrör (Leo vince TT handmade) så gick moppen jättebra men sedan när jag åkte runt i en kvart ungefär o stängde av den så ville den inte starta igen? Jag har testat tagit ur luftfilter och kollat men den startar inte alls? Har även sattit på gamla röret igen men ingen skillnad? Snälla hjälp mig! :roll:
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Du ställde alltså inte in förgasaren när du bytte rör?
Där är väl problemet i så fall.
kanske värmenöp så pass så att all komp försvann, därmed vill den inte starta.
Oskarbosten
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 juli 2016, 08:30

Inlägg av Oskarbosten »

Värmenöp? Va menaru då vad ska jag göra då? O nej ställde inte in förgasaren... De kommer iaf luft från avgasröret när man kickar, och utan avgasrör så kom de blåa lågor ibland när man kicka :?
Användarens profilbild
betaz
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 juli 2016, 21:32

Inlägg av betaz »

Testa ställa in förgasarn då ;)
Life is too short to drive slow #poet
Beta RR70 ;)
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Om du byter till ett effektrör så blir cylindern varmare, järn expanderas när det blir varmt.
Bensinen hjälper till att kyla så får den inte tillräckligt med bensin så kyler den inte som den ska vilket leder till att kolven expanderar för mycket och till slut så tar det stopp, dvs värmenyper (vissa fall skär helt och hållet)
Oftast så brukar det inte vara så farligt men har du otur så lämnar det en massa spår i cylinderloppet/kolv så massa komp bara rinner ut.
Så om du inte ställer in förgasaren (går upp ett par storlekar i huvudmunstycke) efter du bytt exempelvis rör så får den för lite bensin som leder till ovanstående :P
Har du otur nu så har den nypt så pass så att kompet rinner ur så den inte vill starta.
Är den lättare på kicken? Enklast är att ta av toppen och kolla hur det ser ut i cylinderloppet. :P
Oskarbosten
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 juli 2016, 08:30

Inlägg av Oskarbosten »

Okej men den funkade o köra typ en kvart sen så stängde ja av tändningen snabbt o satte på den igen för ja ville att röret skulle "puffa till" lite.. Vet inte riktigt vad de är men haha när man fifflar med tändningen vid avstängning så brukar de bli sä, ja tänkte ja skulle rensa röret på så sätt :roll:
Oskarbosten
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 juli 2016, 08:30

Inlägg av Oskarbosten »

Ja stängde ju av iallafall? De va inte så att den skärde o stängde av sig av sig själv :wink:
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Jaha, tänkte att den la av när du var ute och körde...
Vilket som så är det bäst att du ställer in förgasaren. Anledning till att den inte startar just nu kan väl vara att det är smuts i förgasaren, RIKTIGT dåligt inställd, igentäppt luftfilter, dåligt tändstift/tändhatt.
Börja med att göra rent förgasare och luftfilter, hoppar den inte igång då så bör du kolla gnistan på tändstiftet. Uteslutningsmetoden! ;)
Oskarbosten
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 juli 2016, 08:30

Inlägg av Oskarbosten »

Tack för hjälpen ska checka förgasaren o tändstift så återkommer jag :lol:
Oskarbosten
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 juli 2016, 08:30

Det som hade hänt var....

Inlägg av Oskarbosten »

Okej pumpen hade gått av att jag ej märkte det :?:
Här kommer en kort sammanfattning av det hela.
Vet du vad felet på min moppe kan vara? Speedfight 2. Den funka bra när jag köpte den av en kille ja körde med den i en vecka ungefär typ, sen skulle jag byta rör med en kompis jag bytte till ett trimrör de funkade i 15 min typ sen gick den ej o starta... Då märkte jag att oljepumpen hade gått av och att jag kört utan olja med trimröret, kolla cylindern o kolven båda va bara att byta ut, så ja bytte ut beställde från twostroke ett helt nytt kit, nu startar den ändå inte? De är bensin i förgasaren och jag har blandat procentblanding och den får gnista vad är felet?
Skriv svar