Ni moppeproffs..här har ni nåt att bita i. Råd mottages tack

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Yzer69
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 15 april 2012, 17:58

Ni moppeproffs..här har ni nåt att bita i. Råd mottages tack

Inlägg av Yzer69 »

Scenario:

Moppen kom från verkstad, fått ny förgasare, ny cylinder. Kör hem 1 mil, moppen går bra. Är bortrest 1 vecka, moppen står ute, det regnar mycket. Kommer hem.... vägrar starta. Tänker att det kommit vatten i tank/förgasare. Tömmer tank, ny bensin i...plockar bort förgasare gör rent(det var en gammal förgasare jag fått av verkstan som inte var rengjord(tack för det).

Nu startar den.....men gasar jag fullt så dör den. Står den på tomgång i 1 min......sen ökar tomgången markant plötsligt, varpå den dör direkt.

Vad tror ni om det? Har jag missat nåt vid återmonteringen?
Varför är den helt orkeslös? O tomgångsbeteendet? Låter som choken eller?

Det är en Baotian Sprint, 4 takt.

Tillägg: tändstiftet är svart och sotigt. Kanske inte relaterat till detta problem utan ett helt annat? Läste nånstans att stiften ska man kolla efter man varit ute o kört. Kanske alltid är sotigt när jag hållt på o startat massa ggr...

/Rickard
Senast redigerad av Yzer69 den 16 juli 2016, 15:30, redigerad totalt 2 gång.
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Låter som om någonting kan ha fått "torr-sprickor" och drar tjyvluft, inte helt ovanligt på dessa kines mopeder... Är det möjligtvis ett insug gjort utav gummi på denna? Någon packning till förgasaren tro? Enklaste sättet är att köpa startspray och spruta lite överallt där du kan tänka dig att den drar tjyvluft, rusar den upp i varv så kan du konstatera att det är tjyvluft. :)
Sen att det är en ny förgasare, det kan ju även vara så att den inte är korrekt inställd? Blöddrar den? :P
Yzer69
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 15 april 2012, 17:58

Inlägg av Yzer69 »

Hej Raggarn,

Inte tjuvluft tror jag, har testat med startspray och den reagerar inte med förhöjd tomgång.
dcp416
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 4 maj 2016, 07:17

Inlägg av dcp416 »

blött luftfilter??
MH ryz enduro 50cc,
TGB 50x jetfighter 50cc,
peugeot Speedfight 2 X-race,95 KMH
peugeot Jetforce tsdi 65 KMH
peugeot Ludix one
peugeot elystar 125cc
Rieju drac
sprint 50cc
Lucasosterberg
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 25 juli 2015, 20:50
Ort: Götene

Inlägg av Lucasosterberg »

Tänker som dcp, luftfiltret kan va blött och därför får den inte tillräckligt med luft (och därför funkar inte startgas heller)
Yzer69
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 15 april 2012, 17:58

Inlägg av Yzer69 »

Inte blött luftfilter heller, satte dit ett helt nytt.

Däremot när jag kollar på tändstiftet så är det svart och sotigt. Kanske inte relaterat till detta problem utan ett helt annat? Läste nånstans att stiften ska man kolla efter man varit ute o kört. KAnske alltid är sotigt när jag hållt på o startat massa ggr...
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Färgen ändras i stort sett bara efter du varvat ur den ordentligt / kört en bit... Så det är helt klart en förgasarinställning du behöver. Finns massvis med guider om hur man ställer in den ordentligt. :)
Användarens profilbild
HasSse666
Årets Medlem 2010
Inlägg: 1730
Blev medlem: 30 augusti 2008, 22:40
Ort: Luleå

Inlägg av HasSse666 »

Min första tanke var tjuvluft..
Men sedan lutar jag nog (tyvärr) åt att det är skit i förgasaren/luftfiltret/bensinfiltret.


Sedan är det inte otroligt att du kanske monterat ihop förgasaren fel (skulle kunna vara bränslenålen som inte sitter i sin hake vilket kan göra att den inte släpper in bränsle som den skall)Bild
Kolla lilla tråden på bilden strunta i röda ringen
Bild
TIPS - Klicka på bilden för att se mina youtubeklipp!
Yzer69
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 15 april 2012, 17:58

Inlägg av Yzer69 »

Ok, tack HasSse666,

Tog loss o rengjorde förgasaren igår grundligt....med bensin, tryckluft o allt. Hade stora förhoppningar.

Men....nu startar den inte överhuvudtaget. Blir så trött.
dcp416
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 4 maj 2016, 07:17

Inlägg av dcp416 »

hur har du det med flödet ifrån vacumkranen,,
ibland låssar min vacumkranslang,, då kommer man fan ingen vart :lol:
MH ryz enduro 50cc,
TGB 50x jetfighter 50cc,
peugeot Speedfight 2 X-race,95 KMH
peugeot Jetforce tsdi 65 KMH
peugeot Ludix one
peugeot elystar 125cc
Rieju drac
sprint 50cc
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Vart håller du hus?
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Yzer69
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 15 april 2012, 17:58

Inlägg av Yzer69 »

Så tillbaka på ruta ett. Nu startar den iallafall. Men trots rengjord förgasare, så lägger den av efter en stund. Går upp i varv och dör. Se filmsnutt(det var inte ojämn tomgång i mitten på filmen utan bara blåsigt). Startar, jämn tomgång....sen går den upp....o dör!

Förtvivlad!



[youtube]https://youtu.be/E0EwiZD2vRQ[/youtube]

https://youtu.be/E0EwiZD2vRQ

:evil:
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Typiskt problem med bränsletillförseln. Antingen obefintlig eller långsam. Motorn rusar i regel upp precis innan den dör när bensinen tar slut i förgasaren
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
LennartTuning
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 548
Blev medlem: 1 oktober 2012, 22:16
Kontakt:

Inlägg av LennartTuning »

hade testat att byta stift också
Lennart Tuning

Din Trimkonsult på Nätet! Rådgivning, Portning, Renovering Etc!

http://www.facebook.com/LennartTuning
Yzer69
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 15 april 2012, 17:58

Inlägg av Yzer69 »

Stift är provat med nytt, har både ett C7HSA som sk avar original sen har jag ett Iridiumstift oxå. Luftfilter nytt.

Men känns som vi börjar ringa in detta med bränsletillförseln. Gjorde lite framsteg idag. Bytte bränslefilter, då gick den bättre. Höll sig vid liv lite längre. Dör dock vid längre tids tomgång, rusar dock inte upp som förut....utan lägger bara av. Håller jag halv gas....går den bra hela tiden. Men har svårt att komma ner till tomgångsnivå igen efter jag släppt gasen, bakhjulet snurrar på rätt bra.

Provad att höja tomgången lite så den inte skulle dö men det gjorde ingen skillnad.

Vad ska jag skruva på.......luftskruv? Och åt vilket håll? den är 2 o halvt varv från sttopp nu. Eller justera trottelnål?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Tar det ett tag innan den varvar ner så är det troligtvis så att den drar tjuvluft. Snabbaste sättet är om du köper en burk startgas, kostar nog runt 70 spänn på Biltema och så sprutar du runt förgasare och insug, rusar den upp i varv så kan du konstatera att den drar tjuvluft :)
Yzer69
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 15 april 2012, 17:58

Inlägg av Yzer69 »

Nej, har testat med startgas som jag skriv i tidigare inlägg..

Yzer69 skrev:Hej Raggarn,

Inte tjuvluft tror jag, har testat med startspray och den reagerar inte med förhöjd tomgång.
Yzer69
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 15 april 2012, 17:58

Inlägg av Yzer69 »

Ok, status just nu. Har varit ute o provkört.

* Startar ganska lätt. Måste dock ge lite gas för att den ska tända till
*Är inte så responisiv med gasen. Inget acc o tala om.....men håller jag full gas kommer jag upp i 45 efter ett tag

* Självdör på tomgång
* När jag skruvar på luftskruven händer ingenting. Varvtal ändras inte.
*Tar jag bort stiftet o kollar så är det väldigt sotigt


Några råd nu? Ska jag leta mer strypningar efter HasSse666 videoguide?
Gå upp i huvudmunstycke?

Har verkligen letat tjuvluft, tömt 2 burkar startgas snart....men den reagerar inte med förhöjd tomgång.
Yzer69
Elmoped
Inlägg: 22
Blev medlem: 15 april 2012, 17:58

Inlägg av Yzer69 »

Har nu testat med olika huvudmunstycken samt kollat färg enl. chop-metoden. Har även följt HasSse666 förgasarinställningsguide

Den gör nu c:a 50 på raksträcka(borde gå fortare tycker man, eftersom alla strypningar är borta). Känns som det borde finnas mer därnånstans
- Stiftet har bra färg. Har munstycke 90
- Mellanregister.....tja.....känns som denna moppe bara har två lägen...tomgång och full gas...men men...
- Bra stabil tomgång

MEN.....jag kommer fan inte upp för uppförsbacken hemma!!

Vad ska jag angripa? Om ventiler är brända, köper jag nytt topplock då? Vad betyder SLS?
Användarens profilbild
Logic
Elmoped
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 maj 2016, 17:36

Inlägg av Logic »

Yzer69 skrev:Har nu testat med olika huvudmunstycken samt kollat färg enl. chop-metoden. Har även följt HasSse666 förgasarinställningsguide

Den gör nu c:a 50 på raksträcka(borde gå fortare tycker man, eftersom alla strypningar är borta). Känns som det borde finnas mer därnånstans
- Stiftet har bra färg. Har munstycke 90
- Mellanregister.....tja.....känns som denna moppe bara har två lägen...tomgång och full gas...men men...
- Bra stabil tomgång

MEN.....jag kommer fan inte upp för uppförsbacken hemma!!

Vad ska jag angripa? Om ventiler är brända, köper jag nytt topplock då? Vad betyder SLS?
Om det tar ett tag tills du kör och du ger full gas så kan det bero på kopplingsfjädrarna.
http://www.twostroke.se/product.asp?product=28762
Sr50DITECH02
Elmoped
Inlägg: 4
Blev medlem: 3 september 2013, 01:04

Inlägg av Sr50DITECH02 »

Yzer69 skrev:Har nu testat med olika huvudmunstycken samt kollat färg enl. chop-metoden. Har även följt HasSse666 förgasarinställningsguide

Den gör nu c:a 50 på raksträcka(borde gå fortare tycker man, eftersom alla strypningar är borta). Känns som det borde finnas mer därnånstans
- Stiftet har bra färg. Har munstycke 90
- Mellanregister.....tja.....känns som denna moppe bara har två lägen...tomgång och full gas...men men...
- Bra stabil tomgång

MEN.....jag kommer fan inte upp för uppförsbacken hemma!!

Vad ska jag angripa? Om ventiler är brända, köper jag nytt topplock då? Vad betyder SLS?

jag har en lösning på problemet, köp inte kina skroter
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Sr50DITECH02 skrev: jag har en lösning på problemet, köp inte kina skroter
Haha gillar verkligen att ditt enda inlägg på 3år va en sån här skitpost

Edit, för att bidra till tråden så är huvudmunstyckets uppgift att ge på fullgas, trottel och lågfartsmunstycke kan justeras oxå, finns bra guider om hur man bestyckar förgasaren här på forumet :)

Men har den gått bra förut och sedan börjat gå dåligt utan att du bytt/gjort något så lär det inte vara bestyckning som är problemet. Tycker mer det låter som tjuvluft, läckage i vacuumslang eller liknande.
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Skriv svar