Reset på serviceikon Rieju mrt 50 sm 2016?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Reset på serviceikon Rieju mrt 50 sm 2016?

Inlägg av MacGyver84 »

Hej vet nån hur jag gör en reset på serviceoljeikonen som lyser? har bytt växellådsolja en gång innan 100 mil det är en Rieju mrt 50 sm 2016 eller slocknar den sen igen? tacksam för svar.
Senast redigerad av MacGyver84 den 21 juli 2017, 11:19, redigerad totalt 2 gång.
Lucasosterberg
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 25 juli 2015, 20:50
Ort: Götene

Inlägg av Lucasosterberg »

Kör inte en meter till med den moppen förrän du fyllt på olja! Lampan lyser för att tvåtaktsoljan är slut, inte växellådsoljan.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Lucasosterberg skrev:Kör inte en meter till med den moppen förrän du fyllt på olja! Lampan lyser för att tvåtaktsoljan är slut, inte växellådsoljan.
Det är inte den lampan som lyser till tvåtaktsoljan utan själva serviceikonen den lampan till tvåtaktsoljan blinkar eller lyser rött vid för låg oljenivå vilket inte min gör. Symbolen jag pratar om är hela tiden nu på instrumentdisplayen.
Senast redigerad av MacGyver84 den 21 juli 2017, 11:18, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Är det ingen annan som har varit med om det kan knappast vara ensam om det? till och med en som jobbar där jag köpte den hade inte hört talas om den symbolen det är ingen lampa utan en symbol med en oljekanna på. Och jag hade inte för lite olja jag har fyllt upp fullt med tvåtaktsolja det är bra att den finns men jag behöver inte ha den framme förrens nästa service tillfälle. Hittar inget om den på nätet heller.
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

MacGyver84 skrev:Är det ingen annan som har varit med om det kan knappast vara ensam om det? till och med en som jobbar där jag köpte den hade inte hört talas om den symbolen det är ingen lampa utan en symbol med en oljekanna på. Och jag hade inte för lite olja jag har fyllt upp fullt med tvåtaktsolja det är bra att den finns men jag behöver inte ha den framme förrens nästa service tillfälle. Hittar inget om den på nätet heller.
Den oljekanne sympbel betyder att du börjar få slut på 2 takts olja, finns ingen service symbol på våra Rieju mrt 2016 (äger en själv)
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

jonte101001 skrev:
MacGyver84 skrev:Är det ingen annan som har varit med om det kan knappast vara ensam om det? till och med en som jobbar där jag köpte den hade inte hört talas om den symbolen det är ingen lampa utan en symbol med en oljekanna på. Och jag hade inte för lite olja jag har fyllt upp fullt med tvåtaktsolja det är bra att den finns men jag behöver inte ha den framme förrens nästa service tillfälle. Hittar inget om den på nätet heller.
Den oljekanne sympbel betyder att du börjar få slut på 2 takts olja, finns ingen service symbol på våra Rieju mrt 2016 (äger en själv)
Jag hade inte dåligt med 2 taktsolja när jag fyllde på som sagt den oljelampan du pratar om är inte i displayen den är på vänster sida det måste vara en servicesymbol är ganska säker på det då den kom upp på displayen vid 100 mil då man ska göra service på dom då är knappast ensam om det jag kan ju inte vara ensam i världen om detta.
Erdenstam
Elmoped
Inlägg: 43
Blev medlem: 7 juni 2015, 19:14

Inlägg av Erdenstam »

kan du inte bara fråga där du köpte den?
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Erdenstam skrev:kan du inte bara fråga där du köpte den?
Det har jag han som svarade visste inget om det konstigt tycker jag dom borde veta sånt men nån vet säkert nåt om den där symbolen på firman där jag köpte den.
DerbiLegenden
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 11 april 2016, 17:04
Ort: Lund

Inlägg av DerbiLegenden »

Hur många mil har din Rieju rullat?
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

DerbiLegenden skrev:Hur många mil har din Rieju rullat?
Lite över 100 mil.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Ingen Rieju mrt ägare som har en symbol på en oljekanna i displayen längst upp till höger? som sagt den är fortfarande kvar inte för att jag bryr mig jätte mycket om den men kunde vara bra att veta hur man släcker den och det är inte för att tvåtaktsoljan börjar ta slut mopeden går bra. Jag vet att jag inte är ensam om det här men det är lätt för andra människor att känna sig ensamma om nåt när ingen annan vet vad man pratar om.
Lucasosterberg
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 25 juli 2015, 20:50
Ort: Götene

Inlägg av Lucasosterberg »

Din mätare eller sensorn som känner av hur mycket olja som finns kvar är sönder.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Lucasosterberg skrev:Din mätare eller sensorn som känner av hur mycket olja som finns kvar är sönder.
Det tror jag inte då oljan inte minskar i växellådan det är inget som är trasigt utan det är en ikon som jag vill släcka men det får vara då ingen har en aning om vad jag pratar om jag lägger inte upp nån bild heller men tack ändå.
Lucasosterberg
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 25 juli 2015, 20:50
Ort: Götene

Inlägg av Lucasosterberg »

MacGyver84 skrev:
Lucasosterberg skrev:Din mätare eller sensorn som känner av hur mycket olja som finns kvar är sönder.
Det tror jag inte då oljan inte minskar i växellådan det är inget som är trasigt utan det är en ikon som jag vill släcka men det får vara då ingen har en aning om vad jag pratar om jag lägger inte upp nån bild heller men tack ändå.
Det är inte växellådsoljan som den varnar för, det är tvåtaktsoljan..... Och jag veeet att tvåtaktsoljan inte är slut men antagligen så tror mätaren/sensorn att det är slut hela tiden och därför lyser lampan hela tiden. Alltså ska du byta mätaren/sensorn som känner av hur mycket det finns kvar.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Lucasosterberg skrev:
MacGyver84 skrev:
Lucasosterberg skrev:Din mätare eller sensorn som känner av hur mycket olja som finns kvar är sönder.
Det tror jag inte då oljan inte minskar i växellådan det är inget som är trasigt utan det är en ikon som jag vill släcka men det får vara då ingen har en aning om vad jag pratar om jag lägger inte upp nån bild heller men tack ändå.
Det är inte växellådsoljan som den varnar för, det är tvåtaktsoljan..... Och jag veeet att tvåtaktsoljan inte är slut men antagligen så tror mätaren/sensorn att det är slut hela tiden och därför lyser lampan hela tiden. Alltså ska du byta mätaren/sensorn som känner av hur mycket det finns kvar.
Men om du läser längre upp så skriver jag att det inte är den lampan jag pratar om som har med tvåtaktsoljan att göra detta är ingen lampa heller utan en ikon på en oljekanna i displayen och den dök upp vid 100 mil då många mopeder ska ha service just då och därför är jag 100 på att det är för byte av växellådsoljan eller allmän service på mopeden.
sigge_00
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 april 2016, 17:31

Inlägg av sigge_00 »

Det han menar är att vad nu den ikonen betyder så tror sensorn att det är slut för att sensorn är paj. Kolla så inte kablarna till sensorn är av.
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

sigge_00 skrev:Det han menar är att vad nu den ikonen betyder så tror sensorn att det är slut för att sensorn är paj. Kolla så inte kablarna till sensorn är av.
Det är inget fel på mopeden utan det är en serviceikon som dyker upp längst upp till höger i skärmen vid 100 mil på min var det vid 100 mil man kan ändra till olika mil när den ska visas så man vet när service ska göras. Förmodligen finns det på alla nyare Rieju MRT mopeder på min modell finns det i alla fall och det har inget med oljevarningen till tvåtaktsoljan att göra och jag vet hur man ändrar miltal när den ska visas.
teddylou
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 9 juni 2016, 22:57

Inlägg av teddylou »

Finns det ingen "Mode" knapp eller något liknande?

Vet att på vissa mopeder så ska man hålla inne en knapp i flera sekunder tills ikonen/lampan slocknar.
Om man säger
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

teddylou skrev:Finns det ingen "Mode" knapp eller något liknande?

Vet att på vissa mopeder så ska man hålla inne en knapp i flera sekunder tills ikonen/lampan slocknar.
Jag vet hur man gör var ganska längesen jag kom på det, för ett tag sen så gick jag in och ändrade från 3000 km till 5000 km så nu kommer serviceikonen dyka upp igen vid 500 mil mopeden har gått strax över 300 mil.
Skriv svar