Konstigt ljud från variatorn Aerox

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

bajsbollen
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 4 juli 2016, 01:23

Konstigt ljud från variatorn Aerox

Inlägg av bajsbollen »

Var och körde min Yamaha Aerox -07 i skogen och råkade "skrapa" sidokåpan och variatorn ganska hårt emot en sten, kicken fick en hård smäll.
Mopeden går lika bra som innan fast den låter mycket konstigt ifrån variatorn nu. Låter normalt när motorn är på högvarv fast på lågvarv låter den illa.
Vad kan det vara som är fel?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Ptja det låter utan tvekan som om någonting har lossnat eller hamnat snett, mer än så går inte att säga tyvärr. Ta loss och kolla själv eller ta loss det och skicka ett par bilder så kanske man kan se!
bajsbollen
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 4 juli 2016, 01:23

Inlägg av bajsbollen »

Tog bort variatorkåpan och startade den, då lät ingenting konstigt. Men direkt när jag satt på kåpan igen så lät det igen.
dcp416
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 4 maj 2016, 07:17

Inlägg av dcp416 »

Raggarn1337 skrev:Ptja det låter utan tvekan som om någonting har lossnat eller hamnat snett, mer än så går inte att säga tyvärr. Ta loss och kolla själv eller ta loss det och skicka ett par bilder så kanske man kan se!
hade själv et mysko irrande ljud ifopn min variator,, fläkthjulet tog i lite i kickens fjäder, fick skåror i fläktbladen,, slipade ner biten på fjädern så den blev plattare, så va det problemet löst,, kom efter jag satt i schimsbricka, och startade med kicken
MH ryz enduro 50cc,
TGB 50x jetfighter 50cc,
peugeot Speedfight 2 X-race,95 KMH
peugeot Jetforce tsdi 65 KMH
peugeot Ludix one
peugeot elystar 125cc
Rieju drac
sprint 50cc
bajsbollen
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 4 juli 2016, 01:23

Inlägg av bajsbollen »

Raggarn1337 skrev: Ptja det låter utan tvekan som om någonting har lossnat eller hamnat snett, mer än så går inte att säga tyvärr. Ta loss och kolla själv eller ta loss det och skicka ett par bilder så kanske man kan se!
Bild

Tror det är fjädern, den sitter bra men när jag rör kicken så kommer fjädern in under drevet, någon som vet hur man löser det?
dcp416
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 4 maj 2016, 07:17

Inlägg av dcp416 »

bajsbollen skrev:
Raggarn1337 skrev: Ptja det låter utan tvekan som om någonting har lossnat eller hamnat snett, mer än så går inte att säga tyvärr. Ta loss och kolla själv eller ta loss det och skicka ett par bilder så kanske man kan se!
Bild

Tror det är fjädern, den sitter bra men när jag rör kicken så kommer fjädern in under drevet, någon som vet hur man löser det?
ta av kicken och sätt ihop allt ifrån början,, fjädern är nog inte spännd nog, därför hoppar den av,,

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Y6rlS7UImZc[/youtube]
MH ryz enduro 50cc,
TGB 50x jetfighter 50cc,
peugeot Speedfight 2 X-race,95 KMH
peugeot Jetforce tsdi 65 KMH
peugeot Ludix one
peugeot elystar 125cc
Rieju drac
sprint 50cc
bajsbollen
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 4 juli 2016, 01:23

Inlägg av bajsbollen »

Försökte flera gånger, fjädern sitter på plats men den hoppar ändå ur när man rör kicken. Är inte så kunnig på sånt här så jag tror jag lämnar in den på den lokala verkstaden här.
Skriv svar