Körförbud moped

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Jonte9999
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 juli 2015, 20:51

Körförbud moped

Inlägg av Jonte9999 »

Tjena! Äger en Rieju rrx som för tilfället har körförbud och är oförsäkrad. Hur stor tror ni risken är att man blir stoppad om allt der orignal ut? Och hur stor blir konsekvensen om man blir det?!
Mvh Jonte
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Körförbud, 1500 spänn i böter vill jag minnas

Oförsäkrat, bra fråga. Kan komma en fet räkning från trafikförsäkringsfonden eller va det heter om du kör oförsäkrat.

Och ja, du kör oförsäkrat, så klantar du dig kan du glömma all form av ersättning.

Och din moped har antagligen körförbud av en anledning, inte för att den missat en besiktning, utan för att den har blivit tagen i trimmat tillstånd och du åker antagligen på olovlig körning, böter och byebye till körkortet.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Att bli stannad av polisen kan hända vem som hellst och det är helt omöjligt att säga om risken är stor eller liten att bli stannad, men ifall man kör ordentligt och håller sig till reglerna så blir risken mindre. sen om det är mycket poliser där du bor är ju en nackdel.

Straff för att köra oförsäkrat är ca 30 spänn om dagen tills den är försäkrad igen enligt tff. (var så jag uppfattade det)
https://www.tff.se/sv/Trafikforsakrings ... ftstabell/
Det med körförbud vet jag inte riktigt, men de kommer att ta trimmet på den ifall den har.
Cpi sm 06- SÅLD
dcp416
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 4 maj 2016, 07:17

Re: Körförbud moped

Inlägg av dcp416 »

Jonte9999 skrev:Tjena! Äger en Rieju rrx som för tilfället har körförbud och är oförsäkrad. Hur stor tror ni risken är att man blir stoppad om allt der orignal ut? Och hur stor blir konsekvensen om man blir det?!
Mvh Jonte
stanna inte för polisen, sålänge dom inte har mc så kan du komma undan,
MH ryz enduro 50cc,
TGB 50x jetfighter 50cc,
peugeot Speedfight 2 X-race,95 KMH
peugeot Jetforce tsdi 65 KMH
peugeot Ludix one
peugeot elystar 125cc
Rieju drac
sprint 50cc
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Jag har aldrig blivit stoppad under tiden jag har kört (typ 1 år). Brukar bara ligga i 50 trots att den är trimmad.

Du borde på något sätt ha en försäkring som täcker skador, annars riskerar du att bli grovt skuldsatt i resten av ditt liv.
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Jonte9999
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 juli 2015, 20:51

Inlägg av Jonte9999 »

Tack för svaren! Ska nog bessa den för att vara på säkra sidan! 😁 :)
Skriv svar