Växelåda och blinkers

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
2taktar'n
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 december 2015, 15:30
Ort: Hammarstrand

Växelåda och blinkers

Inlägg av 2taktar'n »

Hej! När jag lägger i 1an så smäller det oftast till ordentlligt och ibland när jag lägger i 6an så kan den hoppa ur växeln och läggga sig i ett neutralt läge. Det har även blivit problem med blinkersen så när man varvar motorn så blinkar dem snabbare. Nån som har en aning om vad problemen är?

Derbi Senda drd 03
Jonte9999
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 juli 2015, 20:51

Inlägg av Jonte9999 »

Antagligen rätt sliten växellåde? Vet ej om det är så på Derbi men AM6 har som neutrallägen mellan varje växel så om man växlar för klent så kan det hoppa ur.
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Blinkers: Har du kollat säkringen så att den inte är sönder? eller att jorden inte är riktigt bra...
Cpi sm 06- SÅLD
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Jag skulle gissa på dåligt batteri, så dina blinker går mer eller mindre på direktströmmen från generatorn. Byt batteri så blir det antagligen bättre, eller mät åtminstone spänningen på batteriet å kolla om det är okej.

Att det smäller när du lägger i ettan beror på kopplingen. Antingen är kopplingsvajern för dåligt spänd så den inte kopplar ur ordentligt, eller så har du risig olja så lamellerna klibbar ihop. Ganska vanligt på Derbi.

Problemet med 6:an är antagligen att du inte petar i den ordentligt. Men det kan även vara mekanismen som är sliten. Gör den samma sak hela tiden, oavsett hur hårt du trycker i växeln så får du undersöka saken närmre
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Användarens profilbild
2taktar'n
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 december 2015, 15:30
Ort: Hammarstrand

Inlägg av 2taktar'n »

Det var nog att jag inte fick i växeln ordentligt men jag har kollat säkringen och den är hel och batteriet är nyladdat och näst intill nytt. Upptäckte även att baklyset blinkar när den går på tomgång och att framlampan har brännts så kan det vara voltregulatorn som är trasig?
Skriv svar