Kopplingen som krånglar. Eller?

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

abidooking
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 juni 2016, 23:32

Kopplingen som krånglar. Eller?

Inlägg av abidooking »

Tjenare.

Har problem med att min moped (AM6) inte vill starta.

Den stod och vila i en vecka och efter 20 misslyckade försök att kicka igång den så provade jag rulla igång den. Det gick kanonbra till en början. Efter att den startat så la jag den i neutral och hoppade på. Lät den gå på tomgång i någon minut men så fort jag la i 1an och körde iväg några meter så började den hacka fram sen dog den. Efter det så går det inte att rulla den längre..

När jag exempelvis har 1:ans växel i och trycker ner kopplingen hela vägen så går det skittrögt! (Känns ungefär likadant som om bakbromsen hade legat emot.) När jag släpper upp kopplingen i farten så låser sig bakhjulet helt istället för att starta motorn som den gjorde förut... Vad är det som hänt min moped? :(

ALLTSÅ. sammanfattningsvis. Den går endast att rulla den i neutral. Trycker jag ner kopplingen och lägger i växel så blir det slow motion och släpper jag då upp kopplingen helt i farten så låser sig bakhjulet helt. Kan inte kicka eller rulla igång den.
Senast redigerad av abidooking den 30 juni 2016, 18:11, redigerad totalt 1 gånger.
Lucasosterberg
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 25 juli 2015, 20:50
Ort: Götene

Inlägg av Lucasosterberg »

Låter som att det är stopp i växellådan i mina öron, den borde väl antingen alltid rulla fritt eller alltid ha växel i om kopplingen inte hade fungerat? Du drog säkert sönder något när du rulla igång den. Eller så skärde/nöp den när du körde iväg.
abidooking
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 juni 2016, 23:32

Inlägg av abidooking »

AJ då... Vad innebär detta då jag inte är särskilt händig. Kommer det kosta skjortan att skicka in på reparation?
Lucasosterberg
Svårstartad skrothög
Inlägg: 211
Blev medlem: 25 juli 2015, 20:50
Ort: Götene

Inlägg av Lucasosterberg »

Är det växellådan som är sönder så kan det bli jävligt dyrt ja, värsta möjliga är ju typ att något har lossnat och slagit sönder resten av dreven och då blir det dyrt.
Skriv svar