Maxin misständer

Här kan du visa upp ditt projekt som inriktar sig på övriga mopeder. Inga frågor i detta forum!

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

CrazySebbe
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 januari 2016, 12:49

Maxin misständer

Inlägg av CrazySebbe »

Tjenare, jag har problem med maxin, efter att jag kört i en vattenpöl så har den börjat bluddra på fullgss och vill inte nå toppvarv. Den har tomgång men när jag gasar på lite så dör den, för att komma iväg måste jag hålla fullgas.

Jag har testat med o byta tändstift, tändhatt. Satt clipset längst upp på nålen(där går den som bäst). Och sämre går den med choke. Visst de låter som den får för mycket bensin men såhär gick den i te innan vattenpölen.

Setupen(precis inkört)
Airsal 50cc sport
15mm förgasare
Jamarcol fuego trimrör.
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Kan det kanske vara så simpelt som så att luftfiltret har blivit blött?
CrazySebbe
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 januari 2016, 12:49

Inlägg av CrazySebbe »

Raggarn1337 skrev:Kan det kanske vara så simpelt som så att luftfiltret har blivit blött?
Den går inte bättre utan luftfiltret
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Nja då får den ju för mycket luft istället, men du kanske kan kolla om luftfiltret är blött? Är det blött och fullt av vatten så får den inte så mycket luft som den ska. Annars kan det väl även vara så att tändstiftet, tändhatten eller kanske till och med tändkabeln gick sönder pga vattnet? Känns lite konstigt dock, för lite vatten ska det tåla...
Edit: Såg precis att du bytt ut tändhatt och tändstift. Kolla över övrig tändning!
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Dessutom så är en felinställd förgasare som gör så att den blöddrar och misständning inte samma sak. Ställ in förgasaren rätt! Köp dig ett par mindre huvudmunstycken och arbeta dig nedåt tills den slutar att blöddra och så får du experimentera lite grann mellan där den blöddrar lite grann och ingenting alls för att få en någorlunda bra inställning ;)
CrazySebbe
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 januari 2016, 12:49

Inlägg av CrazySebbe »

Raggarn1337 skrev:Dessutom så är en felinställd förgasare som gör så att den blöddrar och misständning inte samma sak. Ställ in förgasaren rätt! Köp dig ett par mindre huvudmunstycken och arbeta dig nedåt tills den slutar att blöddra och så får du experimentera lite grann mellan där den blöddrar lite grann och ingenting alls för att få en någorlunda bra inställning ;)
Alltså den går likadant utan luftfilter.
Den gick ju riktigt innan vattenpölen, och jag vet i te ens vad det är för storlek på munstycke då det inte står något på den.
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Köp ett huvudmunstycke med ungefär storlek 90, blöddrar den så är det bara att gå ner ett par storlekar tills den slutar blöddra. Om den inte blöddrar så ökar du ett par storlekar.
Skriv svar