Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo
så att köra men vanliga belysningen av är att föredra om man vill ladda batterit medans man kör?G-son skrev:Olika på olika moppar, och det beror på hur mycket man varvar också. Men totalt ger generatorn kanske 60W (uppåt 5A alltså) till hela elsystemet, och bara hälften av det brukar finnas tillgängligt till batteriladdning p.g.a. likriktningen. När lyset har fått den ström det behöver finns det inte mycket till övers för extrautrustning.
hållermed,, men frågan var teoretisk då då,,G-son skrev:Att köra på allmän väg utan lyse är bara dumt. Sverige har haft krav på tänt lyse även dagtid sedan 70-talet, resultatet av det är att de flesta inte lägger märke till fordon utan lyse, undermedvetet gallras allt sånt bort och antas vara något som står stilla... Totalt livsfarligt att köra mörklagt.
Däremot kan man eventuellt byta till en lite klenare strålkastarlampa för att förbruka mindre ström till lyset. Lyser fortfarande bra nog för att synas dagtid, men ingen höjdare att köra omkring med nattetid.
okejG-son skrev:Man behöver mäta på batteriet.
det är just en permanent display jag tänker sätta in,, så den skall bara lysa när tändningen är påslagen,,, men då om man kopplar den tex till en kabel under hastighetspanelen, kommer den då visa volt som ökar när jag gasar, typ så som strålkastarna gör,, så den visar batterit volt + generator påtryck,, så den kanske visar 12v vid stillastående och ökar tillsammans med gaspådrag,bensinskalle skrev:Voltmetern kopplas över batteriet oavsett, om du nu inte vill veta vad du har för spänning någon annanstans. Sen om du ska ha någon specialmätare permanent monterad på moppen ska den antagligen ha auxiliary power, alltså kopplat till tändningen eller liknande, så den inte är igång hela tiden.