Hur mkt laddar en moped?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

scamoe
Elmoped
Inlägg: 1
Blev medlem: 27 juni 2016, 00:06

Hur mkt laddar en moped?

Inlägg av scamoe »

Hej!

Suttit o undrat lite!

Hur mkt laddar generator/tändning/svänghjulet på en moped ca?
alltså hur många A ?
Vet att den ska ladda mellan 13-14 volt men menar hur mkt ström den laddar till batteriet? hade tänkt lägga på en hel del effekt som ligger på underfärd o vill inte att grejerna slocknar o dör när man kör så batteriet tar slut! har inte en aning om vad en moppe brukar ge så därför frågar jag här!


Mvh John
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Olika på olika moppar, och det beror på hur mycket man varvar också. Men totalt ger generatorn kanske 60W (uppåt 5A alltså) till hela elsystemet, och bara hälften av det brukar finnas tillgängligt till batteriladdning p.g.a. likriktningen. När lyset har fått den ström det behöver finns det inte mycket till övers för extrautrustning.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
dcp416
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 4 maj 2016, 07:17

Inlägg av dcp416 »

G-son skrev:Olika på olika moppar, och det beror på hur mycket man varvar också. Men totalt ger generatorn kanske 60W (uppåt 5A alltså) till hela elsystemet, och bara hälften av det brukar finnas tillgängligt till batteriladdning p.g.a. likriktningen. När lyset har fått den ström det behöver finns det inte mycket till övers för extrautrustning.
så att köra men vanliga belysningen av är att föredra om man vill ladda batterit medans man kör?
MH ryz enduro 50cc,
TGB 50x jetfighter 50cc,
peugeot Speedfight 2 X-race,95 KMH
peugeot Jetforce tsdi 65 KMH
peugeot Ludix one
peugeot elystar 125cc
Rieju drac
sprint 50cc
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Att köra på allmän väg utan lyse är bara dumt. Sverige har haft krav på tänt lyse även dagtid sedan 70-talet, resultatet av det är att de flesta inte lägger märke till fordon utan lyse, undermedvetet gallras allt sånt bort och antas vara något som står stilla... Totalt livsfarligt att köra mörklagt.

Däremot kan man eventuellt byta till en lite klenare strålkastarlampa för att förbruka mindre ström till lyset. Lyser fortfarande bra nog för att synas dagtid, men ingen höjdare att köra omkring med nattetid.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
dcp416
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 4 maj 2016, 07:17

Inlägg av dcp416 »

G-son skrev:Att köra på allmän väg utan lyse är bara dumt. Sverige har haft krav på tänt lyse även dagtid sedan 70-talet, resultatet av det är att de flesta inte lägger märke till fordon utan lyse, undermedvetet gallras allt sånt bort och antas vara något som står stilla... Totalt livsfarligt att köra mörklagt.

Däremot kan man eventuellt byta till en lite klenare strålkastarlampa för att förbruka mindre ström till lyset. Lyser fortfarande bra nog för att synas dagtid, men ingen höjdare att köra omkring med nattetid.
hållermed,, men frågan var teoretisk då då,,
och funkar det att mäta på batterit medans man gasar för att se att det får ström via generator, eller räcker det att lamporna ökar?
för jag tror generatorn på min jetforce e kass, den suger ut batterit under körning,, och förra ägarn har monterat ett stort jävla ATV batteri som tar upp hela sadel skuffen :lol:
MH ryz enduro 50cc,
TGB 50x jetfighter 50cc,
peugeot Speedfight 2 X-race,95 KMH
peugeot Jetforce tsdi 65 KMH
peugeot Ludix one
peugeot elystar 125cc
Rieju drac
sprint 50cc
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Man behöver mäta på batteriet.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
dcp416
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 4 maj 2016, 07:17

Inlägg av dcp416 »

G-son skrev:Man behöver mäta på batteriet.
okej
så om jag monterar en voltdisplay
och kopplar den förs så den startar när man vrider om nyckeln, då mäter jag bara hur mycket som finns och inte hur möe som går in i batteriet, så då kopplar man voltmätare direkt på batteriet och en separat brytare då??
MH ryz enduro 50cc,
TGB 50x jetfighter 50cc,
peugeot Speedfight 2 X-race,95 KMH
peugeot Jetforce tsdi 65 KMH
peugeot Ludix one
peugeot elystar 125cc
Rieju drac
sprint 50cc
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Voltmetern kopplas över batteriet oavsett, om du nu inte vill veta vad du har för spänning någon annanstans. Sen om du ska ha någon specialmätare permanent monterad på moppen ska den antagligen ha auxiliary power, alltså kopplat till tändningen eller liknande, så den inte är igång hela tiden.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
dcp416
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 4 maj 2016, 07:17

Inlägg av dcp416 »

bensinskalle skrev:Voltmetern kopplas över batteriet oavsett, om du nu inte vill veta vad du har för spänning någon annanstans. Sen om du ska ha någon specialmätare permanent monterad på moppen ska den antagligen ha auxiliary power, alltså kopplat till tändningen eller liknande, så den inte är igång hela tiden.
det är just en permanent display jag tänker sätta in,, så den skall bara lysa när tändningen är påslagen,,, men då om man kopplar den tex till en kabel under hastighetspanelen, kommer den då visa volt som ökar när jag gasar, typ så som strålkastarna gör,, så den visar batterit volt + generator påtryck,, så den kanske visar 12v vid stillastående och ökar tillsammans med gaspådrag,
MH ryz enduro 50cc,
TGB 50x jetfighter 50cc,
peugeot Speedfight 2 X-race,95 KMH
peugeot Jetforce tsdi 65 KMH
peugeot Ludix one
peugeot elystar 125cc
Rieju drac
sprint 50cc
Skriv svar