Zundapp tändsystem till Rieju mrt?

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
noeyes3
Elmoped
Inlägg: 21
Blev medlem: 7 december 2014, 04:22

Zundapp tändsystem till Rieju mrt?

Inlägg av noeyes3 »

Vare hälsad alla moppepojkar!
Nu har tiden kommit att byta tändsystem till min spanska pärla eftersom den har ecu vilket jag inte vet hur man trimmar.
Har då en polare som har kommit över ett tändsystem till en zundapp ks50 (1 spole) vilket har ett batteri medan min moped har en generator.
Så min fråga är då om det går att installera zundapps tändsystem utan ett batteri och istället fortsätta gå på generatorn som tidigare?
Och isåfall hur?
Har som sagt ingen förkunskap på denna typ av tändsystem då det enda jag typ förstår är ett cdi system. :roll:
Har även ett system ifrån yamaha fs1 tillgängligt (2 spolar)
240_snus_it
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Pratar du om en gammal brytartändning som satt original på mopparna för 40 år sedan? Blir förvirrad när du säger att den har en spole, den borde ha tre eller t.o.m. fyra-fem (beroende på utrustning på moppen).
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
noeyes3
Elmoped
Inlägg: 21
Blev medlem: 7 december 2014, 04:22

Inlägg av noeyes3 »

240_snus_it
ssebbthewall
Elmoped
Inlägg: 48
Blev medlem: 22 juni 2015, 19:06
Ort: Sollefteå

Inlägg av ssebbthewall »

Min fråga är varför du ska sätta på ett gammalt brytar system? 😊
Användarens profilbild
noeyes3
Elmoped
Inlägg: 21
Blev medlem: 7 december 2014, 04:22

Inlägg av noeyes3 »

Som ung moped entusiast så är jag tight på pengar :(
Och nu har jag möjligheten att få ett gammalt tändsystem nästan gratis av en polare :D
Därför vill jag sätta på ett gammalt system
240_snus_it
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Boschsystemet (komplett med svänghjulet naturligtvis) till Zündapp etc. borde gå montera efter lite modifikation, med tanke på att Ducatitändsystemen på tidigare AM6 går montera på veteranmopparna med Boschtändningen.

FS1-systemet är svårare, svänghjulet passar inte på vevaxeln, tändplattan har antagligen helt fel storlek för att ens vara så nära att passa att det går modifiera dit.

Mitt råd är att du glömmer detta och skaffar ett vanligt ducatisystem till en äldre AM6-moppe, går hitta för några hundralappar. Det kommer nog bli billigare än att försöka få boschsystemet att fungera och passa (räkna med att behöva byta brytare, kondensator och tändspole på det, typ 300 spänn bara i delar), dessutom klarar det bara att ge 6V 15W till framlyset och några få watt till baklyset så du kan glömma allt som går på 12V, du kan glömma att ha vettigt lyse, och blinkers, bromsljus o.s.v... Nä, som sagt, bränna pengar på att göra en nergradering är bara dumt.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar