knackar från motorn :S

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Maakus
Elmoped
Inlägg: 35
Blev medlem: 27 februari 2015, 13:46
Ort: Kallinge

knackar från motorn :S

Inlägg av Maakus »

Har en Derbi Senda extreme 07 . och när moppen står på tomgång och man gasar lite så knackar det från motorn :/
Är det ramlagerna som är paj trors?
tacksam för svar!
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Skulle börjat att kolla så motorfästena sitter ordentligt, tänker att motorn vibrerar mot ramen nånstans. Sen vet jag ju inte exakt hur det låter men är ju jättelätt att kolla :)
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Maakus
Elmoped
Inlägg: 35
Blev medlem: 27 februari 2015, 13:46
Ort: Kallinge

Inlägg av Maakus »

TheAndersson skrev:Skulle börjat att kolla så motorfästena sitter ordentligt, tänker att motorn vibrerar mot ramen nånstans. Sen vet jag ju inte exakt hur det låter men är ju jättelätt att kolla :)
okej får kolla på de :D
Maakus
Elmoped
Inlägg: 35
Blev medlem: 27 februari 2015, 13:46
Ort: Kallinge

Inlägg av Maakus »

TheAndersson skrev:Skulle börjat att kolla så motorfästena sitter ordentligt, tänker att motorn vibrerar mot ramen nånstans. Sen vet jag ju inte exakt hur det låter men är ju jättelätt att kolla :)
nope det är kvar, märkte dock att katalysatorn var lös men det var inte det heller, detta kommer inifrån motorn :/
sigge_00
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 april 2016, 17:31

Inlägg av sigge_00 »

Jag har ett liknande fel, jag har bytt näst in till allt det skulle kunna va. Har du klyvt motorn?
Maakus
Elmoped
Inlägg: 35
Blev medlem: 27 februari 2015, 13:46
Ort: Kallinge

Inlägg av Maakus »

sigge_00 skrev:Jag har ett liknande fel, jag har bytt näst in till allt det skulle kunna va. Har du klyvt motorn?
nej det har jag inte :)
sigge_00
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 april 2016, 17:31

Inlägg av sigge_00 »

Jag har en tråd lite längre ner där jag har en video, lyssna om de låter likadant
Maakus
Elmoped
Inlägg: 35
Blev medlem: 27 februari 2015, 13:46
Ort: Kallinge

Inlägg av Maakus »

sigge_00 skrev:Jag har en tråd lite längre ner där jag har en video, lyssna om de låter likadant
låter inte redigt lika dant, mitt låter lite värre :/
sigge_00
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 april 2016, 17:31

Inlägg av sigge_00 »

Värt att kolla ingående lager i växellådan och cylinder & kolv
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Om de är ramlagren kan man känna det när man kör. Vibrerar i fotpinnarna. Gjorde iaf de när jag fick problem med ramlager en gång.

De ska inte direkt rassla eller knacka. Det kan vara vad som helst som låter, i princip omöjligt att avgöra över internet om nu inte någon har råkat ut för exakt samma fel själv. Felsök, ta hjälp av någon som har motorvana
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Maakus
Elmoped
Inlägg: 35
Blev medlem: 27 februari 2015, 13:46
Ort: Kallinge

Inlägg av Maakus »

bensinskalle skrev:Om de är ramlagren kan man känna det när man kör. Vibrerar i fotpinnarna. Gjorde iaf de när jag fick problem med ramlager en gång.

De ska inte direkt rassla eller knacka. Det kan vara vad som helst som låter, i princip omöjligt att avgöra över internet om nu inte någon har råkat ut för exakt samma fel själv. Felsök, ta hjälp av någon som har motorvana
okej tack :D
moddlaren
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 413
Blev medlem: 8 november 2007, 19:35

Inlägg av moddlaren »

Jätte enkelt att kolla ramlager.

Ta bort kåpan över svänghjulet och lyfta kan tryck på svänghjulet dra ut och skruv in svänghjulet..

Om svänghjulet rör sig det minsta in/ut. Upp/ned är med största sannolikheten ramlagrena slut.

Kör du med detta lossar lagren kulhållare o går upp i cylindern o med otur skrotar du rubbet. Topp kolv cyll vevpartier..

Finns glapp så finns bra guider hur du klyver o monterar både AM6 o Derbi motor

Mvh moddlaren
moddlaren trimma lungt
sigge_00
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 april 2016, 17:31

Inlägg av sigge_00 »

Har du hittat något fel?
Skriv svar