Transmissionsolja och vanlig olja? Yamaha Aerox

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
Logic
Elmoped
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 maj 2016, 17:36

Transmissionsolja och vanlig olja? Yamaha Aerox

Inlägg av Logic »

Hej TSR,

Vilken transmissionsolja använder ni för eran Yamaha Aerox? Jag har en 2005 som jag ska byta nu.

Och den vanliga oljan som blandas med bensinen, vilken olja ska den vara? Förra ägaren använde 2-takts mineralolja till den men har läst innan att man antagligen inte ska använda mineralolja till den.

En sista fråga, är 2.5% = 1,25dl 5 liter bästa blandningen? Sitter på ett Stage 6 Pro Replica rör på den annars är allt annat original.

Tack.
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

2-3% brukar man blanda så 2.5% är kanon. Kör du med för mager blandning så smörjer inte motorn ordentligt så då skär den. Körde du med 'för' fet blandning så blå-ryker den en del och kan sota igen men hellre något för fet än för tunn, då håller grejerna längre!
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Kör på motorex 10w40 till växellådan och motorex 2t eller castrol 2t olja till bensinen :P
Matfarsan
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 21 maj 2016, 07:42

Inlägg av Matfarsan »

En möjlig korkad fråga, har du ingen oljetank för 2t olja på din Aerox eller kom det senare?
Tänkte eftersom du måste blanda i olja i bensinen själv?
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Du behöver inte blanda olja i tanken om du endast kör effektrör eller är oljepumpen borttagen? jag kör på castrol power 1 scooter olja till motorn och till slutväxeln kör jag nån tjockare olja än den rekommenderande oljan.
Användarens profilbild
Logic
Elmoped
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 maj 2016, 17:36

Inlägg av Logic »

Matfarsan skrev:En möjlig korkad fråga, har du ingen oljetank för 2t olja på din Aerox eller kom det senare?
Tänkte eftersom du måste blanda i olja i bensinen själv?
Nej förra ägaren tog bort mig. Jag fick med den men har inte kopplat in den än.
Användarens profilbild
Logic
Elmoped
Inlägg: 42
Blev medlem: 30 maj 2016, 17:36

Inlägg av Logic »

MacGyver84 skrev:Du behöver inte blanda olja i tanken om du endast kör effektrör eller är oljepumpen borttagen? jag kör på castrol power 1 scooter olja till motorn och till slutväxeln kör jag nån tjockare olja än den rekommenderande oljan.
Oljepumpen är redan borta, förra ägaren tog bort den. Tack.
Skriv svar