Beta RR bra och dåligt

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

114201514
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 maj 2016, 12:09

Beta RR bra och dåligt

Inlägg av 114201514 »

Ska skaffa moped nu i sommar och har läst runt lite om vilken man ska skaffa. Jag har kollat på flera märken, men jag har siktat in mig på Derbi Senda och drd, gilera smt/rcr och beta rr. Hittade en ganska fin beta rr på blocket för rimligt pris och funderar på den. Jag undrar bara om det är någon som är erfaren med beta rr och om man kanske kan få lite för och nackdelar om beta rr.
Länk till moppen:
https://www.blocket.se/stockholm/Beta_r ... ?ca=11&w=3
Liiind
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 mars 2016, 19:19

Inlägg av Liiind »

Beta rr är sjukt snygga. Nackdelarna med beta är att ramen är svag och enligt många brukar gå sönder många gånger på olika ställen. Den har ju samma motor (AM6) som t.ex. Yamaha dt50 o alla dem där cross/sm mopparna så motorn är fin damt att det är lätt att hitta reserv/trim delar till den. Sen så kan det ju vara en nackdel att dem slutade tillverkas..2009? Inte säkert på exakt år men jag tänkte mest på att det blir svårt att hitta någon som är riktigt fräsh som inte har gått så långt. Fördelarna är ju att den är skadat snygg, går oftast hur bra som helst med dragen plugg för att betas plugg i röret både är stort och sedan är röret inte lika lågvarvigt som många andra org rör är.

Vill dock påpeka att jag själv aldrig ägt någon beta rr men har dock läst mycket om dem och har själv varit inne på en sån!:)
Liiind
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 mars 2016, 19:19

Inlägg av Liiind »

Vill också tillägga att det där med att ramen är svag har jag fått från stuntare! Så om du ska köra på både hjulen i marken konstant så TROR jag inte att det ska vara några som helst problem!:)
114201514
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 maj 2016, 12:09

Inlägg av 114201514 »

Liiind skrev:Beta rr är sjukt snygga. Nackdelarna med beta är att ramen är svag och enligt många brukar gå sönder många gånger på olika ställen. Den har ju samma motor (AM6) som t.ex. Yamaha dt50 o alla dem där cross/sm mopparna så motorn är fin damt att det är lätt att hitta reserv/trim delar till den. Sen så kan det ju vara en nackdel att dem slutade tillverkas..2009? Inte säkert på exakt år men jag tänkte mest på att det blir svårt att hitta någon som är riktigt fräsh som inte har gått så långt. Fördelarna är ju att den är skadat snygg, går oftast hur bra som helst med dragen plugg för att betas plugg i röret både är stort och sedan är röret inte lika lågvarvigt som många andra org rör är.

Vill dock påpeka att jag själv aldrig ägt någon beta rr men har dock läst mycket om dem och har själv varit inne på en sån!:)
Tack för svaret!

Jag kommer nog inte använda den för att stunta med på ett tag iallafall, kanske köra lite i skogen, så det är nog inga problem med ramen. Jag vet inte om jag ska trimma eller inte, men den som jag hitta har ju utdragen plugg så den borde ju gå bra då. Stog ju inte hur långt den hade gått i annonsen så jag får väl sms:a och fråga. :)
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Vilken årsmodell är det? Vissa har ju RK6 motorn (KTM's motor som sitter i deras crossar) som det är rätt bra fjutt i :P Dock så är delarna till den motorn svindyra då det är KTM's...
114201514
Elmoped
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 maj 2016, 12:09

Inlägg av 114201514 »

Raggarn1337 skrev:Vilken årsmodell är det? Vissa har ju RK6 motorn (KTM's motor som sitter i deras crossar) som det är rätt bra fjutt i :P Dock så är delarna till den motorn svindyra då det är KTM's...
Jag tror att det är en 07:a så den har en AM6 motor, men den var tydligen såld :(
Skriv svar