Varför börjar man inte på 2:ans växel direkt ist för 1:an?

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Varför börjar man inte på 2:ans växel direkt ist för 1:an?

Inlägg av jonte101001 »

Tjenare igen! Ja, som titeln lyder:
Varför börjar man inte på 2:ans växel direkt ist för 1:an?

Jag har en orginal Rieju mrt 16. Och undrar varför man inte startar moppen, drar in kopplingen och kastar i 2:a växel direkt? Och totalt skiter i 1:an. 1:an varvar man ju ut på nån sek ändå?

//Jonte
Toothless Rider
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 13 april 2016, 17:38
Kontakt:

Inlägg av Toothless Rider »

Lägg du i 2 ans direkt då, vem säger att du inte får? Dock så hade det bara fungerat ordentligt på trimmade moppar som har drevning som ger bra Acc
En stark motor behöver inte vara en motor som ryter BRAAAAP!
Utan det kan också vara en fyrtaktig motor som ''ryter'' Flof…. Flof…. Flof….

Aprilia SX 50 -10 (Såld)
Wr125X -15 Vit
Yamaha TZR 125 Blå -91
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

Toothless Rider skrev:Lägg du i 2 ans direkt då, vem säger att du inte får? Dock så hade det bara fungerat ordentligt på trimmade moppar som har drevning som ger bra Acc
Tänkte mer på om det sliter på motorn mer?

Man behöver inte det högsta accet i alla lägen :wink:
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

På en original mrt med original drevning funkar det säkert. Den är så lågt drevad så det känns säkert som en lång etta.

Om det sliter mer på motorn? Ja, det sliter mer på kopplingen. Ju mer du slirar vid varje start desto mer sliter du. Startar du på tvåan behöver moppen komma upp i lite fart innan kopplingen kan nypa helt utan att motorn kommer ner för mycket i varv.

Det sliter mycket nog att bara starta på ettan. Iom att motorn är så liten behöver man ha lite varv för att den inte sa dö. På en bil t.ex. har motorn mycket högre tröghetsmoment så man kan typ dutta till på gasen och släppa kopplingen ganska fort så är man igång.

Kör man en awd bil, typ som min subba, får man bäst start om man har launch (eller bara gå på varvstoppet) och dumpa kopplingen och sen får hjulen slira igång bilen istället. Gäller bara att motorn har ork nog så man inte tappar för mycket i varv, launch är extra bra då så man har lite laddtryck att starta på
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Sliter inte mer eller så alls.
Jag brukar slänga i 2:ans växel i starten när jag kör cross.
Men crossen har ju då ändå 50+ hk och klarar av det men visst, vill du börja på tvåan så kör på.
Blir nog svårt att börja på tvåans växel med en slö original moppe i en brantare backe dock :P
Skriv svar