Termostat

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Gutå
Elmoped
Inlägg: 96
Blev medlem: 5 juli 2015, 00:27
Ort: Älvdalen

Termostat

Inlägg av Gutå »

Om man kör utan termostat får mopeden full kylning jämnt. Därför måste jag varmköra längre, men om jag känner med handen att cylindern är varm så borde jag kunna köra iväg utan problem?
Om jag är ute och kör lugnt ett tag blir den för kall då så att den finns risk för nypning om jag gasar fullt direkt efter ett tag av lugn körning?
Är de något dåligt med att köra utan termostat egentligen, tex att den slits mera eller går sämre överlag då en bensinmotor helst ska vara lagomt varm hela tiden?
Förlåt för mycket frågor. :oops:
Tack i förhand! :D
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Termostatet finns där för att motorn snabbare ska bli varm, ifall motorn är varm så finns det ingen skillnad ifall man har det eller inte, motorn blir bara lite långsammare varm.

Det finns ingen anledning till varför den skulle nypa efter en stunds körning ifall du gasar på, vet inte heller varför du tror det.

Ifall man inte vet hur ett termostat fungerar så kan det vara svårt att veta hur det går till men termostatet blockerar cirkulationen med vattnet så att motorn ska snabbt varm, sen när den blir varm så öppnar den sig och släpper igenom vattnet och då så kan man säga att det inte är någon skillnad ifall termostatet var där eller inte.
Cpi sm 06- SÅLD
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Sen ifall motorn är kall (alltså att den inte varit startad på ett tag) så ska man varmköra för att motorn ska smörja riktigt och att den ska komma upp till arbetstemperaturen.

http://www.garagego.se/forum/moped/moto ... a-kylning/


Här är lite om termostatet.
Cpi sm 06- SÅLD
Skriv svar