Cylinder/Kolv HJÄLP

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

GrisJägarn
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 augusti 2015, 16:09

Cylinder/Kolv HJÄLP

Inlägg av GrisJägarn »

Märke för ett tag sen att mitt munstycke jag bytte till efter jag pluggat ur avgassystemet var för litet, om jag maxar med den precis efter jag startat (de 1-2 första minuterna) så hostar den till ibland (typ att den bara släpper gasen).
Försökte berätta för farsan men han var "säker" på att kolv och cylinder inte kan ta skada av att moppen får för lite bensin.
Nu har jag kört så ett tag och nu har det börja låta jävligt högt typ nere vid cylindern, moppen går och så låter förjävligt och jag tycker inte det är lika bra drag som förr.

Nu undrar jag om jag bara kan byta upp mig i munstycke och det blir bra igen eller om jag måste byta kolv/cylinder!
:roll:
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Verkar som om din far inte haft moped som ung? Får motorn för lite bensin så kyler den inte ordentligt och kolven expanderar ju när den blir varm. Så kyler det inte ordentligt ja då nyper det och det kan bli dyrt. Så innan du kör en meter till så se till att ställa in förgasaren. Köp dig ett par huvudmunstycken som är cirka 15 storlekar större och arbeta dig nedåt tills den slutar "blöddra".
Kolla hur kolven och cylindern ser ut förresten! Verkar som att den inte 'stannat' till helt tvärt så då bör det inte vara någon fara men kolla för säkerhetsskull tycker jag. :)
GrisJägarn
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 augusti 2015, 16:09

Inlägg av GrisJägarn »

Raggarn1337 skrev:Verkar som om din far inte haft moped som ung? Får motorn för lite bensin så kyler den inte ordentligt och kolven expanderar ju när den blir varm. Så kyler det inte ordentligt ja då nyper det och det kan bli dyrt. Så innan du kör en meter till så se till att ställa in förgasaren. Köp dig ett par huvudmunstycken som är cirka 15 storlekar större och arbeta dig nedåt tills den slutar "blöddra".
Kolla hur kolven och cylindern ser ut förresten! Verkar som att den inte 'stannat' till helt tvärt så då bör det inte vara någon fara men kolla för säkerhetsskull tycker jag. :)
Har beställt ett munstyckekit nu och tar en titt på kolven/cylindern samtididg som jag bestyckar om den! Tack för hjälpen :D
GrisJägarn
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 12 augusti 2015, 16:09

Inlägg av GrisJägarn »

Raggarn1337 skrev:Verkar som om din far inte haft moped som ung? Får motorn för lite bensin så kyler den inte ordentligt och kolven expanderar ju när den blir varm. Så kyler det inte ordentligt ja då nyper det och det kan bli dyrt. Så innan du kör en meter till så se till att ställa in förgasaren. Köp dig ett par huvudmunstycken som är cirka 15 storlekar större och arbeta dig nedåt tills den slutar "blöddra".
Kolla hur kolven och cylindern ser ut förresten! Verkar som att den inte 'stannat' till helt tvärt så då bör det inte vara någon fara men kolla för säkerhetsskull tycker jag. :)
Har beställt ett munstyckekit nu och tar en titt på kolven/cylindern samtididg som jag bestyckar om den! Tack för hjälpen :D
Skriv svar