Få lika hög toppfart i uppförsbackar som på plan mark?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Få lika hög toppfart i uppförsbackar som på plan mark?

Inlägg av jonte101001 »

Det känns som att enbart trimma accet och styrkan är lättare att komma undan med om farbror blå vill prov köra.

Så om jag vill ha en toppfart på typ max 50-55, men istället en väldigt stark moppe, hur bör jag mig åt?

Jag funderar på att antingen slipa lite på orginalpluggen i orginalröret, eller köpa ett trimrör, besikta med pluggen i, plugga sedan ut och dreva upp/ner en hel del, beroende på bak och fram drev. Låter detta som en vettig plan? Eller har ni andra förslag?

Behvövs en ostrypt ecu box till detta? Om jag köper en ostypt ecu, känns en black box som en bra inverstering inför farbror blå?

Rieju mrt 2016 (Tänker inte trimma föräns jag kört 100-200 mil)

//Jonte[/list]
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Slipa bort en bit av pluggen och dreva ner. Se till att den går drygt 55 så att du kan ligga i 45 utan att tokvarva. Räcker nog med pluggen.
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

NizzePisse skrev:Slipa bort en bit av pluggen och dreva ner. Se till att den går drygt 55 så att du kan ligga i 45 utan att tokvarva. Räcker nog med pluggen.
Tänkte bara dubbelkolla, menar du att den ska "toppa" 55 innan drevning elle efter?
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

Du kommer få ligga på maxvarv ständigt och växla fort som faaan om du ska acca..
Nels, Nels, Pelsnernels!
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

Pelsnernels skrev:Du kommer få ligga på maxvarv ständigt och växla fort som faaan om du ska acca..
Kan man ej köpa blackbox o gör så den stryper varven vid typ 45?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Stryper varven vid 45? Den stryper inte vid en ungefärlig hastighet utan vid ett visst varvtal, tyvärr.
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

jonte101001 skrev: Kan man ej köpa blackbox o gör så den stryper varven vid typ 45?
Kan man väl göra ja. Inte särskilt bra för motorn att köra med blackbox ständigt dock. Och varför skulle du isåfall köra med blackboxen påslagen när du kör ;) Vill du bara ha bättre acc så sätt på en 70cc. Ger ju bättre bottenvrid men jag vet inte riktigt hur en 70cc lirar med ett orginalrör..
Nels, Nels, Pelsnernels!
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

[/quote]

Kan man väl göra ja. Inte särskilt bra för motorn att köra med blackbox ständigt dock. Och varför skulle du isåfall köra med blackboxen påslagen när du kör ;) Vill du bara ha bättre acc så sätt på en 70cc. Ger ju bättre bottenvrid men jag vet inte riktigt hur en 70cc lirar med ett orginalrör..[/quote]
Finns ju 70cc med rätt kassa portar så röret 'bör' fungera helt okej. Hur det blir med effekten, det vet jag fan.
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

Raggarn1337 skrev:
Kan man väl göra ja. Inte särskilt bra för motorn att köra med blackbox ständigt dock. Och varför skulle du isåfall köra med blackboxen påslagen när du kör ;) Vill du bara ha bättre acc så sätt på en 70cc. Ger ju bättre bottenvrid men jag vet inte riktigt hur en 70cc lirar med ett orginalrör..[/quote]
Finns ju 70cc med rätt kassa portar så röret 'bör' fungera helt okej. Hur det blir med effekten, det vet jag fan.[/quote]

Planen var att bara trimma lite lätt, 70cc känns krångligt och odiskret. Tror jag trots allt tar och slipar lite på orginal pluggen och sedan drevar ner så den gör max 50. Jag tänker inte trimma överdrivet, kanske gå ner 2-3 kugg fram beroende på hur mycket effekt det gör att slipa bort några mm.

Men frågan står kvar, kommer jag behöva köpa en ostrypt ecu om jag slipar och drevarn ner den?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Fila lite grann på pluggen alternativt så tar du en pelarborr och borrar lite grann, se till att ställa in förgasaren ordentligt efteråt (beroende på hur mycket du borrar så kanske du inte ens behöver större munstycke).
Strunta i framdrevet. 2-3 kuggar mindre i fram är rätt onödigt, får du växla fort som bara den, vilket leder till skyhöga varvtal, vilket det leder till skyhöga bensinkostnader... Ta cirka 4 kuggar större på bakdrevet.
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

Raggarn1337 skrev:Fila lite grann på pluggen alternativt så tar du en pelarborr och borrar lite grann, se till att ställa in förgasaren ordentligt efteråt (beroende på hur mycket du borrar så kanske du inte ens behöver större munstycke).
Strunta i framdrevet. 2-3 kuggar mindre i fram är rätt onödigt, får du växla fort som bara den, vilket leder till skyhöga varvtal, vilket det leder till skyhöga bensinkostnader... Ta cirka 4 kuggar större på bakdrevet.
Ställa in förgasaren? Låter komplicerat xD. räcker det inte att bara fila på pluggen, gå upp i munstycke, o dreva?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Jo med att ställa in förgasaren menar jag då att byta till RÄTT munstycke, räcker inte med att bara byta upp en storlek eller två. Finns en hel del guider om hur du ställer in, busenkelt! (att ställa in den någorlunda bra alltså, svårare att ställa in den perfekt)
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

Raggarn1337 skrev:Jo med att ställa in förgasaren menar jag då att byta till RÄTT munstycke, räcker inte med att bara byta upp en storlek eller två. Finns en hel del guider om hur du ställer in, busenkelt! (att ställa in den någorlunda bra alltså, svårare att ställa in den perfekt)
Okej dåså (: Vad tror du om ecu boxen? Behövs en ostrypt?
ts50
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 september 2015, 08:46

Inlägg av ts50 »

Planen var att bara trimma lite lätt, 70cc känns krångligt och odiskret. Tror jag trots allt tar och slipar lite på orginal pluggen och sedan drevar ner så den gör max 50. Jag tänker inte trimma överdrivet, kanske gå ner 2-3 kugg fram beroende på hur mycket effekt det gör att slipa bort några mm.

Men frågan står kvar, kommer jag behöva köpa en ostrypt ecu om jag slipar och drevarn ner den?[/quote]

Angående att 70cc känns "odiskret" så är det helt fel. Att byta cylinder måste va det mest diskretaste trimmet som finns som dessutom ger bra effekt. Och ja det går att köra med orginal rör sålänge det inte är någon extrem cylinder (kör så själv).
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

ts50 skrev:Planen var att bara trimma lite lätt, 70cc känns krångligt och odiskret. Tror jag trots allt tar och slipar lite på orginal pluggen och sedan drevar ner så den gör max 50. Jag tänker inte trimma överdrivet, kanske gå ner 2-3 kugg fram beroende på hur mycket effekt det gör att slipa bort några mm.

Men frågan står kvar, kommer jag behöva köpa en ostrypt ecu om jag slipar och drevarn ner den?
Angående att 70cc känns "odiskret" så är det helt fel. Att byta cylinder måste va det mest diskretaste trimmet som finns som dessutom ger bra effekt. Och ja det går att köra med orginal rör sålänge det inte är någon extrem cylinder (kör så själv).[/quote]

Okej okej, jag är inte (alls) ute efter toppfart, utan är som sagt bara ute efter acc och kraft i motorn, 70 cc kanske är något trots allt alltså? Vill alltså hålla mig till 45-55 km/h.

Har 1 fråga ang 70cc, kan jag köpa te.x. (länk nedan) och ha kvar mitt 100% pluggade orginal rör och köra så? Och är det svårt att "installera" 70cc? Eller bör man snacka med sin lokala moppeverkstad?

http://www.twostroke.se/product.asp?product=11057
//Jonte
ts50
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 september 2015, 08:46

Inlägg av ts50 »

Jag kör med original rör på min suzuki ts50 (90 talare) och det fungerar bra med ett "noname" 70cc.Den toppar 65 med bra acceleration. Men om du endast vill ha den starkare så finns det betydligt billigare alternativ.

Du kan börja med att ta bort pluggen i avgasröret och köpa nytt munstycke + mindre framdrev (en eller två steg mindre borde vara lagom). Kolla hur den går och om du är missnöjd kan du kolla på ett 70cc. Det är vad jag skulle gjort iallafall. :)
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

ts50 skrev:Jag kör med original rör på min suzuki ts50 (90 talare) och det fungerar bra med ett "noname" 70cc.Den toppar 65 med bra acceleration. Men om du endast vill ha den starkare så finns det betydligt billigare alternativ.

Du kan börja med att ta bort pluggen i avgasröret och köpa nytt munstycke + mindre framdrev (en eller två steg mindre borde vara lagom). Kolla hur den går och om du är missnöjd kan du kolla på ett 70cc. Det är vad jag skulle gjort iallafall. :)
Hur blir det om jag skippar att röra pluggen, och drevar ner 1 kugg fram? Funkar väl typ lika bra?
ts50
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 september 2015, 08:46

Inlägg av ts50 »

Skillnaden är väll att den kommer gå långsammare och varva mer. Men den blir även starkare.
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

70cc och originalrör? Nu är det ingen gammal ts50 vi snackar om här...
Ska du ha på en 70cc cylinder så krävs det inte bara att du ökar bensintillförseln med en större förgasare osv utan även luft. Men vad gör det för skillnad om du nu sätter på en större förgasare och tillsätter mer luft om avgaserna inte kan ta sig ut tillräckligt fort? Jo då krävs det ett effektrör!
70cc och köra i 45-55 km/h?
Som jag redan sagt, antingen så låter du pluggfan sitta kvar eller så försöker du slipa på den om du vill det. Och ett större bakdrev på ungefär 2-4 kuggar. Då går den segare men styrkan finns där.
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

Okej, tänkte bara sammanfatta hur jag nog tänker göra:

Slipar på pluggen lite så den gör en 60-65 med orginal drevning, drevar ner 1-2 kugg fram (elr är det bättre att dreva upp bak?) så den gör en runt 55 med lite bättre acc. Låter detta som en ok plan?
Papphammar
Elmoped
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2016, 17:58

Inlägg av Papphammar »

Det lär funka även om den kommer varva lite mer, prova dig fram tills du är nöjd.
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

Papphammar skrev:Det lär funka även om den kommer varva lite mer, prova dig fram tills du är nöjd.
Haha, älskar er här på tsr, så kan passa på o ta 2 frågor till:

1. Varvstoppar inte ECU boxen?

2. Plågar man motorn om man varvar förmycket?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Vad exakt menar du med "varvar för mycket"?
En 2-takts motor är till för att gå på höga varv (notera: Höga varv där effektregistret är). Så högre varv än effektkurvan sliter onödigt på motorn. Då du ändå inte har lika mycket effekt på max varv som inom effektkurvan så är det helt onödigt att varva så mycket.
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

Raggarn1337 skrev:Vad exakt menar du med "varvar för mycket"?
En 2-takts motor är till för att gå på höga varv (notera: Höga varv där effektregistret är). Så högre varv än effektkurvan sliter onödigt på motorn. Då du ändå inte har lika mycket effekt på max varv som inom effektkurvan så är det helt onödigt att varva så mycket.
Jag ber om ursäkt om min okunnighet, men jag förstår inte riktig vart du vill komma :oops:

Alla snackar om att motorn kommer varva mer etc, vilket jag förstår varför den gör. Men jag fattar inte riktigt den hela poängen med det dom snackar om, det jag fattat det som är att motorn varvar mer - Sliter mer.

Elr hur ska man annars göra så motorn inte varvar överdrivet med bra acc?

//En okunnig mopedägare
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Om den toppar ca 55-60 när den är nerdrevad borde du kunna ligga i ganska bra och låga varv i 45km/h.

Om den ligger på för höga varv drar den mer, sliter mer och riskerar att värmenypa.
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

NizzePisse skrev:Om den toppar ca 55-60 när den är nerdrevad borde du kunna ligga i ganska bra och låga varv i 45km/h.

Om den ligger på för höga varv drar den mer, sliter mer och riskerar att värmenypa.
Värmenypa? Med vattenkylnng? (tror d e vattenkylning?) Vad händer när den värmenyper? Stänger av sig själv och vägrar starta tills den blivit tillräkligt sval?

Många frågor från en liten human :D
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Värmenyp. Järn expanderar (blir större) när det blir varmt. Så när det blir för varmt pga att du legat på för högt varvtal under en längre tid (alternativt att den kyler dåligt pga för snålt inställd, dålig kylare) så nyper det. Oftast så blir det så att den dör så får du vänta tills den svalnat som sagt. Har du otur så blir kolven skrot och lämnar spår i cylindern så man måste köpa nytt. När det händer så brukar bakhjulet låsa sig, kicken fastnar.
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

Blir det alltså så stor varv skilland på 1-2 kugg fram? Blire även gasres med 1-2 kugg större fram? Burna på asfalt hade varit "nice", orkar den burna med 1-2 kugg mindre? :) :D xD
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Något gasres blir det nog inte. Klart den orkar "burna" på asfalten, oavsett drevning! Satsa på 2-4 kugg större bak förresten. Detta blir mitt sista inlägg i denna tråd, tjafsat allt för mycket här nu! Lycka till :P
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

Raggarn1337 skrev:Något gasres blir det nog inte. Klart den orkar "burna" på asfalten, oavsett drevning! Satsa på 2-4 kugg större bak förresten. Detta blir mitt sista inlägg i denna tråd, tjafsat allt för mycket här nu! Lycka till :P
Haha, aja tack som fan för hjälpen iallafall :)

Nu känns det som jag är med på banan ang. typ allt om mopeder. Nej men tack för hjälpen alla hitils!

Får väl se om det blir några fler frågor om ett tag (: Tar den sista frågan nu för ett tag:

Ännu en gång, kommer inte ecu boxen varvstrypa mig?

//Jonte
Skriv svar