Vattenpump slutat fungera?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Sezzry
Elmoped
Inlägg: 18
Blev medlem: 4 januari 2016, 18:57

Vattenpump slutat fungera?

Inlägg av Sezzry »

Tja grabbar, hur vet man om vattenpumpen fungerar? Min kylvätske behållare har samma mängd hela tiden och verkar inte gå ner. Det är en Peugeot Ludix 2011. Jag ser inte heller att den går runt då jag inte har en transparent slang. Har ni några tips på hur man kan kolla om den fungerar?
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Töm ut kylarvattnet och ta av vattenpumpskåpan, sedan så kollar du på den lilla "propellern" och ser ifall den snurrar när du kickar, då så vet du att pumpen fungerar iallafall. Du behöver inte få igång moppen, bara på kolven att röra på sig.

Sen så kan det ju vara stopp någon stans men det vet jag inte om det är så vanligt.
Cpi sm 06- SÅLD
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Vattnet ska inte minska i behållaren.
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

Brukar vattnet överhetta/börja koka vid körning? Om ja, din pump kan vara dålig. Gör som PåDal sa innan och töm systemet och kolla pumpen.
Om nej, inget att oroa sig över.
Nels, Nels, Pelsnernels!
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Brukar inte minska så mycket om inte motorn blir riktigt varm. Starta moppen och varmkör, känn på kylaren om den är varm. Är den varm så vet du att den fungerar iallafall :P
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Raggarn1337 skrev:Brukar inte minska så mycket om inte motorn blir riktigt varm. Starta moppen och varmkör, känn på kylaren om den är varm. Är den varm så vet du att den fungerar iallafall :P
Mja, värmen kan fortfarande spridas genom vattnet även fast det inte cirkulerar.
Cpi sm 06- SÅLD
Skriv svar