Stypt eller ej? Kinroad xt 50

Allt som har med motor/trimning för "övriga mopeder" att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Hogge666
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 maj 2016, 20:13

Stypt eller ej? Kinroad xt 50

Inlägg av Hogge666 »

Ja jag har en sk. kinamoppe (tror jag) som heter Kinroad xt50, fyrtaktare.
Den e helt ok på alla sätt, har den mest som en ball grej eftersom den ser rätt cool ut och folk här i Göteborg glor alltid som fan när man kommer glidande och nio av tio tror ju att det är en MC.. Så långt allt väl..
MEN, varför i helv%#**£ finns det en "bönpall" och passagerarfotpinnar när den dör direkt om man försöker ha nån bakpå?? Ja jag vet att det står "carrying weight 80 kg eller nåt sånt i manualen. Men kollar man riktigt noga i den kinesiska originalbruksanvisningen så står det nåt annat.. Är det nån slags fjäderbenstrypning som jag inte kan hitta eller ÄR det så att den är avsedd för kineseiska barn/små vuxna på typ 35-40kg var?
Jag f.ö en baotian tvåtaktsscooter som går hur bra som helst med passagerare och gör med lätthet 50km/h och där finns det fan inga fotpinnar, sadel eller annat som inbjuder till att bjuda div. mer eller mindre anständiga fruntimmer på en åktur med vinden i håret och snigelspår i kallingarna..
Frustrerande minst sagt, vad är det frågan om egentligen undrar jag ödmjukast...?
Papphammar
Elmoped
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2016, 17:58

Inlägg av Papphammar »

Går den bra när du kör ensam på den? Isf kan det helt enkelt vara att den är för klen att skjutsa med, en 50cc 4t moped brukar nästan alltid vara klenare en 2t motsvarigheten.
Hogge666
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 maj 2016, 20:13

Inlägg av Hogge666 »

Ensam är absolut inga problem, går bättre än sitt rykte. Jämn tomgång, smidiga växlar, hyfsat stark men varvar ju järnet när det går lite utför men det får la man leva med antar jag..
Ja jo, det kan ju vara så att den helt enkelt är för klen. Men nevertheless, varför plats för passagerare då med tillhörande extra-fotpinnar? De fyller ju ens ingen estetiskt funktion liksom..
Kan det hjälpa om jag byter fjäderben tro? Inte så att bakhjulet släpar i skärmen eller så, inte på långa vägar, men det är nåt jag lurar lite på.. Förslag någon?
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

Du kan ju testa att drev ner den någon kugg o se om det blir bättre?
Nels, Nels, Pelsnernels!
Papphammar
Elmoped
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2016, 17:58

Inlägg av Papphammar »

Det där med att den inte orkar skjutsa trots att den har skjutspinnar beror antagligen på att den inte har 50cc som original cylinder. Har för mig att importörerna måste byta och strypa för att de ska kunna klassas som moped i EU.
Hogge666
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 maj 2016, 20:13

Inlägg av Hogge666 »

Aha, det lät ju faktiskt som en rimlig anledning..
Går det att göra nåt åt det då tro? Kan jag bara köpa en ny och större cylinder och skruva på?
Hogge666
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 maj 2016, 20:13

Inlägg av Hogge666 »

Aha, det lät ju faktiskt som en rimlig anledning..
Går det att göra nåt åt det då tro? Kan jag bara köpa en ny och större cylinder och skruva på?
Hogge666
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 maj 2016, 20:13

Inlägg av Hogge666 »

Aha, det lät ju faktiskt som en rimlig anledning..
Går det att göra nåt åt det då tro? Kan jag bara köpa en ny och större cylinder och skruva på?
Skriv svar