ursäktar direkt för eventuella stavningsfel.
Men misstänker att de fabrikerade en helt ny mellandel till motorn som de fäster cylindrarna på och sätter ihop två vevar med någon form av hyls konfiguration och med växellådan vet jag inte men jag antar att de använde den tidig varande växellådans plats och på något vis fick driv axeln förlängd eller bara lämnade den som den var eftersom de inte behöver två växellådor så borde axel kunna gå ut under den andra utfabrikerade halvan. Har för mig att jag tidigare har sätt nått liknande då var det en fabrikerad mellandel av blocket som då höll två vevar, förgasare, cylindrar, reeds osv
det är iallafall min teori men jag spekulerar bara
Bilderna antyder att dom tagit ett extra block, sågat bort växellådan och bultat dit det på vänstersidan av ett annat block. Men att döma av cad-bilderna ska dom säkert fräsa ett eget block.
Sen är det helt enkelt två vevhalvor ihopskarvade med en hylsa som Eric skrev, antagligen cylindrisk presspassning med plattkilar inuti, eller så har dom skarvat ena axeln och borrat ur en vevskinka så den pressas på axelförlängningen. Ganska smart faktiskt. Det jävliga med en 2t multicylindervev är ju att det ska sitta ramlager mellan vevarna, så veven måste vara delbar.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
man blir ju sugen på av att bygga en sådan i alla fall.
problemet är ju bara hur dom har bultat ihop halvorna .
man skulle ju kunna ha en mellan platta mellan blocken som man sen bultar blocken i. en från var sida med bult hål i sidan på var vevhus halv.
frågan är om hålen för skallarna för bultarna stör "luft strömmarna" ?
spekulerar bara. men jag tror att det skulle kunna funka.
vad tror ni?
Har du fräs och svarv (och erfarenhet av att köra dom) så är de bara att köra, annars är det ingen idé att ens tänka på de.
Men ja, man får antagligen sätta in en platta mellan blocket och bulta ihop. Den syns inte på bilderna, men glipan mellan blocken antyder att det sitter en där. Antagligen med lagerlägen för mellanlagren och styrningar i blocken för att den ska bli rakt. Bultat i statorhålen eller om det finns gods någonstans då de går att gänga upp egna hål.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
jepp jag har tillgång till fräs och svarv.
ska fundera på det lite och se om man kan få fram mer info om det
sen får man se om det är ett gångbart projekt eller ej.
får ni någon bra ide om problemet eller hittar info så snälla posta det här då!