bicylinder Derbi motor

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

kujau
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 december 2014, 19:43

bicylinder Derbi motor

Inlägg av kujau »

är det någon här som vet hur dom monterar samman de två cylinder blocken när dom bygger Bicylindre Derbi motor?

https://www.facebook.com/Bicylindre-der ... 791360246/

jag blev intresserade av hur han hade löst problemet. någon som har en aning eller vill spekulera så gör gärna det.
Eric0600
Elmoped
Inlägg: 31
Blev medlem: 12 januari 2016, 21:29

Inlägg av Eric0600 »

ursäktar direkt för eventuella stavningsfel.
Men misstänker att de fabrikerade en helt ny mellandel till motorn som de fäster cylindrarna på och sätter ihop två vevar med någon form av hyls konfiguration och med växellådan vet jag inte men jag antar att de använde den tidig varande växellådans plats och på något vis fick driv axeln förlängd eller bara lämnade den som den var eftersom de inte behöver två växellådor så borde axel kunna gå ut under den andra utfabrikerade halvan. Har för mig att jag tidigare har sätt nått liknande då var det en fabrikerad mellandel av blocket som då höll två vevar, förgasare, cylindrar, reeds osv
det är iallafall min teori men jag spekulerar bara :wink:
Yamaha dt50rsm 04 (såld )
Rieju rr 05 (85cc)
Motorhispania Furia SM (såld)
Husqvarna 125 SMS 2T
TMS classic 4T (riskokare)
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Bilderna antyder att dom tagit ett extra block, sågat bort växellådan och bultat dit det på vänstersidan av ett annat block. Men att döma av cad-bilderna ska dom säkert fräsa ett eget block.

Sen är det helt enkelt två vevhalvor ihopskarvade med en hylsa som Eric skrev, antagligen cylindrisk presspassning med plattkilar inuti, eller så har dom skarvat ena axeln och borrat ur en vevskinka så den pressas på axelförlängningen. Ganska smart faktiskt. Det jävliga med en 2t multicylindervev är ju att det ska sitta ramlager mellan vevarna, så veven måste vara delbar.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
kujau
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 december 2014, 19:43

Inlägg av kujau »

man blir ju sugen på av att bygga en sådan i alla fall.
problemet är ju bara hur dom har bultat ihop halvorna .
man skulle ju kunna ha en mellan platta mellan blocken som man sen bultar blocken i. en från var sida med bult hål i sidan på var vevhus halv.
frågan är om hålen för skallarna för bultarna stör "luft strömmarna" ?
spekulerar bara. men jag tror att det skulle kunna funka.
vad tror ni?
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Har du fräs och svarv (och erfarenhet av att köra dom) så är de bara att köra, annars är det ingen idé att ens tänka på de.

Men ja, man får antagligen sätta in en platta mellan blocket och bulta ihop. Den syns inte på bilderna, men glipan mellan blocken antyder att det sitter en där. Antagligen med lagerlägen för mellanlagren och styrningar i blocken för att den ska bli rakt. Bultat i statorhålen eller om det finns gods någonstans då de går att gänga upp egna hål.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
kujau
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 1 december 2014, 19:43

Inlägg av kujau »

jepp jag har tillgång till fräs och svarv.
ska fundera på det lite och se om man kan få fram mer info om det :wink:
sen får man se om det är ett gångbart projekt eller ej.

får ni någon bra ide om problemet eller hittar info så snälla posta det här då!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Dåså, då är det bara att köpa ett par motorer och börja bygga!
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Skriv svar