Ska jag köpa 125:an?

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Toothless Rider
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 13 april 2016, 17:38
Kontakt:

Ska jag köpa 125:an?

Inlägg av Toothless Rider »

Hej! Jag har hittat en jäkla fet 125 2T och undrar vad ni tycker. Den är skit snygg och så, men det är inte riktigt det jag kollar på nu. Utan jag undrar om någon äger en sådan då ja vill veta hur de är. Har läst rätt mycket och om föra ägaren inte tog hand om den så kan det vara rena skrothögen, reservdelar finns det inte gott om heller. Alltså: försäkring kan vara svin dyr, för mig 7000 spän och den kostar 13K. Och då är det trafik. Samt att delar är dyra och få, hällde förra ägaren inte i bra olja från början är det lika bra att kasta tydligen. Snygg men dyr mc helt enkelt.

Bild: http://imgur.com/MweisJm
En stark motor behöver inte vara en motor som ryter BRAAAAP!
Utan det kan också vara en fyrtaktig motor som ''ryter'' Flof…. Flof…. Flof….

Aprilia SX 50 -10 (Såld)
Wr125X -15 Vit
Yamaha TZR 125 Blå -91
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Lugna sig Boris!
Visserligen så ska (tycker jag iallafall) en motor gå på bra olja hela tiden då det inte är så himla ofta man byter ut oljan om man jämför mot en crosshoj liksom. Men bara för att ägaren innan inte använt olja utav bra kvalité gör inte motorn sämre för det.
Så slå till vettja, visar det sig att kolven, cylindern skulle behöva bytas så är inte det hela världen. Delar till 2 taktare är billiga! :p
Toothless Rider
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 13 april 2016, 17:38
Kontakt:

Inlägg av Toothless Rider »

Själva kolven kostar 1 500, ingen aning om det är dyrt då jag inte har bytt den ''skiten'' på moppen.
En stark motor behöver inte vara en motor som ryter BRAAAAP!
Utan det kan också vara en fyrtaktig motor som ''ryter'' Flof…. Flof…. Flof….

Aprilia SX 50 -10 (Såld)
Wr125X -15 Vit
Yamaha TZR 125 Blå -91
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

motorcykel ju! ;) Till min KTM kostar kolven 2000, den byts ut var 40:de timme, till en motorcykel så kan du nog säkert köra flera hundra timmar om vi räknar med att du inte ligger på riktigt höga varv hela tiden. :P
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

Cagiva är väl (iallfall avstrypt) det snabbaste man kan ha i form av lätt mc. Går som fan om man stryper av dem. Modellen i sig är väl bra men kan ju alltid vara lite risky om den inte är särskilt bra omhändertagen
Nels, Nels, Pelsnernels!
ts50
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 september 2015, 08:46

Inlägg av ts50 »

Ser fin ut den där miton, rätt bra pris med tanke på hur ovanliga dom är.
Men det där med försäkringen låter väldigt grovt. Jag har en dt 125 (01) och den betalar jag 600 kr per år och det är halv försäkring ! (står dock på min far)
Kolla vad det skulle kosta om den står på dina föräldrar för 7k låter ju helt jävla otroligt.
Jag vet att dt och mito är två helt olika hojar men ska det verkligen skilja sig så mycket för det är en offroad/sport? :?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Vilken årsmodell är det? Är den 20 år gammal så kan du ju teckna veteranförsäkring vilket oftast går på under tusen lappen per helår...
ts50
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 september 2015, 08:46

Inlägg av ts50 »

Det är en 00:a
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Ptja de allra flesta lätt motorcyklar kostar runt 6-9k i försäkring (trafikförsäkring alltså). Antingen så betalar du den summan eller så köper du dig en äldre hoj som räknas som veteran, då får du nog både trafik och helförsäkring på under tusenlappen! :P
Skriv svar