Dragen v-ring och 4,g vikter slider

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

FxGhost
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 7 september 2015, 21:05
Ort: älvsbyn

Dragen v-ring och 4,g vikter slider

Inlägg av FxGhost »

Hej.
Jag undrar om någon har en liten susning på hur fort en 2015 slider skulle gå med dragen v-ring och 4,5g vikter?
Jag får inte köra trimmat men jag skulle vilja ha lite bättre axx men laglig toppfart.
En kompis till mig sa att den skulle gå ca 50-55
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

lättare vikter behöver inte ge bättre acc som alla verkar tro. det funkar inte som på crossmoppar där man drevar. Det du ska göra är at ställa in variatorn med rätt vikter för mopeden. Du får testa dig fram för att se hur den uppför sig med olika vikter m.m. Med "rätt" vikter får du bättre acc och toppfart. Att dra V-ringen däremot försämrar acc men ger ökad topp. Sen kan man vinna lite i prestanda på att ställa in förgasaren bra med. Testa dig fram med munstycken och se när den går bäst utan att bluddra eller bööa. Du kan justera med luftskruven utefter munstycke sen med.

Får du till inställningar o allt bra är nog 55-60 inte omöjligt
Nels, Nels, Pelsnernels!
Robinlothman
Elmoped
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 maj 2016, 23:50

Inlägg av Robinlothman »

Hur gör v-ringen att den accelererar långsammare? V-ringens funktion är ju att remmen inte kan gå hela vägen upp. Dvs en strypning av toppfart.
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 311
Blev medlem: 21 maj 2014, 17:20

Inlägg av AndenIflaskan »

suck... varför drar alla v-ringen när dem vill få bättre axx men inte ökad toppfart??
ändra vikterna dra pluggarna i avgassystemet och låt v-ringen sitta på.. = detta resulterar i att moppen blir stark och får ett bra axx men toppfarten ökas knappt.

v.ringen är den sämsta strypningen man kan ta bort, men tydligen är alla över kåta på att ta bort den XD
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
Användarens profilbild
srkjell
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 13 april 2016, 20:36

Inlägg av srkjell »

Pelsnernels skrev:lättare vikter behöver inte ge bättre acc som alla verkar tro. det funkar inte som på crossmoppar där man drevar. Det du ska göra är at ställa in variatorn med rätt vikter för mopeden. Du får testa dig fram för att se hur den uppför sig med olika vikter m.m. Med "rätt" vikter får du bättre acc och toppfart. Att dra V-ringen däremot försämrar acc men ger ökad topp. Sen kan man vinna lite i prestanda på att ställa in förgasaren bra med. Testa dig fram med munstycken och se när den går bäst utan att bluddra eller bööa. Du kan justera med luftskruven utefter munstycke sen med.

Får du till inställningar o allt bra är nog 55-60 inte omöjligt
att dra v-ringen försämrar inte accelerationen överhuvudtaget!
//feministdräparn
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

srkjell skrev: Att dra v-ringen försämrar inte accelerationen överhuvudtaget!
Beror väl egentligen lite på hur man ser på det men inom vissa stadier i accelerationen bör det vara skillnad.

En v-ring stoppar så vitt jag vet remmen att klättra över en viss nivå på drivskivorna eller vad man vill kalla dem. Det borde iallafall i min värld innebära att så fort remmen klättrar högre än vad v-ringen tidigare blockerade, blir utväxlingen tyngre - motorn blir högre belastad vilket blir en sämre acceleration.

Med v-ringen kvar där så stannar dock remmen på en viss nivå och motorn kan varva vidare på den utväxlingen. Ock med tanke på att 2-taktare är över lag högvarviga så lär det ju absolut innebära en bättre acceleration?

Eller hur tolkar du det hela?
Nels, Nels, Pelsnernels!
Användarens profilbild
mojoxom
Svårstartad skrothög
Inlägg: 272
Blev medlem: 13 juli 2015, 08:33
Ort: Umeå

Inlägg av mojoxom »

V-ringen gör så att moppen inte växlar upp på andra växeln dvs. att den accar sämre när den har växlat upp till tvåan typ vid. 45. men på ettans växel så går den som vanligt.
Peugeot Vivacity 06 Sportline
Topp hastighet: 120km/h
Cylinder: Polini Corsa 70cc
Rör: Rensat Orginal.
Förgasare: Dellorto 17,5mm
Reeds: Polini
Variator: Polini Hi-Speed
Vikter: Polini 7,7g
Koppling: Malossi Fly-Clutch
Vev: Jasil Evolution
Rem: Polini
Tryckfjäder: Polini Blå
Kopplingsfjädrar: Malossi röda
Drevning: Stage6 2.20RF=8.25
Skriv svar