Ventiler? Moppen går dåligt

Allmänna mopeddiskussioner helt enkelt. Allt mellan himmel och jord dock med inriktning på moped.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Tube
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 maj 2016, 15:19

Ventiler? Moppen går dåligt

Inlägg av Tube »

Min skyteam st 50 kinajävel har bestämmt sig för att ge upp igen, jag har läst att man kan ställa in ventiler för att få den att starta utan att rulla den i 567km/h. Men var sitter dessa omryktade ventiler, förklara gärna tydligt inte t.ex "på topplocket" då jag inte försår var det är


Och ja, jag har googlat i 2 dagar
Användarens profilbild
Pelsnernels
Kinaraket
Inlägg: 836
Blev medlem: 10 januari 2013, 19:05

Inlägg av Pelsnernels »

tveksamt att ventilerna gör att den inte startar, om du nu inte märkt att den har börjat gå sämre och sämre sen ett bra tag tillbaka. Mest troligt är att det är något annat. Är väl ingen vidare kvalitet på dem så vitt jag vet.

Jag skulle börjat med att se så mopeden har gnista och får bensin.

Men vill du verkligen titta ventilerna så sitter de under ventilkåpan på topplocket. du skruvar av som en liten kåpa på toppen typ, under där ser du sen ventlilernas fästen och ventilfjädrarna m.m. Du kan ju sen skruva på ett par muttrar per ventil typ för att kunna ställa in rätt avstånd mellan dem och kamaxeln om jag minns rätt (titta gärna på någon video om det så hajjar du). Tänk på att motorn ska vara runtdragen så det inte spänner något i ventilerna. Brukar vara utmärkt på svänghjulet var det är.
Nels, Nels, Pelsnernels!
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Pelsnernels skrev:tveksamt att ventilerna gör att den inte startar, om du nu inte märkt att den har börjat gå sämre och sämre sen ett bra tag tillbaka. Mest troligt är att det är något annat. Är väl ingen vidare kvalitet på dem så vitt jag vet.

Jag skulle börjat med att se så mopeden har gnista och får bensin.

Men vill du verkligen titta ventilerna så sitter de under ventilkåpan på topplocket. du skruvar av som en liten kåpa på toppen typ, under där ser du sen ventlilernas fästen och ventilfjädrarna m.m. Du kan ju sen skruva på ett par muttrar per ventil typ för att kunna ställa in rätt avstånd mellan dem och kamaxeln om jag minns rätt (titta gärna på någon video om det så hajjar du). Tänk på att motorn ska vara runtdragen så det inte spänner något i ventilerna. Brukar vara utmärkt på svänghjulet var det är.
Jo, om ventilspelet är för litet så en ventil läcker komp blir den riktigt svårstartad och får risig tomgång
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
euroman
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 394
Blev medlem: 5 maj 2011, 11:26
Ort: Dals-ed

Inlägg av euroman »

Känns som det finns enklare saker man kollar före ventilerna.

skit i förgasaren, luftfilter, tändstift, dåligt membran i förgasaren.

Om ventilerna är dåliga så borde det ha känts att den vart slö en längre tid. Alla forum skriver att man måste ställa in ventilerna efter x antal mil. har kört 700 mil med min GY6 och helt oöppnad maskin.

På alla forum skriver dem att man får lagerras efter max 600mil vilket min heller inte har finns inte glapp i motorn.....

Så det jag säger ta inte det värsta först och det är ingen dålig kvalle i dem så länge man inte börjar trimma sönder med 90cc och grejer. Byter olja ofta både i växellåda och motor. Den har även gått 100% urpluggat sedan dag 1!

SÅ kolla gärna dem lätta sakerna först som jag skrev:

skit i förgasaren, luftfilter, tändstift, dåligt membran i förgasaren. Kolla även så du inte har vacum läckage eller att kranen är dålig så den inte får bensin

Mvh
Martin
Zundapp ks50 70cc athena "agge steg2+ port" mikuni 20mm racerör, race stake, Nerplockad för mer portning samt renovering av ram och motor!
Tube
Elmoped
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 maj 2016, 15:19

Inlägg av Tube »

sorry för sent svar, läste runt lite och såg att folk säger att den kör dåligt om den tar tjulvluft mellan luftburk och förgasare, så jag kollade efter hål i slangen och märkte att min slang hade trillat av :shock: köpt ny och nu kör den som en dröm!
Skriv svar