Aprilia SR50 R går dåligt efter trim försök

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Rekka
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 augusti 2011, 07:29

Aprilia SR50 R går dåligt efter trim försök

Inlägg av Rekka »

Hej alla.

Jag har en Aprilia SR50 R 2015 som jag tog bort skorstenen på och bytte munstycke med 9 storlekar(tidigare har jag tagit bort V-ringen och lättare variator vikter är monterade).
Nu "bluddrar" den och läcker bensin, den får inte kraft förens den kommer upp i 40 i och då låter den som vanligt.Jag måste ha full gas hela tiden för att den inte ska dö. Jag har tänkte att jag kanske ska gå ner 2 storlekar? Jag har läst att har man för litet munstycke så kan man förstöra motorn så därför vågar jag inte chansa och därför frågar jag er om er hjälp.

Jag är riktigt dåligt på allt som har att göra med motorer så jag uppskattar hjälp som är detaljrik.

Tack på förhand!
Mvh Andreas
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Om den blöddrar (dvs fyrtaktar) främst på lägre varv och den accelerar segt och sedan när den är uppe i varv och närmar sig effekt kurvan och sticker iväg. Då tyder det på att du har ett för stort huvudmunstycke! Så köp dig ett par - 3 munstycken med 2 mindre storlekar (om du har 60 nu så köp alltså 58, 56, 54). Om du har för litet så kommer du märka det genom att den inte riktigt varvar ut som den ska på höga varv!
Så köp dig ett par munstycken nu och ställ in skiten ;)
Rekka
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 augusti 2011, 07:29

Inlägg av Rekka »

Raggarn1337 skrev:Om den blöddrar (dvs fyrtaktar) främst på lägre varv och den accelerar segt och sedan när den är uppe i varv och närmar sig effekt kurvan och sticker iväg. Då tyder det på att du har ett för stort huvudmunstycke! Så köp dig ett par - 3 munstycken med 2 mindre storlekar (om du har 60 nu så köp alltså 58, 56, 54). Om du har för litet så kommer du märka det genom att den inte riktigt varvar ut som den ska på höga varv!
Så köp dig ett par munstycken nu och ställ in skiten ;)

Tack så jätte mycket! Har redan en uppsättning munstycken så nu blir de ut i solen och skruva lite. Tack igen! Ha en kalas bra dag!!


Mvh Andreas
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Ifall du nu är ute efter att trimma den/strypa av så får du inte glömma att ta bort pluggen i röret, insuget, och då får du ta och köpa dig ett par större munstycken!
Eller så kanske du endast ville ta bort "skorstenen" för att få höra lite mer förgasarljud? :P
Ha en bra dag du med, hoppas du köpt rätt munstycken nu då! ;)
Rekka
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 augusti 2011, 07:29

Inlägg av Rekka »

bytte ner från 62 till 60, 7 storlekar större än originalet som var 53. Den gick bättre men bensin läcker fortfarande. Ska jag gå ner 2 storlekar till eller ska man skruva på luft eller bensin skruv på förgasaren? Jag kan noll som sagt så kanske är dum fråga. Den har fortfarande ingen tomgång alls.
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Tycker du att den bluddrar på lägre varv? Isåfall så går du ner 2 storlekar till.
Läcka bensin ska den inte göra, vart läcker det ifrån?
Det finns en luftskruv och tomgångsskruv, tomgångsskruven ska du alltså vrida på för att få bättre tomgång. Så starta mopeden, skruva tomgångsskruven medsols, gasa lite grann och så får du fortsätta så tills du känner att tomgången är bra. Se bara till så att du inte har allt för hög tomgång, då den drar onödigt mycket bensin och eftersom du har en scooter så kan den ju börja dra så fort du startar den ju, hehe :P
Rekka
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 augusti 2011, 07:29

Inlägg av Rekka »

Jag gick ner 2 storlekar till och det är samma problem.. även skruva på tomgångsskruven.. men jag kom kanske på vad som är felet eller de är nog rätt uppenbart men som sagt jag kan noll om motorer. När jag bytte munstycke måste flottör axeln ha ramlat bort, tänkte inte på de tidigare men tyckte de va konstigt att de fanns hål där nått förmodligen skulle sitta. Så de e väl därför den läcker för att flottören inte fungerar som den ska. Vad säger du om det?
Rekka
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 augusti 2011, 07:29

Inlägg av Rekka »

problemet var ju så klart flottöraxeln =) nu går den bra men vill ha lite mer axx. bytt till lättare variatorvikter och tagit bort v-ringen och skorstenen och större huvudmunstycke är nu 12 större än original. tog dock inte bort metall plattan med hål i efter luftburkens slang in i förgasaren. Kan det göra nån skillnad eller måste jag köpa mer grejer? har en stor uppsättning av huvudmunstycke men inget mer hemma. Styrka och axx är det jag är ute efter, top hastighet är inte viktigt men alltid trevligt att komma upp mellan 60 och 70. nu går den i 60 men tar bra lång tid att komma upp i den hastigheten.

Mvh Andreas
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Kolla om det finns nån strypning i avgasröret vid mynningen eller vid delningen vid ljuddämparen och insuget samt membran :P
Rekka
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 27 augusti 2011, 07:29

Inlägg av Rekka »

Raggarn1337 skrev:Kolla om det finns nån strypning i avgasröret vid mynningen eller vid delningen vid ljuddämparen och insuget samt membran :P
okej, strypning i avgasröret finns men jag har inga verktyg att ta bort pluggen med.. samma med blindrören.

Lust att förklara lite närmare? Insuget från luftburken in i förgasaren eller?
Vad är det för membran och var kan de sitta om jag nu har en sån strypning?

Tack för all hjälp
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Insugningsröret sitter mellan förgasare och cylinder, membran sitter mellan insugninsrör och cylinder
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Skriv svar