Yamaha DT 50?? Trim/straff.

Alla övriga frågor som INTE har med motor eller felsökning att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

NaesA
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 maj 2016, 15:41
Ort: Staffanstorp

Yamaha DT 50?? Trim/straff.

Inlägg av NaesA »

Tjena, detta är min första tråd här, och jag hoppas det blev rätt nu. Jag har en Yamaha DT 50 MX av årsmodell 1988.
Den är lite trimmad: 50cc 5,5hk cylinder, 16,mm förgasare, dragen plugg i kröken, jamarcol ljuddämpare (ostrypt) och 10/50 drevning.
(Den är trafik försäkrad).
Jo, jag har tre frågor idag.
Den första, just nu gör den ärliga 45 km/h, 52 km/h i liten nerförsbakke, (på mätarn, jag vet att den har en glädjemätare men jag utgår från den i mina frågor) med 10/50 drevning innan gick den 55 km/h utan problem med 13/50 drevning och om jag hade haft lite mer sträcka så hade jag nog kommit upp i 60 km/h på en lång väg men ynklig lutning på 10 grader.

Och vad är en bra drevning för mig? Jag vill minst komma upp i 50 km/h kanske mer. Jag hade tänkt mej att dreva upp till 11/50 eller 12/50.
Accelerationen vill jag ändå behålla men jag tycker att 45 km/h är lite för slow.
VADbtycker ni??????????

Och ett bra trim som gör att den inte går mer än 60 men ändå över 50?? MEN
ändå har kvar min acceleration för det är grymt nu. Fast lite dör slow..

Och min sista fråga...
Jag är ju bara 14 år gammal, och kör min 30 moppe ibland. Jag kör bara när
mina föräldrar är med (min mamma har bara B körkort och min plast farsa har både B och MC kort) och brukar oftast köra på natten men ibland på dagen.
När jag kör på natten så brukar jag köra ute på en gata som ligger i ett område kanske nån kilometer från "city" (alltså jag bor i Staffanstorp och där har vi typ ett City med bankomat och polisstation mm... Onödig info). Och när jag kör på dagen så kör jag typ på en gammal soptipp med massa gräs och kullar, det ser typ ut som en övervuxet äng med högt gräs, kullar och träd, där finns inget skräp det är nergrävt alltså, det är typ 20 meter upp det är som en megastor kulle... Och det är ingen som bryr sig förutom käringarna och tanterna 100 meter därifrån. URSÄKTA SPRÅKET JAG PALLAR BARA INTE SKRIVA FINT!

Men iallafall min fråga är vad får mina föräldrar för straff om de åker fast av Polisen?? Typ böter, en varning, indraget körkort eller en kram? Alltså de har ju inte gjort något trafikbrott så de borde ju inte få klippt kort? Men jaja.

Frågan uppe skulle någ ha postats hos lagar, brott och straff och sånt men jaja
sånt är livet

Mvh Sean
Min moppe: setup, Yamaha DT 50 MX 1988
• Dragen plugg i kröken
• Ostrypt trim ljuddämpare
• 16 mm trim förgasare
• 16 mm insug
• Drevning 10/50
• 5,5 hk cylinder

Stark och accelererar som fan. Toppar 45 km/h, ibland 50 km/h
NaesA
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 maj 2016, 15:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av NaesA »

Kan man få mer hästkrafter utan att byta cylinder??
Och isåfall hur??? Alltså jag vill inte få mer än 50cc
jag vill bara få den starkare...?
Min moppe: setup, Yamaha DT 50 MX 1988
• Dragen plugg i kröken
• Ostrypt trim ljuddämpare
• 16 mm trim förgasare
• 16 mm insug
• Drevning 10/50
• 5,5 hk cylinder

Stark och accelererar som fan. Toppar 45 km/h, ibland 50 km/h
tobbe69:an
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 9 maj 2016, 15:55

Inlägg av tobbe69:an »

Dina föräldrar åker troligen på tillåtelse till olovlig körning och kan bli av med körkortet men om du blir stoppad och säger att dina föräldrar inte visste om att du kör moped så händer inte så mycket med dom kanske får dagsböter för du kör utan körkort och du är inte straff myndig så det blir ingen prick i registret!! :idea:
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Den cylindern och förgasaren borde ge en toppfart omkring 70km/h på mätaren med t.ex. en jamarcolkrök. Märkligt att den går såpass långsamt som den gör även om du har originalröret nu.

Drevning provar man sig fram till. Framdrev är billiga och enklaa tt byta, enkelt att räkna ut ungefär hur stor skillnad man får - utgår man t.ex. fråne tt 10-kuggsdrev så kommer varje extra kugg ge knappt en tiondel mer fart (så länge motorn orkar).
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
ockelbo
Svårstartad skrothög
Inlägg: 207
Blev medlem: 2 september 2014, 15:17

Inlägg av ockelbo »

Förstår inte vart du vill komma med det sista om soptippen, kullarna och tanterna? Lite flumig text
Kines 2T
Setup:
Tecnigas Next-r
Italkit race tändning
Pwk 28mm förgasare
Malossi MHR 70cc 12mm
Malossi MHR vev
Malossi multivariator
NaesA
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 maj 2016, 15:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av NaesA »

Den går bara så långsamt för att den är nerdrevad till 10/50.
Men tack för bra svar:)
Min moppe: setup, Yamaha DT 50 MX 1988
• Dragen plugg i kröken
• Ostrypt trim ljuddämpare
• 16 mm trim förgasare
• 16 mm insug
• Drevning 10/50
• 5,5 hk cylinder

Stark och accelererar som fan. Toppar 45 km/h, ibland 50 km/h
NaesA
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 maj 2016, 15:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av NaesA »

Och så har jag läst att originalkröken stryper
den till max 50 km/h och det ju sant. För
innan, med 13/50, så gjorde den bara 50+.
Tack för snabbt och bra svar G-Zone, tror jag det va??
Min moppe: setup, Yamaha DT 50 MX 1988
• Dragen plugg i kröken
• Ostrypt trim ljuddämpare
• 16 mm trim förgasare
• 16 mm insug
• Drevning 10/50
• 5,5 hk cylinder

Stark och accelererar som fan. Toppar 45 km/h, ibland 50 km/h
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

NaesA skrev:Den går bara så långsamt för att den är nerdrevad till 10/50.
Men tack för bra svar:)
10/50 låter ju lite väl lätt.. 15/45 va bra för mig, fast beror ju på vad man prioriterar av acc/toppfart. Gick senare upp till 17/45 för att vinna lite topp, men blev slöare :)
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
NaesA
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 maj 2016, 15:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av NaesA »

Aha okej. Men vad tror ni jag kan få
för toppfart med mitt trim (se under) och/fast
med 11/50 eller 12/50.
Jag vill ha en toppfart på ungefär 50 km/h
men ändå ett bra axx. Så vad tror ni
är bäst av dreven?? Kanske nån kan skriva
vad det blir för topphastighet/axx?
• 11/50 = km/h
• 11/48 = km/h
• 10/48 = km/h
• 12/50 = km/h
• 12/48 = km/h
• 10/45 = km/h
• 13/50 = km/h
Jätte tacksam för svar!
Min moppe: setup, Yamaha DT 50 MX 1988
• Dragen plugg i kröken
• Ostrypt trim ljuddämpare
• 16 mm trim förgasare
• 16 mm insug
• Drevning 10/50
• 5,5 hk cylinder

Stark och accelererar som fan. Toppar 45 km/h, ibland 50 km/h
NaesA
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 maj 2016, 15:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av NaesA »

Aha okej. Men vad tror ni jag kan få
för toppfart med mitt trim (se under) och/fast
med 11/50 eller 12/50.
Jag vill ha en toppfart på ungefär 50 km/h
men ändå ett bra axx. Så vad tror ni
är bäst av dreven?? Kanske nån kan skriva
vad det blir för topphastighet/axx?
• 11/50 = km/h
• 11/48 = km/h
• 10/48 = km/h
• 12/50 = km/h
• 12/48 = km/h
• 10/45 = km/h
• 13/50 = km/h
Jätte tacksam för svar!
Min moppe: setup, Yamaha DT 50 MX 1988
• Dragen plugg i kröken
• Ostrypt trim ljuddämpare
• 16 mm trim förgasare
• 16 mm insug
• Drevning 10/50
• 5,5 hk cylinder

Stark och accelererar som fan. Toppar 45 km/h, ibland 50 km/h
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

NaesA skrev: • 11/50 = 49,5km/h
• 11/48 = 51,5km/h
• 10/48 = 47km/h
• 12/50 = 54km/h
• 12/48 = 56km/h
• 10/45 = 50km/h
• 13/50 = 58,5km/h
Jätte tacksam för svar!
Om den gör 45km/h med 10/50 så stämmer ovanstående
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
NaesA
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 maj 2016, 15:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av NaesA »

Tack så skit mycket! :D
Min moppe: setup, Yamaha DT 50 MX 1988
• Dragen plugg i kröken
• Ostrypt trim ljuddämpare
• 16 mm trim förgasare
• 16 mm insug
• Drevning 10/50
• 5,5 hk cylinder

Stark och accelererar som fan. Toppar 45 km/h, ibland 50 km/h
500cc
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 september 2015, 09:41
Ort: Nästan på bonnlande

Inlägg av 500cc »

Var e TordM, räknemeistern ???? :D
Senast redigerad av 500cc den 11 maj 2016, 13:09, redigerad totalt 1 gånger.
NaesA
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 maj 2016, 15:41
Ort: Staffanstorp

??

Inlägg av NaesA »

Kan man få mer hästkrafter utan att byta cylinder??
Och isåfall hur??? Alltså jag vill inte få mer än 50cc
jag vill bar
Min moppe: setup, Yamaha DT 50 MX 1988
• Dragen plugg i kröken
• Ostrypt trim ljuddämpare
• 16 mm trim förgasare
• 16 mm insug
• Drevning 10/50
• 5,5 hk cylinder

Stark och accelererar som fan. Toppar 45 km/h, ibland 50 km/h
NaesA
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 maj 2016, 15:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av NaesA »

Jag vill bara få den starkare. Typ
så att den orkar tyngre last.
Min moppe: setup, Yamaha DT 50 MX 1988
• Dragen plugg i kröken
• Ostrypt trim ljuddämpare
• 16 mm trim förgasare
• 16 mm insug
• Drevning 10/50
• 5,5 hk cylinder

Stark och accelererar som fan. Toppar 45 km/h, ibland 50 km/h
NaesA
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 maj 2016, 15:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av NaesA »

Och förrästen får jag böter (är det olagligt) om
jag bara kör i 30 km/h men polisen stannar
mig för en vanlig kontroll. Och de provkör
den och de får upp den i 45 km/h.
Och jag säger att den inte är trimmad.
Min moppe: setup, Yamaha DT 50 MX 1988
• Dragen plugg i kröken
• Ostrypt trim ljuddämpare
• 16 mm trim förgasare
• 16 mm insug
• Drevning 10/50
• 5,5 hk cylinder

Stark och accelererar som fan. Toppar 45 km/h, ibland 50 km/h
NaesA
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 maj 2016, 15:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av NaesA »

Hur kan jag få den starkare
och långsammare, jag
vill att den ska vara laglig
och original?
Vad tror ni om att dreva ner
den till 10/52? eller till och med
9/52?
+ kan man göra en egen plugg
och svetsa dit den i kröken?

Jag är nog typ den enda som
vill att min moppe ska gå långsammare?...
Tacksam för svar!
Min moppe: setup, Yamaha DT 50 MX 1988
• Dragen plugg i kröken
• Ostrypt trim ljuddämpare
• 16 mm trim förgasare
• 16 mm insug
• Drevning 10/50
• 5,5 hk cylinder

Stark och accelererar som fan. Toppar 45 km/h, ibland 50 km/h
NaesA
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 maj 2016, 15:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av NaesA »

Hur kan jag få den starkare
och långsammare, jag
vill att den ska vara laglig
och original?
Vad tror ni om att dreva ner
den till 10/52? eller till och med
9/52?
+ kan man göra en egen plugg
och svetsa dit den i kröken?

Jag är nog typ den enda som
vill att min moppe ska gå långsammare?...
Tacksam för svar!
Min moppe: setup, Yamaha DT 50 MX 1988
• Dragen plugg i kröken
• Ostrypt trim ljuddämpare
• 16 mm trim förgasare
• 16 mm insug
• Drevning 10/50
• 5,5 hk cylinder

Stark och accelererar som fan. Toppar 45 km/h, ibland 50 km/h
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Vill du ha den original och laglig så får du helt enkelt göra den original.. På med original cylinder, tillbaka med pluggen osv..

Du kan inte göra den laglig genom att dreva ner den till laglig hastighet. Du har fortfarande trim på, vilket är olagligt.

Du får samma straff oavsett om den går i 70 eller 30 när du har trim på.
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
NaesA
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 maj 2016, 15:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av NaesA »

Oj, fy fan vilket jävla Sverige
Min moppe: setup, Yamaha DT 50 MX 1988
• Dragen plugg i kröken
• Ostrypt trim ljuddämpare
• 16 mm trim förgasare
• 16 mm insug
• Drevning 10/50
• 5,5 hk cylinder

Stark och accelererar som fan. Toppar 45 km/h, ibland 50 km/h
NaesA
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 maj 2016, 15:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av NaesA »

TheAndersson skrev:Vill du ha den original och laglig så får du helt enkelt göra den original.. På med original cylinder, tillbaka med pluggen osv..

Du kan inte göra den laglig genom att dreva ner den till laglig hastighet. Du har fortfarande trim på, vilket är olagligt.

Du får samma straff oavsett om den går i 70 eller 30 när du har trim på.
Men den var trimmad när jag köpte den!
Det ända jag gjorde var att montera dit
den minsta förgasaren jag kunde hitta,
för att den gamla/original var sönder,
så det är ju inte mitt fel... Vad ska jag göra??
Jag vill ju inte åka dit sen när jag ska köra.
Vad ska jag svara till polisens frågor???
Tacka för svar!
Min moppe: setup, Yamaha DT 50 MX 1988
• Dragen plugg i kröken
• Ostrypt trim ljuddämpare
• 16 mm trim förgasare
• 16 mm insug
• Drevning 10/50
• 5,5 hk cylinder

Stark och accelererar som fan. Toppar 45 km/h, ibland 50 km/h
NaesA
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 maj 2016, 15:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av NaesA »

TheAndersson skrev:Vill du ha den original och laglig så får du helt enkelt göra den original.. På med original cylinder, tillbaka med pluggen osv..

Du kan inte göra den laglig genom att dreva ner den till laglig hastighet. Du har fortfarande trim på, vilket är olagligt.

Du får samma straff oavsett om den går i 70 eller 30 när du har trim på.
Men den var trimmad när jag köpte den!
Det ända jag gjorde var att montera dit
den minsta förgasaren jag kunde hitta,
för att den gamla/original var sönder,
så det är ju inte mitt fel... Vad ska jag göra??
Jag vill ju inte åka dit sen när jag ska köra.
Vad ska jag svara till polisens frågor???
Tacka för svar!
Min moppe: setup, Yamaha DT 50 MX 1988
• Dragen plugg i kröken
• Ostrypt trim ljuddämpare
• 16 mm trim förgasare
• 16 mm insug
• Drevning 10/50
• 5,5 hk cylinder

Stark och accelererar som fan. Toppar 45 km/h, ibland 50 km/h
tobbe69:an
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 9 maj 2016, 15:55

Inlägg av tobbe69:an »

Det spelar ingen roll om det var du eller föra ägaren som trimmade det är föraren som ska ha ansvaret för om mopeden är trimmad eller inte. det spelar ingen roll om du sätter ditt en mindre förgasare så den går lagligt för det är trim för du måste göra han till original om det inte ska vara trim.

Om du blir stoppad av polisen spela dum och fattar inget av vad han säger när han frågar om den är trimmad säg bara att du vet att den går lite för fort men du vet inte varför. Inte för att jag tro att dom låter dig komma undan men alltid vart ett försök.
att plugga ur en moped är inte att trimma det är att göra han till original!
NaesA
Elmoped
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 maj 2016, 15:41
Ort: Staffanstorp

Inlägg av NaesA »

tobbe69:an skrev:Det spelar ingen roll om det var du eller föra ägaren som trimmade det är föraren som ska ha ansvaret för om mopeden är trimmad eller inte. det spelar ingen roll om du sätter ditt en mindre förgasare så den går lagligt för det är trim för du måste göra han till original om det inte ska vara trim.

Om du blir stoppad av polisen spela dum och fattar inget av vad han säger när han frågar om den är trimmad säg bara att du vet att den går lite för fort men du vet inte varför. Inte för att jag tro att dom låter dig komma undan men alltid vart ett försök.
Aja, okej. Då får jag väl göra det då när jag har åldern inne att köra den.
Men jag tackar för svar.
Min moppe: setup, Yamaha DT 50 MX 1988
• Dragen plugg i kröken
• Ostrypt trim ljuddämpare
• 16 mm trim förgasare
• 16 mm insug
• Drevning 10/50
• 5,5 hk cylinder

Stark och accelererar som fan. Toppar 45 km/h, ibland 50 km/h
Skriv svar