Dreva upp en otrimmad Rieju Mrt utan att dra pluggen?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Dreva upp en otrimmad Rieju Mrt utan att dra pluggen?

Inlägg av jonte101001 »

Godmorron! Skulle jag tjäna något på att dreva upp min helt orginal och otrimmade Rieju Mrt? Bara köra nån storlek större/mindre framdrev? Är mest ute efter mera kraft i uppförs backar...
Jag är inte så sugen på att dra pluggen etc.
//Jonte
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Om du skaffar ett större bakdrev så får den mer kraft men sämre toppfart. Man brukar säga att en kugg/tand ger ungefär +/- 2km/h. Så tar du ett större bakdrev på kanske 4 kugg större så ger det mer kraft men den kommer gå ungefär 8 km/h saktare. Och tvärtom gäller för framdrevet så mindre - mer kraft och sämre toppfart...
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

Raggarn1337 skrev:Om du skaffar ett större bakdrev så får den mer kraft men sämre toppfart. Man brukar säga att en kugg/tand ger ungefär +/- 2km/h. Så tar du ett större bakdrev på kanske 4 kugg större så ger det mer kraft men den kommer gå ungefär 8 km/h saktare. Och tvärtom gäller för framdrevet så mindre - mer kraft och sämre toppfart...
Om jag typ går upp 8 kugg fram, kan den gå upp i 60 då? Eller börjar ecu boxen strypa då? Om du satt i min sits, hade du tagit toppfart eller kraft?
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

Om jag vill ha högre axx, hur bör jag dreva då? Det känns som att det är lättast att dreva fram?
Användarens profilbild
krazytoneride
Elmoped
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 januari 2016, 10:31
Ort: övik

Inlägg av krazytoneride »

Om du går upp 8 kugg fram kommer den knappt orka 3an original
Rieju MRT SM 2013
Användarens profilbild
TheAndersson
Kinaraket
Inlägg: 864
Blev medlem: 12 juli 2014, 19:19
Ort: Where the grass is green and the girls are pretty

Inlägg av TheAndersson »

Lättast att dreva fram tycker jag. Vill du ha bättre axx så ska du köpa mindre framdrev eller större bakdrev.. Värt att nämnas är att 1kugg fram motsvarar typ 3kugg bak.
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..

Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

TheAndersson skrev:Lättast att dreva fram tycker jag. Vill du ha bättre axx så ska du köpa mindre framdrev eller större bakdrev.. Värt att nämnas är att 1kugg fram motsvarar typ 3kugg bak.
Det är sant. Svårt att säga 3km/h per kugg då det beror på motorn.
Om jag hade drevat en orginal hade jag satt kanske 1 kugg mindre fram för att få mer axx. Men inge mer för d¨kommer den typ inte gå 40. Men tycker själv att de är fett ovärt att drev om en orginal. För mycket förluster för så lite effekt.
Men kolla...ja la en post!
jompazx
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 6 mars 2016, 18:43

Inlägg av jompazx »

Om du kör jätte mycket landsväg kan du lägga till en eller två kugg fram för att få den att antigen köra samma hastighet som tidigare men att den varvar mindre och därav vibrerar mindre eller köra lite snabbare så du kommer till dit mål snabbare. men vill du bara åka sköj dreva ner en tand fram skit i top fart axx är det som gäller för rolig åkning
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

jompazx skrev:Om du kör jätte mycket landsväg kan du lägga till en eller två kugg fram för att få den att antigen köra samma hastighet som tidigare men att den varvar mindre och därav vibrerar mindre eller köra lite snabbare så du kommer till dit mål snabbare. men vill du bara åka sköj dreva ner en tand fram skit i top fart axx är det som gäller för rolig åkning
Frågan är, om jag drevar ner 1 tand, hur mycket axx vinner jag igentligen? Kommer jag upp till 45 några sek snabbare?
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

Okej, jag har beslutat att dreva ner 1 tand fram (:
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Eller 2 kugg mer på bakdrevet, ser bättre ut ;)
stunt55
Elmoped
Inlägg: 2
Blev medlem: 4 september 2016, 17:18

Inlägg av stunt55 »

Tjena! Hur många storlekar på framdrevet behöver jag om ska dreva upp min Rieju mrt
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 397
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

beror helt på vad du är ute efter.... :?
Cpi sm 06- SÅLD
Skriv svar