Godmorron! Skulle jag tjäna något på att dreva upp min helt orginal och otrimmade Rieju Mrt? Bara köra nån storlek större/mindre framdrev? Är mest ute efter mera kraft i uppförs backar...
Jag är inte så sugen på att dra pluggen etc.
//Jonte
Om du skaffar ett större bakdrev så får den mer kraft men sämre toppfart. Man brukar säga att en kugg/tand ger ungefär +/- 2km/h. Så tar du ett större bakdrev på kanske 4 kugg större så ger det mer kraft men den kommer gå ungefär 8 km/h saktare. Och tvärtom gäller för framdrevet så mindre - mer kraft och sämre toppfart...
Raggarn1337 skrev:Om du skaffar ett större bakdrev så får den mer kraft men sämre toppfart. Man brukar säga att en kugg/tand ger ungefär +/- 2km/h. Så tar du ett större bakdrev på kanske 4 kugg större så ger det mer kraft men den kommer gå ungefär 8 km/h saktare. Och tvärtom gäller för framdrevet så mindre - mer kraft och sämre toppfart...
Om jag typ går upp 8 kugg fram, kan den gå upp i 60 då? Eller börjar ecu boxen strypa då? Om du satt i min sits, hade du tagit toppfart eller kraft?
Lättast att dreva fram tycker jag. Vill du ha bättre axx så ska du köpa mindre framdrev eller större bakdrev.. Värt att nämnas är att 1kugg fram motsvarar typ 3kugg bak.
Körkortet draget, ingen mer lek för mig på ett tag..
Audi A3 1.8T
Audi A3 1.8T (Krockad och skrotad)
Saab 9-3 2.0t (Skrotad)
Rieju Drac (Såld)
Honda MT5 (Såld)
Pgo Pmx
Speedfight 2
Puch Korado
TheAndersson skrev:Lättast att dreva fram tycker jag. Vill du ha bättre axx så ska du köpa mindre framdrev eller större bakdrev.. Värt att nämnas är att 1kugg fram motsvarar typ 3kugg bak.
Det är sant. Svårt att säga 3km/h per kugg då det beror på motorn.
Om jag hade drevat en orginal hade jag satt kanske 1 kugg mindre fram för att få mer axx. Men inge mer för d¨kommer den typ inte gå 40. Men tycker själv att de är fett ovärt att drev om en orginal. För mycket förluster för så lite effekt.
Om du kör jätte mycket landsväg kan du lägga till en eller två kugg fram för att få den att antigen köra samma hastighet som tidigare men att den varvar mindre och därav vibrerar mindre eller köra lite snabbare så du kommer till dit mål snabbare. men vill du bara åka sköj dreva ner en tand fram skit i top fart axx är det som gäller för rolig åkning
jompazx skrev:Om du kör jätte mycket landsväg kan du lägga till en eller två kugg fram för att få den att antigen köra samma hastighet som tidigare men att den varvar mindre och därav vibrerar mindre eller köra lite snabbare så du kommer till dit mål snabbare. men vill du bara åka sköj dreva ner en tand fram skit i top fart axx är det som gäller för rolig åkning
Frågan är, om jag drevar ner 1 tand, hur mycket axx vinner jag igentligen? Kommer jag upp till 45 några sek snabbare?