Min Derbi Senda dör vid höga varv/vid belastning

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

FPZ Shadow
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 19 april 2016, 21:31

Min Derbi Senda dör vid höga varv/vid belastning

Inlägg av FPZ Shadow »

Igår så tog jag min Derbi Senda Xtreme från -05 på en daglig tur runt stan. Jag beslöt mig för att stanna förbi ett shopping center för att äta. Efter det så går jag ut till moppen för att starta den igen. Den startade och gick som den skulle, de första 50 metrarna iaf...

Jag skulle bromsa in till en väjningskorsning och sedan gasa på igen när moppen långsamt dör. Jag trodde det inte var några problem och startar den igen. Den startar som den skulle men när jag släppte kopplingen för att börja åka så var det som att den inte fick någon kraft, den ville bara dö. Den varvar inte högre än 6/7k varv utan att vilja dö heller.

Jag tog mig hem genom att vrida upp chokern fullt men då ville den dö vid låga varv istället. Den är helt orginal så inget trim sitter på den.

Någon som vet vad problemet skulle kunna vara? Jag skulle tippa på att det har något med förgasaren att göra men jag är inte 100. :cry: Alla svar är tacksamma.

EDIT: Jag började nyligen sluta blanda oljan direkt i tanken och häller i oljan i olje behållaren i stället.
Senast redigerad av FPZ Shadow den 9 maj 2016, 12:08, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

Är den original ska den väll inte orka varva mer än 6000/7000rpm
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Kanske någon som har lekt med förgasaren? Luftskruven? :P
Papphammar
Elmoped
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2016, 17:58

Inlägg av Papphammar »

så där blev det för mig en gång när huvudmunstycket hoppade ur pga slarvig montering :D
FPZ Shadow
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 19 april 2016, 21:31

Inlägg av FPZ Shadow »

MotorAndMoore skrev:Är den original ska den väll inte orka varva mer än 6000/7000rpm
Den har alltid gått över 7k varv. Den har inget varvstopp
FPZ Shadow
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 19 april 2016, 21:31

Inlägg av FPZ Shadow »

Raggarn1337 skrev:Kanske någon som har lekt med förgasaren? Luftskruven? :P
Kan hända men jag skruvade den lite fram och tillbaka men märkte ingen skillnad
FPZ Shadow
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 19 april 2016, 21:31

Inlägg av FPZ Shadow »

Papphammar skrev:så där blev det för mig en gång när huvudmunstycket hoppade ur pga slarvig montering :D
Hoppas inte på att det är det haha. Har ingen tid at demontera förgasaren. :(
jompazx
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 6 mars 2016, 18:43

Inlägg av jompazx »

kolla gnistan på min hade jag samma fel då var det en kabel som hade lossnat på tändplattan som flyttade sig vid höga varv men på låga funkade det.
tobbe69:an
Elmoped
Inlägg: 50
Blev medlem: 9 maj 2016, 15:55

Inlägg av tobbe69:an »

det hände mig med då var det bara tänkablen som inte satt ordentligt när du starta den tickar det något ur motorn :?:
Jonte9999
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 juli 2015, 20:51

Inlägg av Jonte9999 »

Det tar 10 min att demontera, öppna, och montera förgasaren igen ;)
FPZ Shadow
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 19 april 2016, 21:31

Inlägg av FPZ Shadow »

tobbe69:an skrev:det hände mig med då var det bara tänkablen som inte satt ordentligt när du starta den tickar det något ur motorn :?:
Jo jag hör ett tickande ljud. Det må vara det faktiskt, så jag får ta en titt.
FPZ Shadow
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 19 april 2016, 21:31

Inlägg av FPZ Shadow »

Jonte9999 skrev:Det tar 10 min att demontera, öppna, och montera förgasaren igen ;)
Nja, inte om man är mig haha. Jag tar min tid och dessutom har jag aldrig demonterat en förgasare förut så då måste man memorera alla slangar och skit. :?
FPZ Shadow
Elmoped
Inlägg: 13
Blev medlem: 19 april 2016, 21:31

Inlägg av FPZ Shadow »

Jag kom på felet. Munstycket var inte anpassat till att köra ren bensin så jag tankade upp med oljeblandat bensin. Körde runt området med choken fullt uppe och tog sedan ned den igen och den gick helt normalt.

Ibland känner man sig rätt dum.....
Skriv svar