passande trimm för tung förare

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

dcp416
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 4 maj 2016, 07:17

passande trimm för tung förare

Inlägg av dcp416 »

hej på er ,
jag e helt ny här och kommer med nu med dom obligatoriska noob frågorna,
jag har såklart kollat hasses guider.

det är så att jag kommit över en billig "sprint" 50cc, vet ej om det är boatian änn, för jag har inte hämtat den änn :oops:

den skall tydligen dra tjuvluft och den dör vid lite för mktgaspådrag .
jag misstänker sprucket rör från filtret eller kanske dåligt membran i förgasaren, skall gå igenom detta när jag fått den,
jag skall även se vilka modifieringar/trimm jag kan hitta på den,
tex variatorbricka, förgasar limiter, MM.

men det jag vill komma till är att jag väger för möe,,runt 130kg
och jag vill kunna ta mig upp för backar liksom,

det jag har tänkt göra i första stadiet,,(inte att gå ner i vikt)
:lol:
utan att
grejja med den och byta lite delar här å där,, och om moppen håller så kanske jag köper större cylinder, men först tänkte jag:
1 byta variatorvikter, tänker 5,5 eller 6 grammare
2 tryckfjäder i kopplingen till starkare,
3 1500rpm fjädrar till kopplingen,



vad har ni mer för tips och ideèr, om det e nått jag glömt eller måste ha liksom?
målet är inte att köra på bakhjulet, utan kvickhet och styrka att klara att köra runt min feta röv,
den får gärna gå fort det e inte de,,men en jämn balans i det hela gillar jag.
mvh David
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Tyvärr så är ju Baotian ett pissmärke som endast har 4-takts motorer från Kina (tror jag?)
Vilket som. Du vill inte ha en hårdare tryckfjäder och 5.5-6 gram vikter låter rätt tungt ifall du nu vill att mopeden ska orka uppförs i backar. Sedan så vet jag inte riktigt vad som menas med 1500rpm till kopplingen menas så det lämnar jag åt någon annan att svara för.
Har du pengar så köp en 2-takts crossmoped och trimma alternativt dreva ner något. :)
dcp416
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 4 maj 2016, 07:17

Inlägg av dcp416 »

Raggarn1337 skrev:Tyvärr så är ju Baotian ett pissmärke som endast har 4-takts motorer från Kina (tror jag?)
Vilket som. Du vill inte ha en hårdare tryckfjäder och 5.5-6 gram vikter låter rätt tungt ifall du nu vill att mopeden ska orka uppförs i backar. Sedan så vet jag inte riktigt vad som menas med 1500rpm till kopplingen menas så det lämnar jag åt någon annan att svara för.
Har du pengar så köp en 2-takts crossmoped och trimma alternativt dreva ner något. :)
jo jag vet att det inte e den bästa sorten,, men för 1500 spänn så why not,
angående vikterna så läste jag att 5g för folk över 80 kg,, orginal skall väl vara runt 13g
denna moppe är inte en väsentlig del av min vardag, jag är 28 och har bil
:wink:
men det drar i moppetarmen helt enkelt,, har haft drömmar om min gamla fina aprillia sr50 stealth som jag hade som barn.
men nu e jag äldre och fetare så vill bara ha kul.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Jag hade inte gjort något med tryckfjäder eller kopplingsfjädrar, i alla fall inte om det visar sig behövas när hojen körs.

Däremot är större cylindervolym alltid trevligt, mer styrka utan några direkta nackdelar. Och en noggrann förgasarinställning är naturligtvis A och O, är den inte rätt får man aldrig ut effekten motorn egentligen kan leverera.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
dcp416
Elmoped
Inlägg: 138
Blev medlem: 4 maj 2016, 07:17

Inlägg av dcp416 »

G-son skrev:Jag hade inte gjort något med tryckfjäder eller kopplingsfjädrar, i alla fall inte om det visar sig behövas när hojen körs.

Däremot är större cylindervolym alltid trevligt, mer styrka utan några direkta nackdelar. Och en noggrann förgasarinställning är naturligtvis A och O, är den inte rätt får man aldrig ut effekten motorn egentligen kan leverera.
mja får testa moppen ifall den är värd att byta cylinder på, :wink:
annars köper jag en motorhispania ryz

okej bara den orkar 130kg irunt 50-60 och inte kryper upp för backar,
så då är det variatorn jag skall grejja med eller?
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Först avlägsna alla strypningar, sedan stoppa i variatorvikter som låter motorn jobba på det varvtal där den har mest effekt, ja.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar