Frambromsar tar inte

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Jonte9999
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 juli 2015, 20:51

Frambromsar tar inte

Inlägg av Jonte9999 »

Hej! Det är så att jag bytte bromsvätska på frambromsen (ajp). Sedan hällde jag i ny vätska, nu till problemet. Hur får jag in vätskan i själva systemet?? Det verkar inte som att det kommer nån vätska när jag öppnar nippeln och det är heller inget tryck i bromsen! Har pumpat ganska mycket men händer ingenting. (Hjälp?)
YammaNörd
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 13 december 2015, 21:51

Inlägg av YammaNörd »

För att lufta bromssystemet måste man göra så här;

Pumpa ett par gånger på bromsen och håll kvar bromsen - släpp inte, håll den intryckt.
Lossa luftnippeln litegrann så luften kommer ut
Skruva åt luftnippeln
Släpp handtaget

Gör om
Gör om
Gör igen

Håll på tills det bara kommer olja och bromsen känns stum
se bara till att oljebehållaren har nog med olja mellan varje "pumpning" så den inte suger i sig luft igen.
MK Thrower... Vilket jävla skitavgassystem det är..
Alla säger att det är lågvarvigt ?? Händer ju för f.. ingenting under 9000rpm..
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

Problemet med att lufta en broms på moped/ mc, särskilt frambromsen, är höjdskillnaden som gör att luften inte vill följa med ner till nippeln. Man kan pumpa som en galning utan att få ur luften.

Det finns några olika varianter, vissa funkar, vissa inte, från tillfälle till tillfälle.

#1 - Testa att öppna öppna nippeln på okej, fyll upp behållaren och sen låter du helt enkelt systemet stå och självluftas. Bromsvätskan rinner ner i slangen och till oket. I teorin sipprar eventuell luft upp genom huvudcylinder. Avsluta eventuellt med lite manuell luftning, (pumpa på bromsen och stäng/ öppna cylinder).

#2 - Använd vakuum. Antingen med en bromsavluftare, eller ta en genomskinlig slang som du kopplar lufttätt till en relativt hård pet-flaska, och sug sedan ur luften med munnen, slangen kopplad till nippeln. På så vis kan du suga ner vätskan till oket.

#3 - Tryck in vätskan bakvägen. Anslut något, typ en stor spruta eller liknande, med en slang till nippeln på oket, och tryck sedan in bromsvätska in i oket och upp genom slangen. Fortsätt tills du fyllt upp behållaren. I teorin ska luften också följa med upp så att det blir avluftat direkt.

#4 - Lossa oket och håll det högre än bromscylindern. Lufta sedan som vanligt genom att pumpa på bromsen och stäng/ öppna luftnippeln. I teorin ska då luften stiga upp mot oket och tryckas ut i takt med att systemet fylls upp med vätska
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
Jonte9999
Elmoped
Inlägg: 32
Blev medlem: 14 juli 2015, 20:51

Inlägg av Jonte9999 »

bensinskalle skrev:Problemet med att lufta en broms på moped/ mc, särskilt frambromsen, är höjdskillnaden som gör att luften inte vill följa med ner till nippeln. Man kan pumpa som en galning utan att få ur luften.

Det finns några olika varianter, vissa funkar, vissa inte, från tillfälle till tillfälle.

#1 - Testa att öppna öppna nippeln på okej, fyll upp behållaren och sen låter du helt enkelt systemet stå och självluftas. Bromsvätskan rinner ner i slangen och till oket. I teorin sipprar eventuell luft upp genom huvudcylinder. Avsluta eventuellt med lite manuell luftning, (pumpa på bromsen och stäng/ öppna cylinder).

#2 - Använd vakuum. Antingen med en bromsavluftare, eller ta en genomskinlig slang som du kopplar lufttätt till en relativt hård pet-flaska, och sug sedan ur luften med munnen, slangen kopplad till nippeln. På så vis kan du suga ner vätskan till oket.

#3 - Tryck in vätskan bakvägen. Anslut något, typ en stor spruta eller liknande, med en slang till nippeln på oket, och tryck sedan in bromsvätska in i oket och upp genom slangen. Fortsätt tills du fyllt upp behållaren. I teorin ska luften också följa med upp så att det blir avluftat direkt.

#4 - Lossa oket och håll det högre än bromscylindern. Lufta sedan som vanligt genom att pumpa på bromsen och stäng/ öppna luftnippeln. I teorin ska då luften stiga upp mot oket och tryckas ut i takt med att systemet fylls upp med vätska


Nu löste jag det, tack! Gjorde min dag :D
Skriv svar