Gilera SMT gick varm o startar ej nu?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

chevy
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 2 maj 2016, 19:32

Gilera SMT gick varm o startar ej nu?

Inlägg av chevy »

Körde en sväng när jag sedan närmade mig hemmet så dog mopeden och den verkar kokat, startar ej nu?
Är motorn körd? :cry: :shock:
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

Högg det till när den stannade alltså låste sig bakhjulet.
Jag tror inte växlar och koppling kan tagit någon större skada. Har den dock skurit rejält så kan skadan var på kolv,Cylinder,Vevstake och ramlager.

Ta av cylindern och så får du hoppas på det bästa.
Senast redigerad av MotorAndMoore den 2 maj 2016, 19:45, redigerad totalt 1 gånger.
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Kanske nöp? Finns det vatten i kylaren? Har kicken fastnat? Finns det bensin? Är den trimmad? Kan vara många olika anledningar till att den inte startar!
chevy
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 2 maj 2016, 19:32

Inlägg av chevy »

Raggarn1337 skrev:Kanske nöp? Finns det vatten i kylaren? Har kicken fastnat? Finns det bensin? Är den trimmad? Kan vara många olika anledningar till att den inte startar!
Vatten finns i kylaren, Kicken känns precis som vanligt och bensin finns i den, Otrimmad..
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

Undrar vad den kan ha överhttat av det kan ju knappast varit fel bestyckning om den är original.
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
chevy
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 2 maj 2016, 19:32

Inlägg av chevy »

MotorAndMoore skrev:Undrar vad den kan ha överhttat av det kan ju knappast varit fel bestyckning om den är original.
vattenpump? kan de va nått att den inte fått vattnet att cirkulera som det ska?
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

Det kan det mycket väl vara tog du en lång sväng eller en kort säng så kan det mycket väl vara vattenpumpen. Töm ut kylarvattnet och tabort vattenpumpskåpan och sedan kickar du och då ser du om propellern snurrar.
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Blandar du oljan direkt i bensinen? Oljepumpen har en tendens till att ge för lite / mycket olja. Men om den är original så brukar den ge rätt mängd...
chevy
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 2 maj 2016, 19:32

Inlägg av chevy »

MotorAndMoore skrev:Det kan det mycket väl vara tog du en lång sväng eller en kort säng så kan det mycket väl vara vattenpumpen. Töm ut kylarvattnet och tabort vattenpumpskåpan och sedan kickar du och då ser du om propellern snurrar.
propellern snurrar när jag kickar hade borta kåpan, men inget vatten rann ut för det trotts att kärlet var fyllt.
Papphammar
Elmoped
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 mars 2016, 17:58

Inlägg av Papphammar »

det här är kanske långsökt men titta om det är stopp i nån av slangarna eller anslutningarna så att det inte rinner igenom som det ska
chevy
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 2 maj 2016, 19:32

Inlägg av chevy »

det var toppackningen om var paj allt bytt nu, dock så råkade jag ha sönder en kolvring när jag grejade dock startade den ändå och går som förut. Men är detta ''farlig'' för motorn eller funkar det köra med en stund?

En märklig grej efter hela ''operationen'' är att den dör på tomgången, har detta med att det bara är en kolvring att göra mån tro?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Köp nya kolvringar. Onödigt att endast byta ut en när du ändå håller på :P
chevy
Elmoped
Inlägg: 6
Blev medlem: 2 maj 2016, 19:32

Inlägg av chevy »

Raggarn1337 skrev:Köp nya kolvringar. Onödigt att endast byta ut en när du ändå håller på :P
Absolut byter jag båda när jag ändå grejar sen :wink:
Skriv svar