Reedventil???

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Reedventil???

Inlägg av MotorAndMoore »

Är det bätter att ha 3 läppar än två läppar??? Ska man ha många eller få läppar på reedventilen den uppfattningen jag fått är att det är bättre med många läppar men det stämmer kanske inte stämmer???


Kolla gärna in mitt projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
Senast redigerad av MotorAndMoore den 2 maj 2016, 18:59, redigerad totalt 1 gånger.
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Hehe ptja alltså det inte riktigt så det fungerar men ja, en reedventil med 3 läppar till Yamaha dt50mx är bättre än original reed med 2 läppar :P
Följer ditt projekt förresten! Ser riktigt lovande ut, sätt på ett Jamarcol rör också så klarar den nog av att köra i skogen alldeles utmärkt :P
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

Roligt att du följer projektet :D
Jag har Jamarcol dämpare men jag vet inte om kröken är Jamarcol...
Vad gör det egentligen om man har en Reed som har 3 istället för 2???
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Antalet läppar spelar ganska liten roll, det intressanta är hur stort hål man får när läpparna är fullt öppna. Original 3-läpps reedventil på DT50MX har öppningar som ungefär motsvarar ett runt hål med diameter 15,5mm, så har man större förgasare än så stryper reedventilen alltså.

Ingen aning om vad det är för 2-läppsreed du pratar om. Nån sån har inte varit original på DT50MX i alla fall.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
MotorAndMoore
Svårstartad skrothög
Inlägg: 331
Blev medlem: 18 januari 2016, 12:43
Ort: Falköping

Inlägg av MotorAndMoore »

Jag trodde original var två läppar bara för min kompis hade 12 mm originalförgasare och två läppars ventil. Men nu har han en 16 mm då ska han köra med 3 läppars istället för två...
"Underliggande rör lägre markfrigång pang sten röret skadat"
"Vespa är för kärringar som inte kan växla"
DBS Hercules, Puch Dakota, Motorhispania Furia,Yamaha Fs1, Puch Dakota, Yamaha Dt50mx, Apollo motorette

Titta gärna in projekt http://www.twostrokerider.se/forum/view ... hp?t=63341
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

Antalet läppar är som sagt irrelevant. Tvåläppsreeden akn mycket väl vara större än treläpps original, och därmed bättre vid trimning.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Skriv svar