Dt50mx Skogsprojekt/Avslutat
Postat: 28 april 2016, 20:51
Hej! Jag har en risig Yamaha Dt50mx som behöver lite uppfräschning. Moppen hade ingen gnista när jag fick den och även en sönderrostad tank och en koppling som var något j**** hemmabygge.
Ingen El funkade så moppen var i i dåligt skick!!!
Meningen med projektet är att få en stark och rolig moppe man kan åka omkring i skogen med... Sen så ska den användas i vinter får se om man gör några mer modifieringar för vintern.
Setup:
50cc
Luhao krök och Jamarcol dämpare
ÄKTA 16mm Mikuni förgasare
10 48 drevning så den ska gå fint i skogen
Avstämd Gazbottle
Styling:
Lackas svart
Skyddsgaller
Barpad Yamaha blå
Handskydd
Dekaler
Höja moppen
Sadelklädsel
Klart
Påbörjat
Inte påbörjat
Handskydd
Lackning av sving, ram etc
Fixa elen
Laga framgaffeln
Böja till fågel pinne så den sitter rakt
Fixa hastighetsmätaren
Byta växelaxel och även packboxar
Höja
Byta Sadelklädsel
Fixa tanken eller köpa ny
Laga rosthålet
FIXA EGEN HASPLÅT
Göra en egen skylt och sätta i bak med någon humoristisk text
Två borrhål för nipplarna som ska gå till dom två boost bottle
Slipade i insuget var lite beläggningar och metall spån i.
Så här blev nippeln farsan hjälpte mig så den fick vi i i det gamla olje nippeln och det blev riktigt bra.
Sen så blev jag tvungen att ta av cylindern och topplocket. För jag skulle dra topplocket lite hårdare det satt lite klent. Då släpper pinnbulten till vänster så då var det bara att ta av allting. Först tog jag och blåste rent sedan körde jag i en gängtapp och gängade up de gamla gängorna. Sen drog jag fast pinnbulten så hårt som gick så den ska nog inte lossna igen.
Jag har provkört moppen nu men det var inget bra resultat. Lamellerna är sopslut så de måste bytas. Jag kunde lägga i 1:an utan att ens koppla så de ska jag byta.Drog i väg en beställning för 1 timme sedan.
TO BE CONTINUD
Ritningen på den andra boostbottle som inte är klar än den blir svart.
volymen på Boostbottlen blir 50,2cc ink slangar.
Det grön locket är lite för stort så jag har ritat upp en ny cylinder och så fick jag även göra en adapter då nipplen på locket blev för stort. Jag hade tänkt ha 8mm slang men det blir 6mm istället. Så det blir alltså två små boostbottels så får vi se om det blir någon skillnad eller inte
Länk till accelerations test med DT:n
https://youtu.be/KFAzqq8d7cE
I morgon ska bromskölden målas. Jag har inte målat den än för att hastighetsmätare drivningen hade kärvat fast men nu efter upprepande upp smörjningar och tips från far så släppte skiten äntligen så nu funkar den kanon.
Provmonterade ditt tanken för att se hur det skulle se ut. Imorgon så ska jag slipa tanken oc förhoppningsvis kunna måla den om den inte behöver spacklas en gång till.
Styrstagskyddet såg riktigt bra ut enligt mig och passade bra till moppen.
Gafflarna med fräscha nya packboxar, olja och nya damasker/gummibälgar.
Plåten i bak blev bra. Jag vet inte än riktigt vad jag ska ha för text än!
Så här ser det ut när plåtarna är på plats. Jag vet i f*n vad det var som hände med färgen den blev alldeles matt. Men men det syns ju inte så mycket så det får duga.
Drevningen blir 13/48 vilket jag tror blir lite tungt så jag ska nog slänga på en lättare drevning det beror på om den orkar.
Jag ställde moppen upp och ner för att kunna få dit hasplåten lätt
TO BE CONTINUED
Så här ser hon ut i dagsläget men jag ska greja med den i helgen och hoppas då på att man kan få en del grejer gjorda.
Hasplåten blev bättre än vad jag trodde men den sitter bara fast provisoriskt och ska målas innan den sätts helt på plats. Sen har jag en tanke på om jag ska ha hasplåt under hela motor och så slutar den vid svingen. Jag lägger ut bild på hur jag tänkte det ska se ut senare.
Det var stora bucklor i tanken så då får man fråga far om lite spacklings hjälp
'
Det tar på spacklet. Jag skrev ut en test bit i skolan i 3D printern i ABS plast för att se om materialet tål bensin eller inte. Tål den bensinen så skriver jag ut Boost bottle i skolan.
TO BE CONTINUED
Polyester i tanken och så får man hoppas på att det håller!!!
Blev en del luftbubblor i lacken det var nog för jag målade när det var lite för kallt. Så den ska slippas om och sedan målas igen.
Smörjde upp styrlagren och satte dit styret,tändningslåset och hastighetsmätaren
Här är hasplåten som ska formas om lite och som sedan ska lackas
TO BE CONTINUED
Sista grejerna som inhandlas
4k video kommer släppas på moppen när den är klar dock inte när jag kör. När jag kör blir de 1080p som gäller då actionkameran inte klarar 4k
Lite små grejer som ska lackas sen är svänghjulskåpan och bakskärmen kvar som måste spacklas innan de ska målas.
Jag gängade om två bulthål där de gamla bultarna hade gått. Dem gick av när jag skulle lossa plattan. När jag till slut fick dit allt då hade jag fel bultarna så de ska införskaffas i dag
Ser läckert ut med svart färg...Hela projektet borde byta namn till DT black edition eller något liknande.
Gallret skyddar glaset det är viktig för i skogen där kommer de ju flyga grenar och sten sen ser det ju riktigt ballt ut också hehe
Lite små grejer är monterade på ramen... Ihop monteringen har startat så vi får se hur lång tid det tar till.
Ska jobba vidare så får vi se när hon bli klar...To Be Continued
Löd ihop med nya kablar. De gamla var så sköra att tog du lite för hårt i dom lossade gummit så de va dåligt.
Tömde ur den gamla oljan och bytte växelpet och även packboxen till växelaxeln. Sen så slängde jag på ett par brickor på kopplingen så att den förhoppningsvis ska hålla för lite mer power.
Dålig bild men jag har målat luftburken
Avgasröret blev ganska bra!!!
OBS!!! Jag är inte så bra på att måla med sprejburk..
Ramen blev riktigt fin
De här är grejerna som är kvar dom ska spacklas och sedan målas
Oljetanken ska inte målas den ska tvättas ordentligt innan den är klar...
Hela motorn målas i blanksvart färg. Resultatet blir är riktigt bra sen ska det även på ett lager till med färg.
Jag lossade alla bultar till motor med en skruvmejsel och en hammare. Bultarna satt riktigt hårt men det gick att få loss dom. När motorn är färdig lackad så ska dom nya bultarna på...
Det går segt fram nu jag har grejat med lite andra mopeder så projektet står stilla. Jag har fått hem nästan alla delar behöver bara packboxarna. Jag är fortfarande kvar på slipningen ska försöka hinna med lite i morgon!!!
Lite delar från Twostroke
Blir en större beställning från Trimbutiken och Rinab i veckan!!!
TS hade inte dom delarna jag behövde
Slipning som alltid är så roligt!!!
Tur man inte behöver slipa allt för hand!!!
UPDATE 1
Trådstart 28 april 2016
Ingen El funkade så moppen var i i dåligt skick!!!
Meningen med projektet är att få en stark och rolig moppe man kan åka omkring i skogen med... Sen så ska den användas i vinter får se om man gör några mer modifieringar för vintern.
Setup:
50cc
Luhao krök och Jamarcol dämpare
ÄKTA 16mm Mikuni förgasare
10 48 drevning så den ska gå fint i skogen
Avstämd Gazbottle
Styling:
Lackas svart
Skyddsgaller
Barpad Yamaha blå
Handskydd
Dekaler
Höja moppen
Sadelklädsel
Klart
Påbörjat
Inte påbörjat
Handskydd
Lackning av sving, ram etc
Fixa elen
Laga framgaffeln
Böja till fågel pinne så den sitter rakt
Fixa hastighetsmätaren
Byta växelaxel och även packboxar
Höja
Byta Sadelklädsel
Fixa tanken eller köpa ny
Laga rosthålet
FIXA EGEN HASPLÅT
Göra en egen skylt och sätta i bak med någon humoristisk text
Två borrhål för nipplarna som ska gå till dom två boost bottle
Slipade i insuget var lite beläggningar och metall spån i.
Så här blev nippeln farsan hjälpte mig så den fick vi i i det gamla olje nippeln och det blev riktigt bra.
Sen så blev jag tvungen att ta av cylindern och topplocket. För jag skulle dra topplocket lite hårdare det satt lite klent. Då släpper pinnbulten till vänster så då var det bara att ta av allting. Först tog jag och blåste rent sedan körde jag i en gängtapp och gängade up de gamla gängorna. Sen drog jag fast pinnbulten så hårt som gick så den ska nog inte lossna igen.
Jag har provkört moppen nu men det var inget bra resultat. Lamellerna är sopslut så de måste bytas. Jag kunde lägga i 1:an utan att ens koppla så de ska jag byta.Drog i väg en beställning för 1 timme sedan.
TO BE CONTINUD
Ritningen på den andra boostbottle som inte är klar än den blir svart.
volymen på Boostbottlen blir 50,2cc ink slangar.
Det grön locket är lite för stort så jag har ritat upp en ny cylinder och så fick jag även göra en adapter då nipplen på locket blev för stort. Jag hade tänkt ha 8mm slang men det blir 6mm istället. Så det blir alltså två små boostbottels så får vi se om det blir någon skillnad eller inte
Länk till accelerations test med DT:n
https://youtu.be/KFAzqq8d7cE
I morgon ska bromskölden målas. Jag har inte målat den än för att hastighetsmätare drivningen hade kärvat fast men nu efter upprepande upp smörjningar och tips från far så släppte skiten äntligen så nu funkar den kanon.
Provmonterade ditt tanken för att se hur det skulle se ut. Imorgon så ska jag slipa tanken oc förhoppningsvis kunna måla den om den inte behöver spacklas en gång till.
Styrstagskyddet såg riktigt bra ut enligt mig och passade bra till moppen.
Gafflarna med fräscha nya packboxar, olja och nya damasker/gummibälgar.
Plåten i bak blev bra. Jag vet inte än riktigt vad jag ska ha för text än!
Så här ser det ut när plåtarna är på plats. Jag vet i f*n vad det var som hände med färgen den blev alldeles matt. Men men det syns ju inte så mycket så det får duga.
Drevningen blir 13/48 vilket jag tror blir lite tungt så jag ska nog slänga på en lättare drevning det beror på om den orkar.
Jag ställde moppen upp och ner för att kunna få dit hasplåten lätt
TO BE CONTINUED
Så här ser hon ut i dagsläget men jag ska greja med den i helgen och hoppas då på att man kan få en del grejer gjorda.
Hasplåten blev bättre än vad jag trodde men den sitter bara fast provisoriskt och ska målas innan den sätts helt på plats. Sen har jag en tanke på om jag ska ha hasplåt under hela motor och så slutar den vid svingen. Jag lägger ut bild på hur jag tänkte det ska se ut senare.
Det var stora bucklor i tanken så då får man fråga far om lite spacklings hjälp
'
Det tar på spacklet. Jag skrev ut en test bit i skolan i 3D printern i ABS plast för att se om materialet tål bensin eller inte. Tål den bensinen så skriver jag ut Boost bottle i skolan.
TO BE CONTINUED
Polyester i tanken och så får man hoppas på att det håller!!!
Blev en del luftbubblor i lacken det var nog för jag målade när det var lite för kallt. Så den ska slippas om och sedan målas igen.
Smörjde upp styrlagren och satte dit styret,tändningslåset och hastighetsmätaren
Här är hasplåten som ska formas om lite och som sedan ska lackas
TO BE CONTINUED
Sista grejerna som inhandlas
4k video kommer släppas på moppen när den är klar dock inte när jag kör. När jag kör blir de 1080p som gäller då actionkameran inte klarar 4k
Lite små grejer som ska lackas sen är svänghjulskåpan och bakskärmen kvar som måste spacklas innan de ska målas.
Jag gängade om två bulthål där de gamla bultarna hade gått. Dem gick av när jag skulle lossa plattan. När jag till slut fick dit allt då hade jag fel bultarna så de ska införskaffas i dag
Ser läckert ut med svart färg...Hela projektet borde byta namn till DT black edition eller något liknande.
Gallret skyddar glaset det är viktig för i skogen där kommer de ju flyga grenar och sten sen ser det ju riktigt ballt ut också hehe
Lite små grejer är monterade på ramen... Ihop monteringen har startat så vi får se hur lång tid det tar till.
Ska jobba vidare så får vi se när hon bli klar...To Be Continued
Löd ihop med nya kablar. De gamla var så sköra att tog du lite för hårt i dom lossade gummit så de va dåligt.
Tömde ur den gamla oljan och bytte växelpet och även packboxen till växelaxeln. Sen så slängde jag på ett par brickor på kopplingen så att den förhoppningsvis ska hålla för lite mer power.
Dålig bild men jag har målat luftburken
Avgasröret blev ganska bra!!!
OBS!!! Jag är inte så bra på att måla med sprejburk..
Ramen blev riktigt fin
De här är grejerna som är kvar dom ska spacklas och sedan målas
Oljetanken ska inte målas den ska tvättas ordentligt innan den är klar...
Hela motorn målas i blanksvart färg. Resultatet blir är riktigt bra sen ska det även på ett lager till med färg.
Jag lossade alla bultar till motor med en skruvmejsel och en hammare. Bultarna satt riktigt hårt men det gick att få loss dom. När motorn är färdig lackad så ska dom nya bultarna på...
Det går segt fram nu jag har grejat med lite andra mopeder så projektet står stilla. Jag har fått hem nästan alla delar behöver bara packboxarna. Jag är fortfarande kvar på slipningen ska försöka hinna med lite i morgon!!!
Lite delar från Twostroke
Blir en större beställning från Trimbutiken och Rinab i veckan!!!
TS hade inte dom delarna jag behövde
Slipning som alltid är så roligt!!!
Tur man inte behöver slipa allt för hand!!!
UPDATE 1
Trådstart 28 april 2016