Placering PÅ moppen

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

Toothless Rider
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 13 april 2016, 17:38
Kontakt:

Placering PÅ moppen

Inlägg av Toothless Rider »

Tja! Kört så otrimmat de går, 53km/h. & pga av detta så har jag en tendens till att lägga mig ner i kurvorna, alltså luta mig så mycket det går å vågar. Detta då varenda liten jävel på min skola kör trimmat därmed mina kompisar och jag vill ju inte komma 69 min efter de har kommit till t.ex. pizzerian. Min fråga är nu då, hur ska jag placera mig på moppen? Har en relativt ny cross moped, Aprilia Sx50 2010 med SM däck på om någon undrade. I alla fall, på sports så ska man luta sig som så att om det kommer en 90 graders kurva till t.ex. höger så ska bara min vänstra rump-skinka vara på sadeln och andra hänga utanför till höger, samt att min högra armbåge och högra knä ska hänga åt höger också. Detta är inget komplicerat, låter som om det är det men är det inte i praktiken. Så ska jag luta mig så eller hur ska jag ta mig åt? Vill gärna ha lite ''proffs'' råd då jag inte vill förstöra asfalten!
En stark motor behöver inte vara en motor som ryter BRAAAAP!
Utan det kan också vara en fyrtaktig motor som ''ryter'' Flof…. Flof…. Flof….

Aprilia SX 50 -10 (Såld)
Wr125X -15 Vit
Yamaha TZR 125 Blå -91
Karlan_
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 10 december 2014, 13:34
Ort: Kalmar

Inlägg av Karlan_ »

Du kan börja med att sluta leka..

Det spelar ingen roll hur du lutar dig. Bara sväng var glad.
Vad menar du med att förstöra asfalten? Att du ska ramla då eller? Har inte du 125a står ju det under din profil iallafall?

Du kan studera denna video: https://www.youtube.com/watch?v=pBmG5xQq7Ic
Du ser hur han svänger. Jag förmodar att du vet var motstyrning är? Och du kommer inte tjäna många tiondelar på att lägga ner moppen i kurvan.

Troll?
Toothless Rider
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 13 april 2016, 17:38
Kontakt:

Inlägg av Toothless Rider »

Karlan_ skrev:Du kan börja med att sluta leka..

Det spelar ingen roll hur du lutar dig. Bara sväng var glad.
Vad menar du med att förstöra asfalten? Att du ska ramla då eller? Har inte du 125a står ju det under din profil iallafall?

Du kan studera denna video: https://www.youtube.com/watch?v=pBmG5xQq7Ic
Du ser hur han svänger. Jag förmodar att du vet var motstyrning är? Och du kommer inte tjäna många tiondelar på att lägga ner moppen i kurvan.

Troll?
Absolut inte Troll, det jag menade var att jag skulle förstöra moppen när jag sa skada asfalten och ja, jag har en 125. Men inte förrens kortet är taget lite efter den 2:maj, skiter fullständigt i tiondelar, det jag menade lite var att jag tycker det är kul som fan att luta sig som i kurvorna men jag vill göra det säkert och inte ''skada asfalten''. Men hur placerar jag mig på hojen då för att få max grepp för däcken?
En stark motor behöver inte vara en motor som ryter BRAAAAP!
Utan det kan också vara en fyrtaktig motor som ''ryter'' Flof…. Flof…. Flof….

Aprilia SX 50 -10 (Såld)
Wr125X -15 Vit
Yamaha TZR 125 Blå -91
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Mopeden vill vara ganska så upprätt för att få bästa grepp. Du får luta dig själv mer än vad moppen gör. Du vågar också komma in snabbare i svängar om moppen är upprätt och kan bromsa utan att tappa grepp. Något man konstant ser på supermoto är att de lutar ut benen för att få motvikt (gör bara detta om du vet att du inte kommer att behöva bromsa)
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Skriv svar