Airsal 70cc sport/racing

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Gutå
Elmoped
Inlägg: 96
Blev medlem: 5 juli 2015, 00:27
Ort: Älvdalen

Airsal 70cc sport/racing

Inlägg av Gutå »

Sliter racingen mer på veven än sporten? Sporten ska ju inte alls slita mer på veven än vad ett effektrör gör men frågan är då om racingen sliter mer än ett effektrör.
Annars har jag förstått att Airsal 70cc är en väldigt prisvärd cylinder som levererar bra drag utan slitage på varken vev eller lager. :D
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Re: Airsal 70cc sport/racing

Inlägg av Raggarn1337 »

Gutå skrev:bra drag utan slitage på varken vev eller lager.
Bägge sliter ju självklart men sporten sliter mindre än racing cylindern. Satsa på sporten om du bara tänkt köra runt utan att behöva mecka hela tiden...[/b][/u]
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Re: Airsal 70cc sport/racing

Inlägg av Raggarn1337 »

Gutå skrev:bra drag utan slitage på varken vev eller lager.
Bägge sliter ju självklart men sporten sliter mindre än racing cylindern. Satsa på sporten om du bara tänkt köra runt utan att behöva mecka hela tiden...
Gutå
Elmoped
Inlägg: 96
Blev medlem: 5 juli 2015, 00:27
Ort: Älvdalen

Inlägg av Gutå »

Sporten sliter inte alls mer på veven för att den ligger på samma varvtal som ett effektrör. Frågan är om racingen varvar mer?
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Beror väl på röret...
SteekarNE
Elmoped
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 oktober 2015, 11:04

Inlägg av SteekarNE »

Gutå skrev:Sporten sliter inte alls mer på veven för att den ligger på samma varvtal som ett effektrör. Frågan är om racingen varvar mer?
Ja självklart att racing cylindrar varvar mer, de har bara 1 kolvring vs 2 på sporten. Färre kolvringar innebär mindre motstånd och därmed ökad effekt. En sportcylinder varvar lika mycket som original och därför skadar den inte veven något mer. DOCK är jag inte helt säker på om just airsal racing 70cc har en eller två kolvringar...
Yes I come from swidistan, I know no walla walla.
Liiind
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 mars 2016, 19:19

Inlägg av Liiind »

vet inte om denna fråga är precis relevant för exaktdenna topic men men, rekommenderar någon airsals 70cc sport framför polinis?:P Jag väger mellan dem..
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

SteekarNE skrev:
Gutå skrev:Sporten sliter inte alls mer på veven för att den ligger på samma varvtal som ett effektrör. Frågan är om racingen varvar mer?
Ja självklart att racing cylindrar varvar mer, de har bara 1 kolvring vs 2 på sporten. Färre kolvringar innebär mindre motstånd och därmed ökad effekt. En sportcylinder varvar lika mycket som original och därför skadar den inte veven något mer. DOCK är jag inte helt säker på om just airsal racing 70cc har en eller två kolvringar...
Njaaaa..... inte sant. Två kolvringar ger högre kompresion men generar mer värme. Så bättre vrid i den (bättre på låga varv) Menblir varm fortare så därför är de bättre med 1 kolvring på höga varv.
Sen har racing 2 ringar, vet ej varför men kör med den och är skönt som fan å kö 70cc racing! Kompisarna får *fult ord*, börnar hur lätt som helst, upp på bakhjulet lätt som helst och ba gasar om mina kompisar!
Men kolla...ja la en post!
Gutå
Elmoped
Inlägg: 96
Blev medlem: 5 juli 2015, 00:27
Ort: Älvdalen

Inlägg av Gutå »

Vill bara ha de bekräftat att sporten inte alls sliter mer på veven än vad ett effektrör gör, vill vara säker. :P
SteekarNE
Elmoped
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 oktober 2015, 11:04

Inlägg av SteekarNE »

Nej det sliter inte mycket mer på veven eftersom att det varvar ganska lika som original :)
Yes I come from swidistan, I know no walla walla.
SteekarNE
Elmoped
Inlägg: 40
Blev medlem: 18 oktober 2015, 11:04

Inlägg av SteekarNE »

Rotmosmannen skrev:
SteekarNE skrev:
Gutå skrev:Sporten sliter inte alls mer på veven för att den ligger på samma varvtal som ett effektrör. Frågan är om racingen varvar mer?
Ja självklart att racing cylindrar varvar mer, de har bara 1 kolvring vs 2 på sporten. Färre kolvringar innebär mindre motstånd och därmed ökad effekt. En sportcylinder varvar lika mycket som original och därför skadar den inte veven något mer. DOCK är jag inte helt säker på om just airsal racing 70cc har en eller två kolvringar...
Njaaaa..... inte sant. Två kolvringar ger högre kompresion men generar mer värme. Så bättre vrid i den (bättre på låga varv) Menblir varm fortare så därför är de bättre med 1 kolvring på höga varv.
Sen har racing 2 ringar, vet ej varför men kör med den och är skönt som fan å kö 70cc racing! Kompisarna får *fult ord*, börnar hur lätt som helst, upp på bakhjulet lätt som helst och ba gasar om mina kompisar!

Förlåt mig, kollat upp nu, du har helt rätt min vän xD
Yes I come from swidistan, I know no walla walla.
Skriv svar