Tystaste ljuddämparen?

Här pratar vi om allt angående motor/trimning för Cross/SM/RR/Veteran

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

YammaNörd
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 13 december 2015, 21:51

Tystaste ljuddämparen?

Inlägg av YammaNörd »

Någon som kan tipsa om en slutdämpare som är TYST?
Kör runt med MK Thrower just nu och den lever ju om som ...

Vill ha tag på en dämpare som viskar som en kyrkmus :lol:

Spelar mindre roll vad den hör till, bara den går att modda så den passar på DT50R
MK Thrower... Vilket jävla skitavgassystem det är..
Alla säger att det är lågvarvigt ?? Händer ju för f.. ingenting under 9000rpm..
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Rätta mig om jag har fel men... En tvåtaktare behöver ett visst motstånd i avgasröret (i ljuddämparen) och olika rör reagerar olika på olika ljuddämpare så kör du med mk thrower och sätter på en annan ljuddämpare än den som ska vara på så förlorar du effekt. Kan visserligen ha fel men jag har för mig att jag har läst något om det. :P
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Rätta mig om jag har fel men... En tvåtaktare behöver ett visst motstånd i avgasröret (i ljuddämparen) och olika rör reagerar olika på olika ljuddämpare så kör du med mk thrower och sätter på en annan ljuddämpare än den som ska vara på så förlorar du effekt. Kan visserligen ha fel men jag har för mig att jag har läst något om det. :P
Användarens profilbild
krazytoneride
Elmoped
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 januari 2016, 10:31
Ort: övik

Inlägg av krazytoneride »

Är också osäker på detta, men när jag körde utan ljuddämpare blev det ingen märkbar effektskillnad
Användarens profilbild
krazytoneride
Elmoped
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 januari 2016, 10:31
Ort: övik

Inlägg av krazytoneride »

Är också osäker på detta, men när jag körde utan ljuddämpare blev det ingen märkbar effektskillnad
YammaNörd
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 13 december 2015, 21:51

Inlägg av YammaNörd »

Raggarn1337 skrev:Rätta mig om jag har fel men... En tvåtaktare behöver ett visst motstånd i avgasröret (i ljuddämparen) och olika rör reagerar olika på olika ljuddämpare så kör du med mk thrower och sätter på en annan ljuddämpare än den som ska vara på så förlorar du effekt. Kan visserligen ha fel men jag har för mig att jag har läst något om det. :P
Visst har ljuddämparen en viss inverkan, men en det är expansionskammaren och stingerpipan som gör det mesta jobbet.
Ljuddämparens inverkan på en någorlunda original moped är inte stor.
På en racemotor däremot så får man vara mer noga när man jagar hästkrafter på hööööga varvtal.
De flesta slutdämpare låter bara "fränt" och är tämligen ineffektiva när det gäller ljudvolym och effekt på motorn.

Jag vill veta vilken slutdämpare som gör sitt jobb - att vara tyst.
MK Thrower... Vilket jävla skitavgassystem det är..
Alla säger att det är lågvarvigt ?? Händer ju för f.. ingenting under 9000rpm..
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!
YammaNörd
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 13 december 2015, 21:51

Inlägg av YammaNörd »

Ingen som har något tips på en tyst slutdämpare?
MK Thrower... Vilket jävla skitavgassystem det är..
Alla säger att det är lågvarvigt ?? Händer ju för f.. ingenting under 9000rpm..
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!
Användarens profilbild
Rexxy
King of the street
Inlägg: 2540
Blev medlem: 15 juni 2007, 21:24
Ort: Västerås

Inlägg av Rexxy »

Grejen är att mycket ljud kommer ifrån kröken och förgasaren också.
Tunn plåt som trimrör oftast byggs på låter mycket, originalrör har tjockare och låter därmed mindre.
Användarens profilbild
G-son
King of the street
Inlägg: 4115
Blev medlem: 6 februari 2008, 23:31
Ort: Vimmerby

Inlägg av G-son »

När det gäller mopeder brukar originalljuddämpare vara bland de bästa. Kanske inte så lämpliga om man har trimmat mycket, men på en effektrörsmoppe så.
The only reason I opened my mouth is because I know what I'm talking about.
Användarens profilbild
krazytoneride
Elmoped
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 januari 2016, 10:31
Ort: övik

Inlägg av krazytoneride »

Rieju mrts original ljuddämpning är sämst, har en kompis som också har en mrt. Polisen tog hans moped för att den "lät för mycket" och dom trodde den var trimmad...

Den var helt original.
Toothless Rider
Elmoped
Inlägg: 20
Blev medlem: 13 april 2016, 17:38
Kontakt:

Inlägg av Toothless Rider »

Har en Aprilia SX50 2010 med original ljuddämparen, den är tyst som en mus, rättare sagt som så att den låter för lite. Den låter inget alls, bokstavligen! Sen så har du problemet, och det är att den kostar skjortan... 1400kr....
http://www.kgi.se/product-12760-4245.php
En stark motor behöver inte vara en motor som ryter BRAAAAP!
Utan det kan också vara en fyrtaktig motor som ''ryter'' Flof…. Flof…. Flof….

Aprilia SX 50 -10 (Såld)
Wr125X -15 Vit
Yamaha TZR 125 Blå -91
YammaNörd
Elmoped
Inlägg: 79
Blev medlem: 13 december 2015, 21:51

Inlägg av YammaNörd »

..Om någon är intresserad...

Lösningen på det hela blev byta ut mellanröret mot en (för att passa) moddad Jamarcol-dämpare :lol:
Så nu sitter det alltså; pipan - "moddad Jamarcoldämpare/mellanrör" - och slutdämparen.

Resultat? Låter nästan ingenting! Bättre bottendrag, bättre acceleration och tappade typ 2 km/h i toppfart..

Misstänker att toppfarten kommer tillbaka om jag bestyckar ner den ett steg då den rimligtvis går fetare med mer motstånd i systemet..
MK Thrower... Vilket jävla skitavgassystem det är..
Alla säger att det är lågvarvigt ?? Händer ju för f.. ingenting under 9000rpm..
Ska såga det i småbitar och göra fiskedrag av skiten så den gör någon nytta på jorden!
Skriv svar