Trimma Rieju till ~55 utan att bli tagen för trim?

Här pratar vi om våra lagar och regler samt ställer frågor till TSR's egna trafikpolis Järnet

Moderatorer: Speedway, TheAndersson, CaToXXo, Järnet60

jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Trimma Rieju till ~55 utan att bli tagen för trim?

Inlägg av jonte101001 »

Godmorgon!

Jag äger en Rieju Mrt 50 2016 SM som atm gar gått 7 mil och puttrar på bra, men det hade inte varit fel med lite större effect/ maxfart. Toppar strax över 45 i nedförsbacke.

Vet att en tjejkompis har en Speedfight 4, som toppar 55 orginal, till och med runt 50 i uppför (Sade hon).

En annan kille i skolan sa att tänkte borra med ett 13mm borr i pluggen, så den toppar runt 55, istället för ~45.

Det jag undrar är, kan jag trimma den till ~55 och blir jag stannad bara säga att det är vad den toppar orginal och har alltid gjort?
Pimplarn
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 15 december 2015, 21:25

Inlägg av Pimplarn »

Du kanske borde köra in den? Den har ju bara gått 7 mil liksom.
Tar väl runt 70-90 mil att köra in ( rätta om jag har fel)
Sen är de efter 30 mil så kan du köra full gas.
Kan ha fel.
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

Bara det att de är extremt tråkigt att köra in den :(

Jag maxar henne ibland men annars brukar jag tänka på att inte varva för mycket
Pimplarn
Elmoped
Inlägg: 23
Blev medlem: 15 december 2015, 21:25

Inlägg av Pimplarn »

Tror inte de är allt för farligt, den håller ju dock längre om man kör in den "seriöst" om du fattar
oliverdyrvold
Elmoped
Inlägg: 10
Blev medlem: 5 mars 2016, 02:00

Inlägg av oliverdyrvold »

säg 100-200mil så är du rätt säke rpå att dy har kört in den. Tråkigt att köra in moppen? Ja det är tråkigt att åka i 30 med en sliten cylindern och inte en helt ok växellåda. Men vad vet jag. Antar att du precis skaffa kortet också, hade inte velat ha en nybörjare åka i 55-60 på mindre vägar. Allt jag säger är att kör in den ordentligt och trimma sedan när du lägger dig mer i kurvorna och växlar bra! :D
Användarens profilbild
srkjell
Elmoped
Inlägg: 33
Blev medlem: 13 april 2016, 20:36

Inlägg av srkjell »

jag rekommenderar också att du kör in den ordentligt, det tjänar du på i längden. är väl bara att experimentera lite med trimmet. Man kan kombinera att dreva upp den något och att byta cdi-box till en lite mer högfrekvent. Då ökar din toppfart samtidigt som din motor kan varva högre och därmed kompensera för det sämre accet man får när man drevar upp. Fördelen med att göra såhär är att moppen kan köras helt diskret, alltså låta precis som vanligt och inte uppmärksammas av farbror blåljus.
Användarens profilbild
krazytoneride
Elmoped
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 januari 2016, 10:31
Ort: övik

Inlägg av krazytoneride »

srkjell skrev:jag rekommenderar också att du kör in den ordentligt, det tjänar du på i längden. är väl bara att experimentera lite med trimmet. Man kan kombinera att dreva upp den något och att byta cdi-box till en lite mer högfrekvent. Då ökar din toppfart samtidigt som din motor kan varva högre och därmed kompensera för det sämre accet man får när man drevar upp. Fördelen med att göra såhär är att moppen kan köras helt diskret, alltså låta precis som vanligt och inte uppmärksammas av farbror blåljus.
Haha, tyvärr så går det inte att byta CDI på Rieju MRT, dom har ECU. Så det är byta tändsystem som gäller :)
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

krazytoneride skrev:
srkjell skrev:jag rekommenderar också att du kör in den ordentligt, det tjänar du på i längden. är väl bara att experimentera lite med trimmet. Man kan kombinera att dreva upp den något och att byta cdi-box till en lite mer högfrekvent. Då ökar din toppfart samtidigt som din motor kan varva högre och därmed kompensera för det sämre accet man får när man drevar upp. Fördelen med att göra såhär är att moppen kan köras helt diskret, alltså låta precis som vanligt och inte uppmärksammas av farbror blåljus.
Haha, tyvärr så går det inte att byta CDI på Rieju MRT, dom har ECU. Så det är byta tändsystem som gäller :)
Dock nej, Rieju mrt har vanlig cdi...
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Den kommer nog göra mer än 45 när den är inkörd och när mopeden är ny ska du köra in den i 100 mil och min Rieju mrt 50 sm 2016 gör nästan 52 km/tim på rak väg uppmätt med en app på mobilen och mobilen har gps också mätaren visar faktiskt nästan 2 km/tim för lite på den mopeden. Sen skadar det inte att justera in förgasaren luftskruven och tomgången för att mopeden ska gå så bra som möjligt.
Skriv svar