Enkel fråga

Allt övrigt snack om mopeder som inte faller in de övre kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

urbandestination
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 oktober 2015, 14:43

Enkel fråga

Inlägg av urbandestination »

Jo äre så att man måste ställa om förtändningen när man trimmar? 70cc 17,5 förgasare, effektktrör, ostrypt cdi. Om så är fallet kan man göra det genom att vrida på statorplattan? Och juste, kan otäta reeds få moppen att blöddra/ tappa effekt?

Tack för snabbt svar
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Ja, att ställa in förgasaren är bra ifall du vill få moppen att gå så bra som möjligt! Det med statorplattan vet jag inget om. :P Moppen kommer varva dåligt och bli svårstartad om reed-ventilerna är dåliga.
Cpi sm 06- SÅLD
urbandestination
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 oktober 2015, 14:43

Inlägg av urbandestination »

Antar att du menade tändningen haha :) men hur brukar folk ställa in den då? har inte sett nåt alls om de förutom dyra tändsystem för tusentals spänn...
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

vet inte riktigt hur man ställer in tändplattan om det är den du menar men vet inte heller ifall du måste göra det, vänta lite så länkar jag hur man ställer in den
Senast redigerad av PåDal den 6 april 2016, 19:21, redigerad totalt 1 gånger.
Cpi sm 06- SÅLD
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

oj märkte nu att jag läste fel på när du skrev förfändningen haha :P
Cpi sm 06- SÅLD
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

Men är är iaf en länk till hur man ställer in tändningen, men vettefan ifall det är något som du behöver göra
http://www.twostroke.se/product.asp?product=30965 :)
Cpi sm 06- SÅLD
urbandestination
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 oktober 2015, 14:43

Inlägg av urbandestination »

Hmm betvivlar att alla moppepojkar som trimmar gör allt dedär så ska nog inte behövas haha ;) men problemet är att trots de trimmet jag skrev högre upp gör den bara 70 i medvind. Bluddrar å ryker lite trots att jag bytt ner munstycke tills den inte orkar gasa har jag bludder och en slö hoj, vetefan va felet e. å juste sportluftfilter oxå så luft får den
PåDal
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 396
Blev medlem: 30 december 2015, 17:17
Ort: Dalsland

Inlägg av PåDal »

vad har du för huvud munstycke nu?
Cpi sm 06- SÅLD
urbandestination
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 oktober 2015, 14:43

Inlägg av urbandestination »

har i 108 nu, har även testat alla jag fick i satsen mellan 100-110
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Kan du ha nytta av att justera förtändningen? Ja, det kan du. Hur mycket det handlar om vet jag inte. Dels för att jag inte vet t.ex. vilka delar du har på moppen, två olika 70cc kan skilja sig markant. Dels också för att jag inte är allt för erfaren när det kommer till detta.

Är det jätteviktigt att du gör det? Nej, det vill jag inte påstå. Hade du haft värre grejer såsom t.ex. 95cc R/T så hade jag sagt ja. Med en lågvarvig 70cc så klarar du dig ändå.

Dåliga reeds dödar vilken moppe som helst. Ta en titt på förgasarinställningar och insug.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
urbandestination
Elmoped
Inlägg: 30
Blev medlem: 26 oktober 2015, 14:43

Inlägg av urbandestination »

Ska ta å kolla på trottelnålen för den har jag inte rört. Är en naraku cylinder, har för mig att den inte ska va så högvarvig men ska nog föröska justera lite tändning ändå, hjälper de inte blir de ett nytt insug.

Tack för svaren iaf, förhoppningsvis får jag bättre fart i maskinen :)
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

På en sådan cylinder ska du inte behöva röra tändningen alls på, bortsett från ett annat tändstift om det är något som rekommenderas på sidan du köpte ifrån alternativt om det följer med ett... En annan grej när du köper en värsting cylinder och behöver ett bättre tändsystem, då ändrar man förtändningen osv.
Skriv svar