Bromsvätska aerox

Allt som rör Scootrar och inte passar in i de ovan nämnda kategorierna. Tips, lack mm

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Liiind
Elmoped
Inlägg: 77
Blev medlem: 8 mars 2016, 19:19

Bromsvätska aerox

Inlägg av Liiind »

Ska nu fylla på min bromsvätska i mina behållare på min aerox. Det är ju som inte en skål som man fyller på utan ett Z typ..svårt att förklara men ni som har aerox förstår nog ;) Jag kan inte se på mätarna som sitter på sidan av behållarna hur mycket som finns kvar..hur mycket ska jag fylla på? Ska jag bara hälla upp så att det inte går i nå mer eller är det något bestämt mått som typ hälften av behållaren?
Svefra44121
Elmoped
Inlägg: 17
Blev medlem: 21 maj 2015, 16:36

Inlägg av Svefra44121 »

Bara att fylla så mycket som får plats utan att det svämmar över :D
Svensk pojk som trodde franska mopeder var bra
Användarens profilbild
MacGyver84
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 547
Blev medlem: 12 oktober 2014, 18:15
Ort: Sandviken

Inlägg av MacGyver84 »

Man ska inte behöva fylla på bromsvätska om systemet är tätt däremot om bromsbeläggen slits ner så minskar nivån i behållaren, om allt är riktigt och inga belägg är slitna så mycket så fyll tills du har täckt det runda fönstret på sidan så gjorde jag. Du måste ta bort det där gummit som ligger för innan du fyller på.
500cc
Elmoped
Inlägg: 14
Blev medlem: 19 september 2015, 09:41
Ort: Nästan på bonnlande

Inlägg av 500cc »

Svefra44121 skrev:Bara att fylla så mycket som får plats utan att det svämmar över :D
"Fylla fullt" när det gäller bromsvätska är ALDRIG rätt.
Som andra sagt, vätska "försvinner" när beläggen slitsdå åker kolv/arna utåt och den volmen måste ersättas, dvs vätskenivån sjunker, tillfälligt, tills...

..tills du sedan ska byta belägg trycker man tillbaka bromskolven(arna) varpå nivån återgår till sitt normala tillstånd dvs ca 2/3 till 3/4 av höjden i behållaren.

Onödigt att spilla bromsvätska, den är aggressvt frätande på lacken..
Skriv svar