lätt mc hjälp/tips

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

MarcusLevin
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 september 2015, 14:29

lätt mc hjälp/tips

Inlägg av MarcusLevin »

Tja

Dags att köpa lätt mc nu och har kollat runt lite på blocket men hittar inget av intresse, undrar ifall någon här på forumet sitter på en ktm, gasgas, husqvarna eller liknande som de vill sälja?
Allmänna tips och trim tips är hjärtligt välkommet!! :D
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Att göra ett trimm på en lätt mc som ingen hör är enkelt. Men det händer att polisen har med sig stationer och mäter kraften, dem är då ganska stränga angående kraftgränsen. När du besiktigar måste du också göra den laglig. Vissa lätt mc har strypningar som man enkelt kan sätta på och av. T.ex EXC tror jag har ganska stora strypningar.
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Flyingpigs-Axel Johnsson
Elmoped
Inlägg: 5
Blev medlem: 19 mars 2016, 21:34

Inlägg av Flyingpigs-Axel Johnsson »

Husqvarna är inte nån vidare kvalité så jag skulle rekommendera Yamaha wr125 men om du inte är fattig så är det Ktm alla dagar i veckan.
MarcusLevin
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 september 2015, 14:29

Inlägg av MarcusLevin »

NizzePisse skrev:Att göra ett trimm på en lätt mc som ingen hör är enkelt. Men det händer att polisen har med sig stationer och mäter kraften, dem är då ganska stränga angående kraftgränsen. När du besiktigar måste du också göra den laglig. Vissa lätt mc har strypningar som man enkelt kan sätta på och av. T.ex EXC tror jag har ganska stora strypningar.
Okej tack!
dock så är exc för dyra med servicen för mig :(
MarcusLevin
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 september 2015, 14:29

Inlägg av MarcusLevin »

Flyingpigs-Axel Johnsson skrev:Husqvarna är inte nån vidare kvalité så jag skulle rekommendera Yamaha wr125 men om du inte är fattig så är det Ktm alla dagar i veckan.
Vad baserar du den infon på? har nästan bara hört positivit om husqvarna, wr125 e ju fyrtakt och det vill jag helst inte ha.
Fattig o fattig, att köpa en beggad ktm e inga problem men de kräver ju en otrolig massa service :roll:
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Hallå där! Jag själv kör ktm så jag kan de någorlunda bra skulle jag vilja säga. Som sagt, en EXC 125 fungerar finfint och alltför mycket service är det inte då den är strypt till 15 kw tror jag? Självklart får du väl göra rent luftfilter med jämna mellanrum, byta växellådsolja. Men kolv/kolvringar behöver du inte oroa dig för uppåt 80 timmar skulle jag nog säga. Kör själv cross och den går ju lagom hårt så då byter man (iallafall jag) ut kolvringar var 20:de timme och kolv var 50:e timme. Växellådsolja var femte timme och gör rent luftfilter efter varje körning. Notera att crossen går då nästan hela tiden på höga varv så servicen är inte alls stor, jämfört med om du nu skulle köra en avstrypt EXC. Så jag rekommenderar starkt en EXC från minst 08 och uppåt! :)
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Har själv kollat runt lite, det här är vad jag själv är intresserad av.

Ktm Exc efter -06 som är lv-reggad med sm fälgar kostar ifrån 30000 och uppåt på blocket, men behöver ju som sagt mer service än andra.

Ktm Duke 125 efter -11 kostar ifrån 25000 och uppåt. Det är enligt många den piggaste fyrtaktaren man kan köpa. Väldigt lite service behövs, har ett väldigt bra ABS system. Är samma ram som deras 390 kubikare, så med andra ord rejält byggd.

Yamaha wr125x efter -07 kostar drygt 20000. Hyfsat lite underhåll. Enligt mig den bästa 4-takt supermotarden.
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Gutå
Elmoped
Inlägg: 96
Blev medlem: 5 juli 2015, 00:27
Ort: Älvdalen

Inlägg av Gutå »

En ktm exc som är strypt på 15kw?? Vad jag har hört så finns det en strypning som gör den väldigt slö närmare 6-10 hk. Sen är inte 15kw lagligt i vilket fall som helst. Avstrypt leverar den 35-40hk.
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

Nizzepisse: Jag har provkört en duke 125! Väger nästan lika mycket som en moped så den lilla effekten som finns i den duger gott och väl! Föredrar dock 2 taktare så jag rekommenderar fortfarande en EXC 125 men duke:n är riktigt fin den med :P
Gutå: Det där om 15 kw var väl något fel, har själv inte A1 körkort så jag var inte riktigt säker på det där om hur många kw / hk de får ha som max. Men 6-10 hästar kan du fetglömma, så himla mycket stryper man inte en ktm motor ;) Ungefär 15hk (14.96) får man ha som max på A1 körkort så runt där stryps motorn ner till skulle jag tro.
Gutå
Elmoped
Inlägg: 96
Blev medlem: 5 juli 2015, 00:27
Ort: Älvdalen

Inlägg av Gutå »

Kanske är fel men de blir väldigt billig försäkring på strypta exc pågrund av den låga effekten har jag hört iaf. Ingen kör ju strypt exc. :P Ska man köra med lagliga 15hk så kan man lika gärna köra en 4t som inte behöver servas så mycket.
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

Lagliga effekten för en Lätt mc är 11kw (cirka 14 hästar). eller 0.1 kw / kg. Alltså kan en lätt mc på 11kw inte lagligt väga mindre än 110 kg. En lätt mc på 100 kg får max ha 10kw.

Max 15kw är om den är trehjulig.
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Karlan_
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 10 december 2014, 13:34
Ort: Kalmar

Inlägg av Karlan_ »

En lätt mc får ha max 11kw ca 15hk. Min plan för början var att skaffa någon slags 2t enduro/motard hoj. Men efter att ha provkört några och visst det är skitkul med all effekt den lättar på framhjulet på 1an och 2an. Men det är typ det enda som är bra med dom. Dom är obekväma och vibrerar mycket. Drar otroligt mycket soppa och kräver en hel del service. Det är egentligen tävlings maskiner.
Men iallafall så sket jag i den planen och köpte en duke 125a istället. Skit bra hoj. Ganska stor och bekväm. Den är tillräckligt snabb drar knappt ngn soppa (min drar ca 0.20-0.35 l/10km beroende hur man kör och om den är kall) Den kräver knappt någon service och den är billig i försäkring. Sen att alla andra motorcyklister tror att det är en 600 är inte ett minus.

Sen så är dom flesta enduro/motard hojarna registrerade på ca 5-6 hk så dom kostar nästan inget i försäkring men om det händer något så kan du inte räkna med att du får pengar av försäkrings bolagen och du lär bli av med körkortet. Sen så har poliserna rätt så bra koll på 125or. Det är lätt att känna skillnaden på några en ostrypt motorcykel.

Om jag va du så skulle jag välja en 4t av något slag typ yamaha wr125 eller duke 125 beroende på vad du vill ha. så kan du köra snabbare hoj sen när det är dags att ta a2 kortet. Det är inte värt det.
MarcusLevin
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 september 2015, 14:29

Inlägg av MarcusLevin »

Har efter mycket diskuterande med farsan blivit tvingad att välja fyrtakt, så är på jakt efter en fyrtaktad lätt mc nu helst cross eller supermotard men duke fungerar också. Bor i Stockholm och har en budget på 27k men hittar absolut ingenting på blocket, om någon har en mc som de inte kör på eller känner någon som vill sälja får de gärna kontakta mig :D
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

4-takts 125:or brukar vara ordentligt slöa men jag har provkört ett par 125 dukes. De är bra jävla rappa för att 4takts 125:a. Men det är nog för att de är så himla små. En sån tycker jag att du ska köpa! Släng upp en annons på blocket om att du söker efter en sådan :D
Raggarn1337
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 784
Blev medlem: 11 april 2015, 09:50

Inlägg av Raggarn1337 »

http://www.blocket.se/halland/KTM_125_D ... ?ca=10&w=3
Här hittade jag en, visserligen i Halland men hade du 27k så kanske du kan pröjsa runt 2k för att åka dit och hämta den? Kostar nog säkert lite mer än så men annars får du nog köpa en för närmre 35k om det ska vara närmre Stockholm! :P
MarcusLevin
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 september 2015, 14:29

Inlägg av MarcusLevin »

Raggarn1337 skrev:http://www.blocket.se/halland/KTM_125_D ... ?ca=10&w=3
Här hittade jag en, visserligen i Halland men hade du 27k så kanske du kan pröjsa runt 2k för att åka dit och hämta den? Kostar nog säkert lite mer än så men annars får du nog köpa en för närmre 35k om det ska vara närmre Stockholm! :P
Tack!! men hittade en wr125 som jag ska åka och kolla på imorn, förhoppningsvis köper vi den :D
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

MarcusLevin skrev:
Raggarn1337 skrev:http://www.blocket.se/halland/KTM_125_D ... ?ca=10&w=3
Här hittade jag en, visserligen i Halland men hade du 27k så kanske du kan pröjsa runt 2k för att åka dit och hämta den? Kostar nog säkert lite mer än så men annars får du nog köpa en för närmre 35k om det ska vara närmre Stockholm! :P
Tack!! men hittade en wr125 som jag ska åka och kolla på imorn, förhoppningsvis köper vi den :D
När du har kollat på den skulle det verkligen uppskattas om du delade med dig av vad du tyckte om den :D
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Användarens profilbild
Revilz
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 483
Blev medlem: 1 juni 2014, 20:28
Ort: Sundsvall

Inlägg av Revilz »

Jag har ägt både 2 takt och 4 takt. Min gasgas var otroligt mycket roligare att busa omkring med. Så mycket som jag kör så är det inte rimligt att ha en sådan pga dom otroligt korta serviceintervallerna och den hemska bränsleförbrukningen(Ca 45 liter per vecka plus 2taktsolja för mig :lol: )

Min WR125 är inte så hemskt slö som alla säger. Den är rappare alla moppar med effektrör i stan och det räcker för mig. Den är inte alls lika rolig som gasgasen men samtidigt så går det inte att jämföra ca 38hk med 15hk.

Sedan sitter 15hk regeln där av en anledning för att minska olyckorna. Kör man avstrypt är man inte rädd för polisen utan för försäkringsbolagen som kommer nog ta in mcn om du hamnar i en olycka och kolla så att den inte är trimmad.
GasGas SM 125 -05
Ktm SX 125 -12
Aprilia RS 125 -00

Yamaha Wr125x -10
GasGas EC 125 -13
Derbi Senda Xtreme -12
Beta RR Supermotard -05
Användarens profilbild
Bocken Bruse
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 23 april 2016, 20:58
Ort: Borgholm, Öland
Kontakt:

Inlägg av Bocken Bruse »

Yamaha TZR 125cc är på 26 hk vid 10.200 rpm och ett vridmoment på 180 Nm vid 10.000 rpm.

http://yamaha2stroke.atspace.eu/
MarcusLevin
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 september 2015, 14:29

Inlägg av MarcusLevin »

NizzePisse skrev:
MarcusLevin skrev:
Raggarn1337 skrev:http://www.blocket.se/halland/KTM_125_D ... ?ca=10&w=3
Här hittade jag en, visserligen i Halland men hade du 27k så kanske du kan pröjsa runt 2k för att åka dit och hämta den? Kostar nog säkert lite mer än så men annars får du nog köpa en för närmre 35k om det ska vara närmre Stockholm! :P
Tack!! men hittade en wr125 som jag ska åka och kolla på imorn, förhoppningsvis köper vi den :D
När du har kollat på den skulle det verkligen uppskattas om du delade med dig av vad du tyckte om den :D
Kom precis hem från lite övningskörning med pappa o hans kompis, sjukt kul jämfört med min gamla Derbi som endast hade effektrör på, dock så är den typ som en 85cc två taktare utan det ryckiga när man vrider på gasen utan den är lite mer passiv
MarcusLevin
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 september 2015, 14:29

Inlägg av MarcusLevin »

Revilz skrev:Jag har ägt både 2 takt och 4 takt. Min gasgas var otroligt mycket roligare att busa omkring med. Så mycket som jag kör så är det inte rimligt att ha en sådan pga dom otroligt korta serviceintervallerna och den hemska bränsleförbrukningen(Ca 45 liter per vecka plus 2taktsolja för mig :lol: )

Min WR125 är inte så hemskt slö som alla säger. Den är rappare alla moppar med effektrör i stan och det räcker för mig. Den är inte alls lika rolig som gasgasen men samtidigt så går det inte att jämföra ca 38hk med 15hk.

Sedan sitter 15hk regeln där av en anledning för att minska olyckorna. Kör man avstrypt är man inte rädd för polisen utan för försäkringsbolagen som kommer nog ta in mcn om du hamnar i en olycka och kolla så att den inte är trimmad.
Men hur trimmar man en yamaha wr då? har hört att de är strypa genom elen och att det knappt är någon skillnad med eller utan effektrör :(
jonte101001
Elmoped
Inlägg: 101
Blev medlem: 12 april 2016, 20:07

Inlägg av jonte101001 »

Varför köpa lätt mc när man bara får köra max 80 km/h och inte ens köra på motorvägen?

Källor:

3 poliser och en körskolelärare för moped o bil.

//Jonte
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

jonte101001 skrev:Varför köpa lätt mc när man bara får köra max 80 km/h och inte ens köra på motorvägen?

Källor:

3 poliser och en körskolelärare för moped o bil.

//Jonte
Alla 125or som är godkända får köra på motorväg. Det finns inte någon hastighetsbegränsning. Du borde hitta nya källor.
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Karlan_
Elmoped
Inlägg: 110
Blev medlem: 10 december 2014, 13:34
Ort: Kalmar

Inlägg av Karlan_ »

Bocken Bruse skrev:Yamaha TZR 125cc är på 26 hk vid 10.200 rpm och ett vridmoment på 180 Nm vid 10.000 rpm.

http://yamaha2stroke.atspace.eu/
180nm har inte ens literhojarna
MarcusLevin
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 september 2015, 14:29

Inlägg av MarcusLevin »

var ute o körde lite idag också och i kraftig motvind gick den knappt över 95 :( trim tips skulle vara sjukt trevligt :D
Användarens profilbild
NizzePisse
Svårstartad skrothög
Inlägg: 333
Blev medlem: 17 oktober 2015, 12:00

Inlägg av NizzePisse »

MarcusLevin skrev:var ute o körde lite idag också och i kraftig motvind gick den knappt över 95 :( trim tips skulle vara sjukt trevligt :D
Finns inte mycket förutom en större cylinder, finns athena och malossicylindrar til har jag för mig. Kostar dock 4-5k
Hellre omkörd och bortkommen än bortförd och omkommen.

Gilera Smt -08 -Såld
Gilera H@K -02 -Såld
CH Racing -06
Ducati 900ssie -98
Användarens profilbild
bensinskalle
En av oss!
Inlägg: 10635
Blev medlem: 9 november 2007, 15:39

Inlägg av bensinskalle »

MarcusLevin skrev:Men hur trimmar man en yamaha wr då? har hört att de är strypa genom elen och att det knappt är någon skillnad med eller utan effektrör :(
De är väl insprutning på den. De är möjligt att det går att mappa om den, jag hittade dock inget när jag sökte men du kan alltid kika runt.

Annars är de så att det är väldigt dyrt att trimma en liten 4t motor. Du behöver andra kamaxlar, portning (inte bara fila lite på känn) av toppen, ev. större ventiler, större cylinder, tändning, mappning, ev. annat avgassystem.

De funkar inte som på en moped att slänga på ett trimrör så har man dubbla effekten tyvärr.
Live slow - Die whenever
Drive fast - Live forever
MarcusLevin
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 september 2015, 14:29

Inlägg av MarcusLevin »

bensinskalle skrev:
MarcusLevin skrev:Men hur trimmar man en yamaha wr då? har hört att de är strypa genom elen och att det knappt är någon skillnad med eller utan effektrör :(
De är väl insprutning på den. De är möjligt att det går att mappa om den, jag hittade dock inget när jag sökte men du kan alltid kika runt.

Annars är de så att det är väldigt dyrt att trimma en liten 4t motor. Du behöver andra kamaxlar, portning (inte bara fila lite på känn) av toppen, ev. större ventiler, större cylinder, tändning, mappning, ev. annat avgassystem.

De funkar inte som på en moped att slänga på ett trimrör så har man dubbla effekten tyvärr.
att mappa det är när man programmerar om så att motorn får mer bensin och kan varva mer eller? kan inte porta eller liknande då farsan vill sälja den när jag ska ta mellantung och han vill inte riskera att den sjunker så mycket i värde :( avgassystem e så j*vla dyrt så det går inte för sig tyvärr
MarcusLevin
Elmoped
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 september 2015, 14:29

Inlägg av MarcusLevin »

NizzePisse skrev:
MarcusLevin skrev:var ute o körde lite idag också och i kraftig motvind gick den knappt över 95 :( trim tips skulle vara sjukt trevligt :D
Finns inte mycket förutom en större cylinder, finns athena och malossicylindrar til har jag för mig. Kostar dock 4-5k
usch :(
Skriv svar