Dålig gnista adly 50cc atv

Här snackas det om alla fordon som inte har med mopeder att göra. Snacka om MC, Motocross, Minisar, Bilar, Traktorer etc HÄR

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

bobie81
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 31 mars 2016, 07:24
Ort: Leksand

Dålig gnista adly 50cc atv

Inlägg av bobie81 »

Har en adly 50cc atv som jag inte får igång, gjort rent förgasare m.m bytt tändstift, höll tändstiftet mot blocket för att kolla gnista men får ingen, jag får dock gnista om jag typ håller elektroden mot blocket och så ska det väl inte vara? Vad kan det vara som orsakar det? För man ska väl bara hålla stiftet mot blocket så ska det väl komma gnista, men jag måste alltså hålla själva elektroden mot blocket för o få gnista
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Du menar att elektroden fysiskt måste nudda blocket, och att det inte fungerar om du håller lämpligt avstånd?
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
bobie81
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 31 mars 2016, 07:24
Ort: Leksand

Inlägg av bobie81 »

Ja antingen böjen lr elektroden måste nudda motorblocket för att jag ska få gnista, ngn aning om vad som kan va fel?
Kan det vara tändspolen?
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Det är inte alls omöjligt att det är tändspolen som spökar. Kolla kontakterna efter korrosion, finns det någon så kan du gå på lite med t.ex. sandpapper. Hjälper inte det så får du göra mätningar (eller byta ut delar succesivt, alla jobbar olika) för att se vart problemet är. Tändhatt, spole o.s.v. o.s.v.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
bobie81
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 31 mars 2016, 07:24
Ort: Leksand

Inlägg av bobie81 »

Har en tändspole hemma till 110cc som jag skulle kunna pröva med för den vet jag fungerar, den borde vä gå att använda fast det är 50cc på den jag ska pröva på?
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Det törs jag inte svara på. El har aldrig varit mitt starkaste område, om man säger så :oops: Den kanske är utformad för högre spänning, eller något åt det hållet, som kan bråka. Det vet jag ärligt talat inte.

Det finns garranterat folk här på forumet som kan svara på det utan att tveka en sekund. Moddlaren, t.ex., brukar vara stensäker på el, har jag fått uppfattningen av. Sen finns det såklart många andra kunniga också. Luta dig tillbaks och hoppas på svar, om du inte vill chansa.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
bobie81
Elmoped
Inlägg: 8
Blev medlem: 31 mars 2016, 07:24
Ort: Leksand

Inlägg av bobie81 »

Tog tändspolen från 200cc och fick gnista när jag la stiftet mot blocket, så skruva ihop alltco provade starta och den startade direkt :) så var tändspolen som var paj :)
Skriv svar