Aerox 2015 axx

Här pratar vi om allt som har med motor/trimning för scooter att göra.

Moderatorer: Speedway, MrAndersson, TheAndersson, CaToXXo

Daniel111329
Elmoped
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 mars 2016, 21:59

Aerox 2015 axx

Inlägg av Daniel111329 »

Jag har en aerox 2015 naked som jag skulle vilja få bättre axx på
Har ni några förslag på setups?
Kevann77
Elmoped
Inlägg: 57
Blev medlem: 12 september 2015, 00:00

Re: Aerox 2015 axx

Inlägg av Kevann77 »

Daniel111329 skrev:Jag har en aerox 2015 naked som jag skulle vilja få bättre axx på
Har ni några förslag på setups?
Ta bort v ringen, lättare vikter sen kan du ju dra pluggen om du vill men glöm ej att ändra munstycke
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Re: Aerox 2015 axx

Inlägg av Rotmosmannen »

Kevann77 skrev:
Daniel111329 skrev:Jag har en aerox 2015 naked som jag skulle vilja få bättre axx på
Har ni några förslag på setups?
Ta bort v ringen, lättare vikter sen kan du ju dra pluggen om du vill men glöm ej att ändra munstycke
Bort m v-ringen ger inge bättre axx. Har hört att de ger sämre axx men fattar ej varför. Enda den gör är att den inte tilllåter variatorn växla ur helt. Kanske är att vikterna blir fel inte vet ja men d ger ej bättre axcx.
Plugga ur röret bestyca förgasare och ändra på vikter så har du de där.
Kanske annan tryckfjäder om du vill att den ska starta m lite ryck :)
Men kolla...ja la en post!
Användarens profilbild
Jetforce_Dahlin
Jetforce #1
Inlägg: 1596
Blev medlem: 6 maj 2010, 20:21
Ort: Bangkok
Kontakt:

Inlägg av Jetforce_Dahlin »

Jag har också funderat på varför man kan få sämre acc när v-ring/bricka tas bort. Min moppe blev betydligt segare i starten när jag tog bort min bricka. Den blev även klenare, i branta uppförsbackar gick den långsammare än orginal. Det var grunden till att jag trimmade vidare, jag ville inte ha en klen moppe som gick snabbt på plan mark.

Varför blir det så? Det har jag inte en blekaste aning om.

Tryckfjädern skulle jag inte rekomendera att byta utan annat trim. Är den för hård så kommer du rent av tappa effekt, och byta remmar i samma takt som skor.
Polis: Hur fort går den här mopeden då?
Jetforce: Hur länge tänker du gasa?
AndenIflaskan
Svårstartad skrothög
Inlägg: 311
Blev medlem: 21 maj 2014, 17:20

Inlägg av AndenIflaskan »

en moped med v.ringen på varvar ju mer, mer varv borde ju betyda mer styrka och axx i lägre register. sen när den väl plockas bort så tycker iaf jag att moppen varvar mindre och sprider ut varven över hela registret.

detta är endast en tanke. v.ringen sinkar moppens topphastighet men inte cylinderns varvtal. cylindern fortsätter ju ändå att varva fast på ett lägre register. v ringen gör så varven "trycks" ner på det lägre registret så moppen får bättre axx och styrka.

ähh skit samma kan ha jävligt fel, hoppas ni fattar hur jag tänker iaf.
PGO T.REX
stage6 pro replica, 19mm förgasare, avstrypt luftburk, malossi multivar, 6,5g dr pulley vikter, malossi fly(gula fjädrar), gul tryckfjäder. ostrypt cdi, doppler membran. stage6 racing 70cc.
OBS: moppe tiden slut nu, moppen såld och bil införskaffats ist :D
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

AndenIflaskan skrev:en moped med v.ringen på varvar ju mer, mer varv borde ju betyda mer styrka och axx i lägre register. sen när den väl plockas bort så tycker iaf jag att moppen varvar mindre och sprider ut varven över hela registret.

detta är endast en tanke. v.ringen sinkar moppens topphastighet men inte cylinderns varvtal. cylindern fortsätter ju ändå att varva fast på ett lägre register. v ringen gör så varven "trycks" ner på det lägre registret så moppen får bättre axx och styrka.

ähh skit samma kan ha jävligt fel, hoppas ni fattar hur jag tänker iaf.
Det är ju därför du byter vikter, du byter ju i te vikter som du byter drev på en Cross. Det med vikter är att du ska få mopeden att gå på de varvtalet där Kertsuö effekten är så mycket som möjligt. Har aldrig ägt en variatordrkven moped men gillar att läsa på :)
Så de jag kan tänka mig hända är att orginal röret är avsatt för ett visst varvtal och det ändras när du tar bort v-ringen. Så pluggar jr och byt vikter är ju bra . Kolla upp ungefär vart effekten sitter i ett utpluggat och byt efter de :)

Skriver från min telefon så...
Men kolla...ja la en post!
Användarens profilbild
Rotmosmannen
Farsans gamla zündapp
Inlägg: 455
Blev medlem: 17 oktober 2014, 20:44

Inlägg av Rotmosmannen »

AndenIflaskan skrev:en moped med v.ringen på varvar ju mer, mer varv borde ju betyda mer styrka och axx i lägre register. sen när den väl plockas bort så tycker iaf jag att moppen varvar mindre och sprider ut varven över hela registret.

detta är endast en tanke. v.ringen sinkar moppens topphastighet men inte cylinderns varvtal. cylindern fortsätter ju ändå att varva fast på ett lägre register. v ringen gör så varven "trycks" ner på det lägre registret så moppen får bättre axx och styrka.

ähh skit samma kan ha jävligt fel, hoppas ni fattar hur jag tänker iaf.
Det är ju därför du byter vikter, du byter ju i te vikter som du byter drev på en Cross. Det med vikter är att du ska få mopeden att gå på de varvtalet där Kertsuö effekten är så mycket som möjligt. Har aldrig ägt en variatordrkven moped men gillar att läsa på :)
Så de jag kan tänka mig hända är att orginal röret är avsatt för ett visst varvtal och det ändras när du tar bort v-ringen. Så pluggar jr och byt vikter är ju bra . Kolla upp ungefär vart effekten sitter i ett utpluggat och byt efter de :)

Skriver från min telefon så...
Men kolla...ja la en post!
Skriv svar